۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
حاج حیدر توکل:

صنف مداحان کوچکتر ندارد/ هر کسی با 5، 6 مداحی مدعی می‌شود

کد خبر : ۳۷۸۰۸۷
صراط: متاسفانه صنف مداحی تنها صنفی است که کوچکتر ندارد و هرکسی با ۵ یا شش ماه مداحی برای خودش در این زمینه مدعی می‌شود و به‌ هیچ‌وجه به سخنان بزرگان این عرصه گوش نمی‌دهد.

حاج حیدر توکل، مداح اهل بیت (ع) و پیشکسوت عرصه ستایشگری، در پاسخ به چرایی آسیب‌های فعلی جامعه مداحان و عدم تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در این حوزه به خبرگزاری بسیج گفت: جامعه مداحان تا چندسال پیش همیشه مؤاخذه می‌شد به اینکه چرا این قشر سندیکا، اتحادیه و یا کانون مرکزی ندارد، که البته این حرف هم به حق بود.

وی ادامه داد: امروز بعد از گذشت ۶ سال از آن ماجرا‌ها، نزدیک به ۶ اتحادیه و کانون در حوزه مداحی داریم و این به معنی وجود شش مرکز سرپرستی و رسیدگی به امور مداحان است. اما متاسفانه با ایجاد این مراکز هم هیچ اتفاقی برای بهبود و ساماندهی وضعیت مداحان و مداحی در کشور رخ نداد و وضعیت با زمانی که این مراکز نبودند هیچ تفاوتی پیدا نکرد.

بزرگتر‌های این عرصه هنوز با هم متحد نشده‌اند

این شاعر آئینی کشور تصریح کرد: این نشان می‌دهد که بزرگتر‌های این عرصه هنوز خودشان هم با یکدیگر متحد و منسجم نشده‌اند، تا جوانان و سایر مداحان از آنان حرف‌شنوی پیدا کنند؛ متاسفانه این مراکز و نها‌دها، آغوششان برای جوانان باز نیست.

تلخ‌ترین حرف در رابطه با مداحی

توکل گفت: این تلخ‌ترین حرفی است که می‌توانم در این رابطه بزنم، ولی متاسفانه صنف مداحی تنها صنفی است که کوچکتر ندارد و هرکسی با ۵ یا شش ماه مداحی برای خودش در این زمینه مدعی می‌شود و به هیچ‌وجه به سخنان بزرگان این عرصه گوش نمی‌دهد.

بزرگان این عرصه، باید آغوششان برای جوانان باز باشد

وی با تاکید برا اینکه مداحان پیشکسوت و بزرگان این عرصه، باید آغوششان برای جوانان این عرصه باز شود و از آن‌ها استقبال کنند، گفت: این موارد را باید به صورت جدی پیگری کرد؛ نه اینکه بگویند در‌ها باز است و بیایید و در نهایت آن‌ها را به حال خودشان رها کنند.

مداح باسابقه بازار تهران ادامه داد: آیا شیوه پیغمبر (ص) برای دعوت به اسلام و رستگاری اینگونه بود که ایشان هم در خانه خود می‎نشست و تنها با حرف و سخن مردم را دعوت به اسلام می‎کرد؟ یا آنقدر تلاش کرد که موفق شد؛ تا جایی که حتی خاکستر بر روی سر مبارکشان ریختند، اما باز کنار نکشیدند و به دعوت مردم برای اسلام کوشیدند و تلاش کردند.

توکل بیان کرد: بزرگان این عرصه باید به سراغ جوانان بیایند؛ در این جریان، بزرگان مداحی باید وقتی را به سرکشی در هیئت‌های کوچک بگذارند و به عنوان دلگرمی، سرزدن و تایید مداحان جوان به این هیئت‎ها بروند. قطعا در این شرایط مداحان جوان به سمت درست روی می‌آورند. آن‌ها باید مطالب درست مداحی را در جامعه انتقال دهند.

بزرگتر‌ها نباید حرف حق خود را با تازیانه و بداخلاقی نمایش دهند

این شاعر آیین کشور بیان کرد: بزرگتر‌ها باید برای جوان تر‌ها آغوش باز کنند و اگر بزرگتر‌ها دور و بر این جوان‌ها را نگیرند، افراد دیگری دور آن‌ها را می‌گیرند و آن‌ها روز به روز دورتر می‌شوند؛ لذا بزرگتر‌ها نباید حرف حق خود را با تازیانه و بداخلاقی نمایش دهند.

این پیرغلام اهل بیت تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هر ساله به مناسبت ایام خاصی برای این جامعه سخنرانی و تاکیداتی دارند. ایشان آنقدری که برای مداحان وقت گذاشته‌اند برای هیچ صنفی در کشور وقت نگذاشته‌اند و این نشان از علاقه ایشان به بحث ستایشگری و جایگاه مهم موضوع روضه‌های سید‌الشهدا و مجالس مذهبی در جامعه را می‌دهد؛ همان چیزی که حضرت امام خمینی (ره) هم مورد تاکیدشان بود.

نهاد‌های مداحان هیچ اتحادی ندارند

وی گفت: بزرگتر‌ها و مسئولان این حوزه، اعم از کانون مداحان، خانه مداحان، دعبل، هلال، بسیج مداحان و امثال این‌ها هیچ اتحادی ندارند و هرکسی برای خودش برنامه‌ای متفاوت در جهت گوناگون دارد و این به عرصه مداحی و ستایشگری کشور و آینده آن ضربه می‌زند.

راهی برای چهره شدن است!

این پیرغلام اهل بیت (ع)، تاکید کرد: برخی‌ها برای اینکه در جامعه مداحی چهره شوند راه‎شان را با حرکت در مسیر خلاف، ادامه می‎دهند. فرض کنید در حال رانندگی در یک اتوبان هستید، در این جریان معمولا کسی به ماشین‌هایی که در این اتوبان در حال حرکت هستند نگاه نمی‌کنید، اما اگر یک ماشین در همان اتوبان خلاف جهت حرکت کند همه آن ماشین را نگاه می‌کنند و در واقع این خلاف جهت حرکت کردن راه خیلی خوبی هم برای چهره شدن است؛ و نظر قشر جوان را هم در این عرصه جویا شوند

توکل بیان کرد: باید بپذیریم که جامعه ما به سمتی رفته که برخی براساس نگاهی ظاهری به بچه هیئتی‌ها می‌گویند اقلیت مذهبی؛ لذا نباید فکر کنیم که همه ایران مثل محله ما است که افراد آن به هیئت می‌روند. از این رو به عنوان یک کوچکتر این جامعه تنها درخواستم این است که تصمیم‌گیران حوزه مداحی برای بزرگان و جوانان، حداقل در جلساتی که برای جوانان تصمیم‎گیری می‌کنند یک جوان هم قرار دهند و نظر قشر جوان را هم در این عرصه جویا شوند.

سدی بین جامعه بزرگتر‌ها و جوانان این عرصه

به گزارش ایکنا، وی ادامه داد: این فاصله سنی و سلیقه‌ای مانند سدی بین جامعه بزرگتر‌ها و جوانان این عرصه شده است. روز نو آمده است پس حرف نو باید زد؛ برخی دوستان در تصورات خودشان فکر می‌کنند که زبان جوان یک زبان دشوار و دور از انتظار است، اما اینگونه نیست و بر همین اساس در زمان تصمیم‌گیری برای جوانان هیچ جوانی را مطلع نمی‏‎کنند.

برای عرض ادب بیاید نه برای عرض اندام

این پیرغلام اهل بیت (ع)، در آخر با اشاره به اهمیت جلسات مذهبی و توجه ویژه جوانان به این مجالس، گفت: به مداحان جوان توصیه می‌کنم در هر جلسه‌ای، صاحب آن جلسه را ببینند و برای او بخوانند؛ لذا اگر هر مداحی صاحبان واقعی جلسه را ببیند مشکل حل خواهد شد و اگر برای عرض ادب بیاید نه برای عرض اندام، مشکلات حل خواهد شد.
برچسب ها: صراط توکل مداح
نظرات بینندگان
فرهنگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
۰
۰
حاجی جون مداحان امروزی اصلا دستگاه بلد نیستن همشون پاپی خوان وسیاسی هستند