۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳

هاشمی: منتقدان تمایلی به دیدن دستاوردها ندارند

کد خبر : ۳۷۷۶۹۲
صراط: وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه بهداشت و پیشگیری از ابتدای طرح تحول سلامت آغاز شد، گفت: در دولت دوازدهم راه سخت‌تری در پیش داریم، اما در تعامل با مجلس کار را پیش خواهیم برد.

به گزارش فارس، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در دولت یازدهم در زمینه پیشگیری و بهداشت، اظهار داشت: از همان ابتدای طرح تحول سلامت، اولویت بر بهداشت و پیشگیری بود و اکنون نیز همچنان بر ضرروت این امر تأکید داریم.

وی افزود: تلاش زیادی در دولت یازدهم برای بهداشت و پیشگیری صورت گرفت، اما تا حدی برخی از رسانه‌ها و منتقدان دولت تمایلی به دیدن این بخش از اقدامات وزارت بهداشت نداشتند که این رفتار آنها اثرگذار هم بود، تا جایی که با وجود اقدامات صورت‌گرفته در حوزه درمان و رضایتمندی مردم، باز برخی‌ها خدمات ارائه شده را تنها به نفع پزشکان سوق دادند.

وزیر بهداشت و درمان تأکید کرد: اقدامات مذکور در حالی انجام شد که نمایندگان مجلس تا حد زیادی از اجرای طرح تحول سلامت رضایت داشتند و علاقمند به استمرار این طرح در دولت دوازدهم هستند.

وی یادآور شد: زیرساخت‌هایی در دولت یازدهم در حوزه بهداشت و پیشگیری صورت گرفت که باید در دولت دوازدهم از آن بهره ببریم از جمله پرونده الکترونیک سلامت که نزدیک به 2 دهه در مورد آن صحبت شده و تکمیل زنجیره خدمات برای شبکه بهداشتی کشور جزو این خدمات به شمار می‌رود.

قاضی‌زاده‌هاشمی تصریح کرد: در همین راستا به دنبال آن هستیم که نظام ارجاع را مستقر کنیم و بدون شک فعالیت این وزارتخانه در دولت دوازدهم سخت‌تر از دوره قبل خواهد بود، زیرا اکنون باید سراغ استقرار نظام ارجاع رفت و با تغییر رفتار ارائه‌کنندگان و دریافت‌کنندگان خدمت، آن را اجرایی کرد.

وی اضافه کرد: کنترل هزینه‌ها و در عین حال پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیردار نیز که نزدیک به 75 درصد مرگ ایرانی‌ها را تشکیل می‌دهد، از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه به شمار می‌رود که بدون شک در زمان اجرا با چندین دستگاه باید همکاری داشته باشیم؛ از جمله با صنایع به جهت آنکه باید مصرف روغن و نمک کاهش یابد تا بتوان از این بیماری‌های غیرواگیردار جلوگیری کرد.

قاضی‌زاده‌هاشمی تأکید کرد: در زمینه آسیب‌های اجتماعی نیز مطالبه‌های وزارت بهداشت باید به گونه‌ای باشد تا از افزایش عوامل آسیب اجتماعی مانند طلاق و بزهکاری جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: در زمینه بهداشت و پیشگیری قطعاً از تجربه بین‌المللی استفاده خواهیم کرد؛ در عین حال شتابزده عمل نخواهیم کرد. در حال حاضر نظام ارجاع از یک استان شروع شده اما هدف‌گذاری آن برای 10 استان است، حال باید بررسی شود تا با شناسایی نواقص، در جهت رفع آن برآییم.

وزیر بهداشت و درمان عنوان کرد: یکی از سختی‌های کار در این زمینه هماهنگ شدن بیمه‌هاست، همچنین رفتار یکسان بیمه‌ها برای خرید خدمت و اجرای خرید راهبردی از جمله مسیرهای سخت پیش روی این وزارتخانه خواهد بود.

قاضی‌زاده‌هاشمی تأکید کرد: پزشک خانواده در شهرهای زیر 100 هزار نفر و حاشیه شهرها برای حدود 11 میلیون نفر اجرایی شده است و باید آن را به سایر استان‌ها تسری دهیم.

وی ادامه داد: نظام ارجاع را در استان گلستان شروع کردیم و قرار است در استان‌های یزد، مازندان، زنجان، فارس و خراسان رضوی و شمالی اجرایی شود، باید این طرح تا آخر امسال به اتمام برسد، اما با توجه به اینکه در بخش «آی تی» تا حدی عقب هستیم، همه امکانات فراهم نیست.

وزیر بهداشت و درمان درباره تعامل این وزارتخانه با مجلس، افزود: به نظر می‌رسد مجلس با این وزارتخانه همراه است، حتی تا جایی که مجلس چند قدم از دولت نیز جلوتر است که خود جای امیدواری دارد.

وی ادامه داد: بدون شک نمایندگان در مجلس به ویژه در کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون برنامه و بودجه بیشتر به ما کمک خواهند کرد تا به هدف خود دست پیدا کنیم.

قاضی‌زاده‌هاشمی یادآور شد: دغدغه نمایندگان نسبت به سلامت و کلیت نظام واقع‌بینانه است، زیرا آنها با مردم در تماس هستند و آنچه که ما بیان می‌کنیم نمایندگان در عمل لمس می‌کنند، بدون شک نمایندگان کمک زیادی به سلامت ایرانیان می‌کنند و ما باید از این حمایت‌ها در لوایح و طرح‌هایی که تصویب می‌شود، استفاده لازم را ببریم.
برچسب ها: صراط وزیر بهداشت