۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
کسب روزی حلال در میان زمین و هوا

تینا، دختری بر فراز برج های بلند تهران +عکس

کد خبر : ۳۷۷۰۲۵
صراط: برخی مشاغل هستند که سختی های خاص خود را دارند. " تینا" دختری است که شاید خیلی ها او را بر فراز برج های بلند تهران دیده باشند.

به گزارش تسنیم، برخی از مشاغل هستند که سختی های خاص خود را دارند. شاید برای عده ای از افراد تصور تمیز کردن شیشه ها و معلق ماندن در ارتفاع نه تنها سخت بلکه ترسناک باشد. اما هستند برخی از افرادی که به خاطر بیکاری به برخی کارهای خطرناک دست می زنند.

" تینا" دختری است که شاید خیلی ها اوررا بر فراز برج های بلند تهران دیده باشند. تصورش سخت است که یک دختر جوان برای شست‌شوی شیشه‌های برج‌های مرتفع، از طناب آویزان شده و در میان هوا و زمین باید معلق بماند و بالا و پایین برود؛ کاری پر استرس و ترسناک که حتی بسیاری از مردان نیز انجام آن می‌هراسند؛ اما این دختر جوان برای انجام چنین کاری هیچ ترس و اضطرابی ندارد.

نامش «تینا» است و می‌گوید قبلاً صخره‌نورد بوده است. اکنون دو سال است که در استخدام شرکت خدماتی درآمده و کار شست‌وشوی شیشه‌های برج‌های مرتفع تهران را انجام می‌دهد.
تینا می‌گوید از این کار ترسی ندارد و مرتفع‌ترین برجی که تا به حال از آن آویزان شده است برج‌های دوقلوی 27 طبقه تهران بوده است. شیشه های بسیاری از دانشگاه ها توسط این دختر تمیز شده است.

 صابرنژاد 30ساله که لیسانس گرافیک دارد یکی دیگر از کارگرانی است که به این شغل اشتغال دارد. وی  می‌گوید: کوهنوردی در خون من است. از بچگی همراه پدر و برادرم به کوه می‌رفتم. دایی و خاله‌ام هم کوهنورد‌ند. قله‌های زیادی را فتح کرده‌ام. اما کار در ارتفاع برایم چیز دیگری است.

وی ادامه می دهد:10سال است که کار و نجات در ارتفاع را به‌عنوان حرفه انتخاب کرده است. صخره‌نوردی و کوهنوردی را حرفه‌ای انجام می‌دهد و تخصص در صخره‌نوردی او را به سمت این شغل کشانده است.اول برادر کوچک ترم دوره تخصصی کار و نجات در ارتفاع را دید. بعد من هم به دلیل علاقه به ارتفاع دنباله‌رو او شدم.اوایل مردم کلی عکس و فیلم می‌گرفتند. فکر می‌کردند یگان ویژه یا کماندوی نیروی انتظامی هستیم. بعضی‌ها اسپایدرمن صدایمان می‌کردند. حالا با گذشت 10سال از کارمان فرقی بین ما و یک شیشه‌پاک کن قائل نیستند.

صابرنژاد بیان می کند: کلی از کارمان تعریف می‌کنیم. از تخصصی که داریم. از هزینه بالای طناب‌ها و وسایل ایمنی، از کارگاه و گره‌ای که می‌زنیم. از مشابهت آن با رشته صخره‌نوردی و ادغامش با صنعت؛ آخرش هم برخی افراد می‌گویند: آهان! شیشه‌پاک کن هستید! بعد از کلی دوره دیدن و درس و هزینه آخرش در ذهن مردم در این حد مانده‌ایم.

وی از سختی‌های کار می‌گوید: اول تا آخر کار ما سختی است. قدرت بدنی بالایی می‌خواهد و فشار زیادی روی بدن است. در زمستان و تابستان بین زمین و هوا هستیم. تابستان آب بدنمان خشک می‌شود و زمستان از سرما یخ می‌زنیم.

درآمدهایمان بستگی به تعداد طبقات ساختمان و جنس آن دارد.مثلاً برای یک ساختمان 10 طبقه که دور تا دور آن شیشه است مبلغی بین 8 تا 9میلیون تومان دریافت می کنیم.

تینا، دختری بر فراز برج های بلند تهران

تینا، دختری بر فراز برج های بلند تهران