۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷

ماجرای دلخوری خاتمی از روحانی چه بود؟

وکیلی در پاسخ به اظهارات ذوالنور که خاتمی را فردی دانست که از حاکمیت و ولی‌فقیه فاصله گرفته است، گفت: در جلسه لیست امید با خاتمی که پس از انتخابات برگزار شد، وی به شدت از رفتار آقای روحانی در زمان انتخابات دلخور بود و می‌گفت چرا روحانی در اداره امور با رهبری هماهنگ نبوده و مشورت نمی‌کند.
کد خبر : ۳۷۶۹۶۹
صراط: محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که عصر امروز (دوشنبه 30 مرداد) در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، طی سخنانی در رابطه با پایبندی به حاکمیت، اظهار داشت: حاکمیت یک وجه اجتماعی دارد و مفهومی است که وجهی زمینی و همچنین وجه آسمانی دارد که تجلی وجه زمینی آن برقراری حکومت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: آنچه که مهم است به لحاظ تحلیل گفتمان حفظ چارچوب عناصر گفتمان است که ما از ابتدا برای آن انقلاب کردیم و در آن چارچوب قانون اساسی نوشتیم. مشروعیت همه میثاق‌ها در حکومت حفظ کلان‌گفتمان انقلاب بوده است.

وکیلی گفت: ما کلان گفتمانی به نام انقلاب اسلامی داریم که در مسیر استقرار گفتمانی به نام جمهوری اسلامی ایجاد شده که همین جمهوری اسلامی نهادهایی را برای اداره امور تشکیل داده که این نهادها مشروعیت خود را در چارچوب حاکمیت، برگرفته از انقلاب اسلامی کسب می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای سلامی با بیان این که تسلط بر حاکمیت ما را در چرخه زمان به بن‌بست می‌رساند، تصریح کرد: در نقطه مقابل تعهد به حاکمیت در شرایطی که با محتویات زمان به روز شویم باعث شکوفایی می‌شود، که گفتمان دوم همان گفتمان و دکترین امام است.

وی با اشاره به این که کلان گفتمان انقلاب اسلامی به دو خرده گفتمان اصلاح‌طلب و اصولگرا تبدیل شده است، گفت: معتقدم هیچ اشکالی ندارد که این دو خرده گفتمان به بی‌نهایت خرده گفتمان تبدیل شود به شرط آن که تمام آنها در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی تعریف شود. اگر خرده گفتمان‌ها در عناصر شناور تفاوت داشته باشند نشان از رویش در حاکمیت دارد و نشان می‌دهد که نهادهای تاسیسی ما به سمت نوگرایی و به روزاندیشی حرکت می‌کند.

وکیلی با بیان این که ما نیاز داریم که در خرده گفتمان‌ها با هم رقابت کنیم تا ببینیم که کدام تفسیر مردم را به ولایت فقیه نزدیک و کدامیک دور می‌کند، تصریح کرد: به اعتقاد ما تفکر اصلاح‌طلبی باعث نزدیک‌تر شدن مردم به ولایت فقیه شده‌ که علت آن هم تفکر اصلاح‌طلبی به نوگرایی است. به اعتقاد ما هیچ جریانی حق ندارد ولایت فقیه را برای خود مصادره کند و مصادره کردن اصول پایدار نظام یک خیانت بزرگ است. باید بدانیم آنچه را که فکر می‌کنیم تعصب ما به نظام است گاهی اوقات باعث سرکوب نظام می‌شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی به آن ظرفیتی که امام و قانون اساسی به منصه ظهور رسانده ظرفیتش نه تنها در چارچوب دو جریان محدود است بلکه در حدی بوده که هر ایرانی بتواند در عین مصونیت به اعلان موضع و تبیین گفتمان خودش بپردازد و ما باید اجازه دهیم هر ایرانی بدون لکنت روایت خود از شکل حکومت را بیان کند چرا که شکل حکومت باید با گفت‌وگو و همکاری تمامی گروه‌ها ایجاد شود. البته بیان این تفکرات باید در چارچوب ارز‌ش‌های نظام باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای سلامی  گفت: علت این که تصمیمات مجلس دهم درباره مسائل مختلف متفاوت است این است که مجلس دهم به دور از مسائل سیاسی و خرده گفتمانی اداره می‌شود و به عبارتی دیگر جریان گفتمانی ذیل گفتمان انقلاب در مجلس دهم تجلی پیدا کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اظهارات حجت‌الاسلام ذوالنور که پیش از او به بیان نظراتش درباره رئیس دولت اصلاحات پرداخته بود، اظهار داشت: آقای خاتمی شخصیت تاثیرگذاری در کشور ما دارد، چرا که با بیان جمله تکرار می‌کنم نتیجه چند انتخابات را تغییر داده، خاتمی شخصیتی است که در چارچوب گفتمان انقلاب حرکت می‌کند و باید از ظرفیت‌های این شخص برای پیش‌برد اهداف استفاده شود.

وکیلی با اشاره به ملاقات جمعی از اعضای لیست امید مجلس با خاتمی، تصریح کرد: تعدادی از مجمع تهران لیست امید تصمیم گرفتند در یکی از روز‌های جلسات مجلس برای تشکر از زحماتی که خاتمی برای آن‌ها کشیده بود از او تشکر کنند و به هیچ عنوان قرار نبود که 63 نفر از اعضا در این ملاقات حضور داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای سلامی  ادامه داد: در آن جلسه بنده به آقای خاتمی گفتم که مبداء گفتمان ولایت فقیه گفتمان اصلاح‌طلبی است، اما گفتمان اصلاح‌طلبی در سال‌های اخیر دچار اعوجاج شده است، همچنین به وی گفتم تا زمانی که اصلاحی در گفتمان اصلاح‌طلبی لحاظ نشود اجازه نمی‌دهد که دست دراز شده شما تعبیر دوستانه‌ای از جانب حاکمیت داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به انتقادی که در جلسه لیست امید با خاتمی برگزار شده بود، تصریح  کرد: بنده به آقای خاتمی گفتم نهایت تفاهمی که اصلاح‌طلبان امروز با حاکمیت دارند این است که با جمهوری اسلامی باشند، که این روش خیانت گفتمانی است و باید گفتمان اصلاح‌طلبی با استفاده از اصلاح ادبیات خود ساختار گفتمانی را بازیابی کند.

وکیلی ادامه داد: برای این که به اصلاح ادبیات برسیم، باید اولاً خجالت نکشیم که به صراحت از ولایت فقیه حمایت کنیم و یا این که صراحتاً از استکبار جهانی اعلام برائت کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای سلامی گفت: بنده به ایشان گفتم اگر این اصلاحات انجام شود دیگر نیازی نیست که دستی از سوی شما برای آشتی ملی دراز شود و آن وقت است که همان دست‌هایی که امروز دست‌های دراز شده شما را سرکوب می‌کنند، پیشاپیش برای آشتی ملی به سوی شما دست دراز می‌کنند.

وی در پاسخ به اظهارات ذوالنور که خاتمی را فردی دانست که از حاکمیت و ولی‌فقیه فاصله گرفته است، اظهار داشت: در جلسه لیست امید با خاتمی که پس از انتخابات برگزار شد، وی به شدت از رفتار آقای روحانی در زمان انتخابات دلخور بود و می‌گفت چرا روحانی در اداره امور با رهبری هماهنگ نبوده و مشورت نمی‌کند.

وکیلی در انتهای اظهاراتش خاطر نشان کرد: نظر بنده این است که ترازوی گفتمان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی با کلان گفتمان انقلاب اسلامی تعدیل و تراز می‌شود.
برچسب ها: صراط