۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
کاظم غریب‌آبادی

تقویت تروریسم در سایه سیاست‌های دوگانه غرب

کد خبر : ۳۷۸۱۷۲
صراط: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی همواره پدیده شوم تروریسم که با حمایت و پشتیبانی برخی دولت‌های خارجی همراه بوده است، یکی از موارد جدی نقض حقوق اساسی شهروندان ایرانی بخصوص حق حیات، حق صلح و امنیت است.روز هشتم شهریور که در تقویم کشورمان روز مبارزه با تروریسم نام گرفته، مصادف است با شهادت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر وقت کشورمان و تنی چند از همراهان آنان که در یک عملیات تروریستی حادث شد.

طی چند سال اخیر پنج دانشمند هسته‌ای ایران ترور شده‌اند که چهار نفر از آنان به شهادت رسیدند؛ چنین حملاتی نقض آشکار حق حیات و حق توسعه است. از سوی دیگر اسناد فراوانی درباره جنایت سران و اعضای گروهک تروریستی منافقین، گروهک پژاک، گروهک جندالله، گروهک فرقان و... علیه ملت ایران وجود دارد. فقط گروهک تروریستی منافقین 17هزار شهروند بیگناه ایرانی را تاکنون ترور کرده است.

با وجود این، گروهک‌های مذکور هنوز در برخی کشورهای غربی آزادانه حضور و فعالیت دارند که این موضوع نشان‌دهنده اتخاذ معیار دوگانه در قبال مساله تروریسم است. علاوه بر آن در سال 1392 و 1393 حملات تروریستی متعددی علیه مرزبانان کشور و نیز تعدادی از اماکن فرهنگی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در بیروت، صنعا و پیشاور به وقوع پیوست که منجر به ربایش و شهادت تعدادی از مرزبانان، دیپلمات‌ها و شهروندان بیگناه شده است. تروریسم از اساسی‌ترین معضلات جامعه جهانی و خطرناک‌ترین تهدیدات علیه حقوق ملت‌ها و ثبات بین‌المللی است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان بزرگ تروریسم معتقد است تروریسم، افراط‌گرایی و مساله جنگجویان تروریست خارجی چالشی بزرگ برای کل جامعه بین‌المللی است که پیامدها و مخاطرات آن فراتر از مرزهای منطقه‌ای بوده و خواهد بود. تهدیدات تروریستی و افراطی تنها امنیت فیزیکی و روانی مردم جوامع مختلف را به مخاطره نینداخته است، بلکه نقض فاحش حقوق بشر محسوب شده و توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ملت‌ها را نیز مورد تهدید قرار داده است. اقدامات خشونت‌بار گروه‌های افراطی و تروریستی القاعده، داعش، جبهه‌النصره، الشباب و بوکوحرام هیچ‌گونه سنخیت و نسبتی با آموزه‌های دین مقدس اسلام ندارد. این گروه‌ها چیزی فراتر از سازمان‌های تروریستی نیستند که با سوءاستفاده از نام اسلام درصدد توجیه اعمال و روش‌های غیرانسانی خویش هستند.

رسیدگی به ریشه‌های اصلی شکل‌گیری این قبیل گروه‌ها بویژه منافع ایدئولوژیک و سیاسی همچنین منابع مالی و اقتصادی آنها بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی که منجر به نابودی تروریسم و خشونت‌گرایی افراط‌آمیز شود، حمایت می‌کند. به منظور جلوگیری از شیوع این پدیده شوم، ایران در عرصه بین‌المللی اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است. در همین راستا دکتر روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران در اولین سخنرانی خویش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2013 ایده جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز را مطرح کرد که با استقبال کشورهای عضو سازمان ملل مواجه شد و قطعنامه‌ای تحت همین عنوان در همان سال در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اجماع به تصویب رسید. ایده ایجاد جبهه بین‌المللی متحد علیه افراط‌گرایی، خشونت‌طلبی و پیشنهاد ایجاد یک برنامه اقدام جامع در این خصوص در سخنرانی‌های متعدد مقامات کشور از جمله سخنرانی رئیس‌جمهور در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد (2015) مطرح شده است. این برنامه اقدام باید منجر به ریشه‌کن کردن افراط‌گرایی خشونت‌طلب از طریق کسب اجماع جامعه جهانی و حمایت از یک جبهه فرهنگی علیه ایدئولوژی‌های افراط‌گرایی تدوین و اجرا شود و با توجه به این‌که اقدامات این گروه‌های افراطی موجب نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بشر‌دوستانه شده است، جمهوری اسلامی ایران از تمام تلاش‌های بین‌المللی برای تشکیل یک جبهه واحد در سطح جامعه جهانی حمایت می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقاد است که اتخاذ رویکرد دو گانه نسبت به کشورها درخصوص مبارزه با تروریسم نه‌تنها سودمند نیست، بلکه سبب انحراف تلاش‌ها در مبارزه جهانی علیه تروریسم و در نهایت سبب تقویت و رویش بیشتر تروریسم خواهد شد.

* معاون ستاد حقوق بشر قوه قضاییه
منبع: جام جم
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز