۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
وقتی لابی طرح تفحص از شهرداری را منتفی کرد!

اگر شفافیت مالی وجود داشت، قائم مقام قالی باف در زندان نبود

حدود چهار سال است که در دولت روحانی و اکنون در شورای شهر تهران اخبار مختلفی از اراده سیاست‌مداران برای ایجاد شفافیت اقتصادی شنیده می‌شود.
کد خبر : ۳۷۸۹۶۷
 صراط: چنانچه این اخبار موثق باشد و در صورت ممارست برایجاد شفافیت اقتصادی شاهد تحولات عمیقی در اقتصاد ایران و همچنین مبارزه با فساد اقتصادی‌خواهیم بود. یادگاری که توسط هرجناحی بر آن ممارست شود، موجب نام نیک آن جناح خواهد شد.

به گزارش خبر آنلاین، یکی از نهادهایی که همواره با عناوینی هم چون محلی برای تولد و بازتولید فساد از آن یاد می شود، شهرداری ها هستند.  این در حالی‌است که تنها راه مبارزه با فساد و ویژه خواری شفافیت مالی بوده و مردم حق دارند بدانند در امور اقتصادی ایران چه درشهرداری‌ها و چه در دولت و چه در هر نهادی که از بودجه عمومی تغذیه می‌کند چه می‌گذرد؟

مردم حق دارند بدانند که چگونه مالیاتها و عوارض‌های آنها در شهرها هزینه می‌شود. ایجاد این اتاق شیشه‌ای تنها به اعضای شورای شهر  باز نمی‌گردد، بلکه دولت نیز باید در این زمینه با گسترش بسترهای اطلاع‌ رسانی به ایجاد ساختار شیشه‌ای شفاف کمک کند. شفافیت مالی در ایران باید به گونه‌ای باشد که امور مالی در معرض دیدگان همگان قرار بگیرد. در این صورت شاهد بازداشت رحیمی‌ها و بابک زنجانی ها بعد از اتمام دولت احمدی‌نژاد و عیسی شریفی‌ها  قائم مقام‌های شهردار  قبلی تهران نخواهیم بود. این موضوع میسر نخواهد شد تا جامعه مدنی ایران به طریق مختلف برنهادهای مختلف نظارت داشته و مطبوعات بتوانند درجریان درآمدها و هزینه‌های شهرداریها قرار بگیرند تا کوچکترین سوء استفاده‌ای مالی در رسانه‌ها منعکس شده و نهادهای قضایی موظف به برخورد با موارد ریز و درشت فساد اقتصادی در ارکانهای مختلف قرار بگیرند.

درجامعه‌ای کارچاق‌کن‌ها و دلالها رشد پیدا می‌کنند که شفافیت در آن جامعه وجود نداشته باشد. بنابراین زمانی که از اهرم‌های مختلف برای ایجاد شفافیت ایجاد می کنیم، در حقیقت در مقابل فساد اداری و سازمان یافتگی آن ایستادگی کرده‌ایم. البته ایجاد شفافیت تنها به شفافیت مالی خلاصه نمی‌شود، بلکه برای مبارزه با فساد باید هرگونه انحصاری را از اقتصاد ایران بزداییم تازمانی  در شهرداری ها قرار دادهای مربوط به سازندگی بخش‌های مختلف تجاری و فرهنگی به ارکان خاص داده میدهند نباید توقع مبارزه با فساد داشت لذا هر دولت در نهادهای عمومی و هم شورای شهر باید با هرگونه انحصار طلبی مقابله کند ایجاد شفافیت اقتصادی باعث کاهش هزینه‌ها در اداره شهرها و کشور خواهد شد ضمن اینکه باعث می‌شود از هزینه‌کردهای بی‌حساب و کتاب نیز مخصوصا در شهرداریها جلوگیری‌شود.