۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳

اختلافات در فراکسیون امید و طرح "خالص سازی"

امیدی ها دومین انتخابات هیات رئیسه را با یک ماه تاخیر آن هم بعد از یک دوره حواشی و حرف و حدیث هایی برگزار کردند.
کد خبر : ۳۷۸۱۶۱
صراط:  29 خرداد 95 نمایندگانی که با لیست امید راهی ساختمان هرمی شکل بهارستان شده بودند دور هم جمع شدند تا زیر سقف یک فراکسیون فعالیت خود را سامان ببخشند؛ البته این فراکسیون همه آن لیست امید قبل از 7 خرداد و روزهای انتخابات 94 نبود چراکه برخی ترجیح دادند از همان ساعات اولیه آغاز مجلس دهم مسیرشان را جدا کنند و  راه دیگری را در پیش بگیرند با این وجود فراکسیون امید با شاکله اصلاح طلبی و ریاست سرلیست امید در تهران یعنی محمدرضا عارف اعلام موجودیت کرد.

به گزارش خبرآنلاین، حالا از آن روز بیش از یکسال گذشته است و امیدی ها دومین انتخابات هیات رئیسه را با یک ماه تاخیر آن هم بعد از یک دوره حواشی و حرف و حدیث هایی برگزار کردند؛ انتخاباتی که به نظر می رسید سایه این حواشی تغییرات زیادی را در هیات رئیسه به دنبال داشته باشد اما همه تغییرات شامل سه کرسی شد.  محمد فیضی، محمود صادقی و مسعود پزشکیان از ترکیب هیات رئیسه کنار رفتند و به جای آنها علیرضا رحیمی، الیاس حضرتی و علی نجفی به ترکیب هیات رئیسه دوره جدید اضافه شدند.(اینجا)

سایه انتقاد بر سر فراکسیون

انتخابات هیات رئیسه مجلس و کمیسیون ها که برگزار شد و اصولگرایان دست بالا را داشتند، ساز انتقادات از امیدی های راه یافته به مجلس بالا گرفت، برخی اما معتقد بودند که بخاطر فاصله کم آغاز به کار مجلس و دو انتخابات برگزار شده فراکسیون امید قدرت اجماع سازی و لابی نداشت. ماجرای جا ماندن اصلاح طلبان از اصولگرایان مجلس هرچه که بود یک سال گذشت.

دومین انتخابات هیات رئیسه مجلس که برگزار شد و در نتیجه آن تعداد کرسی های فراکسیون امید تقلیل پیدا کرد  دامنه انتقادات نسبت به فراکسیون امید بیشتر شد، گاهی این انتقادات هیات رئیسه و شخص عارف را نشانه می رفت و گاهی  اعضایی را که خلاف تصمیم فراکسیون عمل می کردند را در سیبل قرار می داد. صدای این انتقادات که عمدتا از بیرون مجلس بلند می شد با بررسی کابینه دوازدهم و خارج شدن اصلاح طلب ترین وزیر کابینه یعنی بیطرف به اوج رسید و"قدرت لابی" و البته "غیر فراکسیونی عمل کردن اعضا" مهمترین محور نقدهایی بود که مطرح می شد.

با تغییر برخی از اعضای هیات رئیسه این گمانه که شاید انتقادات در بدنه فراکسیون منجر به تغییراتی در آن شده است تقویت شد که برخی از اعضای فراکسیون امید مانند محمدرضا تابش و فاطمه سعیدی آن را رد کردند و به خبرآنلاین گفتند: این تغییرات هیچ ارتباطی به انتقادات ندارد.

فاطمه سعیدی درمورد نبود مسعود پزشکیان و محمود صادقی در میان اعضای هیات رئیسه گفت: آقای پزشکیان به علت مسئولیت های دیگری که داشتند نمی توانست در فراکسیون امید نیز مسولیت بپذیرد برای همین ترجیح داد در انتخابات شرکت نکند. او گفت: آقای صادقی هم به دلیل مسئولیتی که در فراکسیون شفاف سازی به عهده دارد اعلام کرد که نمی تواند در هیات رئیسه فراکسیون امید نیز حاضر باشد.

دفاع تمام قد نائب رئیس

 محمدرضا تابش که سال اول به عنوان نائب رئیس اول فراکسیون امید انتخاب شد و در سال دوم نیز به عنوان یکی از اعضای هیات رئیسه انتخاب شد وقتی بحث عملکرد فراکسیون به میان آمد با تاکید بر اینکه فراکسیون امید در طول این یک سال عملکرد بسیار خوبی داشته است و نمونه آن را در رای اعتماد به سه وزیر یا بحث بودجه و ... مشاهده کردیم  گفت: برخی از انتقادهایی که مطرح می شود ناشی از عدم شناختی است که نسبت به مناسبات مجلس وجود دارد.

او گفت: افراد که از بیرون مجلس تحلیل هایی ارائه می کنند خیلی از اتفاقات داخل مجلس خبر ندارند، از آنجایی که اعضای فراکسیون بر اساس واقعیات تصمیم می گیرند و مسائل را از نزدیک نظاره می کنند تصمیم شان با تحلیل دیگران متفاوت است البته در این میان پیشنهاداتی هم مطرح شده است.

تابش در مورد غیر تشکیلاتی عمل کردن برخی اعضا می گوید: این موضوعی است که اتفاق می افتد و ما نمی توانیم از یک نماینده مجلس که مردم حوزه انتخابیه اش همه چیز را از نماینده می خواهند انتظار داشته باشیم فقط منافع فراکسیون را در نظر بگیرد. و در همین موضوع رای کابینه برخی نمایندگان می گفتند من موظفم بر اساس سوگندی که خورده ام عمل کنیم و این موضوعی است که تقریبا مورد قبول افتاده است.

او گفت: من متشکرم از افرادی که علاوه بر فشارهای موجود بر اساس تصمیم فراکسیون عمل می کنند حالا در شرایطی بر اساس مسائل منطقه ای رای دیگر داده اند نباید به این شکل واکنش نشان دهیم من حیث المجموع از عملکرد اعضای فراکسیون ممنون هستم باید کمک کنیم انسجام فراکسیون بیشتر شود.

هیات داوری فعال می شود

"تشکیلاتی عمل نشد" این نقدی است که گاها به اعضای هر سه فراکسیون مجلس وارد می شود؛ برخی در لحظه رای گیری تصمیم می گیرند تا رای و نظر فراکسیون را نادیده بگیرند، در این میان فراکسیون امید هم مستثنی نبود، هرچند تابش برخی از غیرفراکسیونی عمل کردن اعضا را توجیه پذیر می داند اما می گوید دو سه موردی وجود داشت که باید هیات داوری درمورد آنها تصمیم بگیرد.

فراکسیون در مسیر خالص سازی

"برخی دو زیست هستند" این جمله ای است که محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید آن را نسبت به افرادی به کار می برد که در همه فراکسیون ها رفت و آمد دارند و متعهد به تصمیمات هیچ فراکسیون نیستند از آنجایی که بیشترین آسیبی که به فرکسیون امید در بزنگاه های مختلف وارد شد ناشی از حضور اعضای دو زیست بوده مدتی است اعضای فراکسیون ساز شفاف سازی و یا خالص سازی فراکسیون را کوک کرده اند به این معنا که باید اسامی اعضایی که فرم عضویت را پر کرده اند منتشر شود تا مشخص شود اعضای حقیقی فراکسیون چه تعداد هستند.

فاطمه سعیدی در این رابطه با بیان اینکه بسیار با خالص سازی فراکسیون موافق هستم به خبرانلاین گفت: با انتشار اسامی اعضای فراکسیون باید کسانی که متعهد به تصمیمات این فراکسیون هستند مشخص شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا این امر موجب ریزش در میان اعضا نمی شود گفت: قطعا این اتفاق ریزشی را به دنبال نخواهد داشت بلکه نتیجه اش متعهد شدن بیشتر اعضا به فراکسیون خواهد بود.

سعیدی از اعضای هیات رئیسه فراکسیون گفت: ما بعد از انتخابات هیات رئیسه به جد پیگیر این موضوع هستیم و اسامی را منتشر می کنیم.

وقتی این موضوع را با دیگر اعضای فراکسیون امید از جمله سید ابوالفضل موسوی نماینده یزد و مهدی شیخ نماینده مردم تهران  در میان گذاشتیم هردو به جای لفظ خالص سازی اصطلاح شفافیت را به کار بردند و به خبرآنلاین گفتندک اینکه اسامی اعضا منتشر شود می تواند انتظارات را واقعی تر کند به این معنا که مشخص می شود این فراکسیون چه تعداد اعضا دارد و علاوه بر آن انتظار جامعه از فراکسیون امید براساس واقعیات صورت می گیرد.

به اعتقاد آنها این انتشار اسامی می تواند اعضا را نسبت به تصمیمات فراکسیون متعهد سازد.

البته در میان موافقان افرادی مانند محمدرضا تابش نیز معتقد هستند فراکسیون نیاز به هیچ تصفیه ای ندارد او گفت: ما نباید به سمت کم تعداد شدن حرکت کنیم؛ این فراکسیون فراکسیونی است که در حاکمیت هم مقبولیت دارد.