۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
ضمن هشدار به جدایی‌طلبان

اردوغان: اجازه تشکیل دولت کُردی را نمی‌دهیم

کد خبر : ۳۷۷۱۷۸
صراط: رئیس‌جمهور ترکیه با تهدید جدایی‌طلبان کُرد به مرگ، تاکید کرد: اجازه تاسیس یک دولت کُردی در منطقه را نخواهند داد.

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ساعات پایانی روز سه‌شنبه اظهار داشت که به هیچ‌وجه اجازه تاسیس یک دولت کردی مستقل در منطقه را نخواهند داد.

اردوغان طی سخنرانی برای مقامات دولتی در کاخ ریاست جمهوری گفت: «به پ.ی.د (حزب اتحاد دموکراتیک سوریه) و ی.پ.گ (یگان‌های مدافع خلق) اجازه نمی‌دهیم یک دولت را در شمال سوریه تاسیس کنند.»

به نوشته وبگاه روزنامه «حریّت» وی تاکید کرد به کار بردن کلمه «دولت کُردی»، توهین به «برادران کُرد» اوست.

رئیس جمهور ترکیه همچنین افزود: «معتقدم برادران کُرد من هرگز اجازه تاسیس چنین چیزی را در شمال سوریه و جنوب ترکیه نخواهند داد. ما یک ملت واحد در کشور خود هستیم...ما کسانی را که می‌خواهند این ملت را مُنشَق کنند، به گور می‌فرستیم.»

اردوغان در تلاشی مجدد برای توجیه عملیات تجاوزکارانه «سپر فرات» در شمال سوریه گفت: «چرا وارد جرابلس شدیم؟ زمانی که 56 نفر از شهروندان ما در غازی‌عینتاب شهید شدند، ما گفتیم که دیگر نمی‌توانیم صبور باشیم و وارد جرابلس شدیم. سپس وارد الراعی و الباب شده و یک منطقه 2هزار کیلومتری مربعی را تحت کنترل درآوردیم.»

وی با ادعای اینکه شبه‌نظامیان کُرد سوری تلاش می‌کنند گذرگاهی را در شمال سوریه به مدیترانه ایجاد کنند، تهدید کرد ترکیه همانگونه که با پ.ک.ک برخورد کرد، به آنها نیز واکنش نشان می‌دهد.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اهمیت فراوان منطقه «عفرین» ادامه داد: «اگر احتمال مستولی شدن تروریسم بر منطقه پیدا شود، ما دخالت می‌کنیم.»

اردوغان سپس مجددا به انتقاد از آمریکا برای ارسال سلاح به کُردهای سوریه پرداخته و گفت شمار کامیون‌های حامل تجهیزات نظامی که به دست آنها رسیده، از 1000 دستگاه گذشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره عملیات نظامی مشترک با ایران علیه مقر اصلی گروه تروریستی پ.ک.ک در کوهستان‌های «قندیل» واقع در کردستان عراق تاکید کرد مذاکرات ادامه دارد و آنها نیز از سوی پژاک با مشکل مواجه هستند.

رئیس جمهور ترکیه در پایان افزود: «با اینکه مشکلات عدیده‌ای با ایران داریم، آنها در این مسئله با ما هم‌عقیده‌اند و می‌گویند که باهم علیه تروریسم بجنگیم. این می‌تواند در قندیل یا سنجار رخ دهد.»
برچسب ها: صراط اردوغان