۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲

ابعاد مرگ دو کولبر در بانه

«ساعت 6:30 صبح دیروز در جریان تیراندازی تعدادی از مأمورین هنگ مرزی بانه به سوی یک گروه کولبر در فاصله یک کیلومتری از مرز و در حوالی روستای هنگ ژال متأسفانه دو نفر از کولبران به نامه‌های حیدر فرجی و قادر بهرامی بر اثر اصابت گلوله در دم جان می‌سپارند.»
کد خبر : ۳۷۹۳۲۷
صراط: «کولبر» اصطلاحی محلی است و به کسانی گفته می‌شود که حمل و نقل کالا از مرزها را با استفاده از «کول» خود و بدون هرگونه وسیله‌ای انجام می‌دهند. اکثر کارگران کولبر را افراد فقیری تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه‌شان به این شغل خطرناک روی آورده‌اند.

به گزارش فرارو مرگ دو کولبر در تیراندازی نیروهای هنگ مرزی بانه روز گذشته با اعتراضاتی در شهر بانه روبه شد. در همین راستا از دیروز تعدادی از مقامات محلی و نماینده بانه از پیگیری جدی ماجرا خبر داده اند.
 
دو روز پیش گروهی از اهالی شهر مرزی بانه با تجمع مقابل فرمانداری این شهر نسبت به تیراندازی و مرگ دو کولبر اعتراض کردند. این اعتراض ها با واکنش نیروهای امنیتی روبه رو شد و به شکل محدودی به خشونت کشیده شد.
 ابعاد مرگ دو کولبر در بانه
 
دیروز فرماندار بانه در این باره توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «سایت‌های معاند نظام از موقعیت سوءاستفاده کرده و دعوت به فراخوان و تجمع در مقابل فرمانداری و تعطیلی بازار بانه را دادند که روز گذشته افرادی فرصت طلب که حساب آنها از مردم بانه جداست، دست به تجمع و شعار زدند که مردم بانه خوشبختانه با این آشوبگران همراهی نکردند که جای تقدیر دارد.»
 
فلاحی با بیان اینکه روز گذشته از سوی نیروهای نظامی و انتظامی هیچگونه تیراندازی به سمت مردم صورت نگرفته است و شاهد خسارت جزیی بودیم، گفت: «اوضاع شهر بانه امروز به روال عادی خود بازگشته است و هیچگونه مشکلی در سطح شهر وجود ندارد.»
 
با این حال برخی اخبار از بسته شدن اعتراضی مغازه ها در این شهر حکایت دارد.
 
محسن بیگلری نماینده بانه روز گذشته درباره اعتراض ها گفت: «این تجمع‌ها نه تنها تاثیر مثبتی در این اتفاق نخواهد داشت بلکه ممکن است موجب بروز اتفاقات ناخوشایند دیگری نیز شود و تنها راه پیگیری این مسئله مراجع قانونی است.»
 
در روزهای اخیر دو کولبر در منطقه مرزی در اثر تیراندازی نیروهای مرزی کشته شدند که اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخته است.
 
محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه روز گذشته به ایلنا گفته بود که یکی از این کولبرها دهیار بوده است.
 
خانواده این دو کولبر دو روز پیش مقابل فرمانداری بانه تجمع کرده بودند.
 
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت دیروز گفت که دولت موضوع کشته شدن کولبران و دهیار بودن یکی از آنها را بررسی خواهد کرد.
 
سایت اصولگرای جهان نیوز در روایتی از ماجرا به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «این افراد دو شب پیش به‌صورت غیرقانونی در منطقه ممنوعه مرزی وارد شده بودند و از آنجا که به اخطارها و شلیک های هوایی ماموران توجه نکردند مورد شلیک قرار گرفته‌اند.»
 
امروز پنج شنبه نیز سخنگوی نیروی انتظامی درباره این حادثه گفت: «نیروی انتظامی ضمن اظهار تاسف و تاثر از جان سپردن این دو شهروند، موضوع فوق هیچ ارتباطی به بحث کولبری و مناطق و معابر مشخص شده برای تردد کولبران نداشته است.»
 
 سردار سعید منتظر المهدی افزود: «دو شب گذشته، در نیمه های شب و دردل تاریکی، مرزبانان هنگ مرزی شهرستان بانه متوجه ورود افرادی از مناطق ممنوع و نقاط قرمز امنیتی مرز به داخل کشور می شوند که با اخطار و هشدارهای پی در پی و تیراندازی هوایی سعی بر جلوگیری از استمرار تردد غیر قانونی آنان می کنند.»

او اظهار کرد "در سایه بی توجهی آنان؛ با توجه به حساسیت منطقه و سوابق تهدیدات امنیتی گذشته به جهت پیشگیری از هر نوع پیشامد ضد امنیتی؛ ناگزیر مبادرت به تیراندازی نموده که تعدادی از آنان متواری و متاسفانه دو نفر جان خودشان را از دست می دهند و در بررسی های بعدی مشخص می گردد این دونفر از شهروندان همان منطقه و حامل محموله مواد محترقه بودند."
 
در همین حال مجتبی شیرود بزرگی، دادستان نظامی استان کردستان به خبرگزاری میزان اعلام کرد که ۵ متهم قتل این دو کولبر شناسایی و بازداشت شده‌اند.
 
بزرگی روز سه شنبه گفت: «ساعت 6:30 صبح دیروز در جریان تیراندازی تعدادی از مأمورین هنگ مرزی بانه به سوی یک گروه کولبر در فاصله یک کیلومتری از مرز و در حوالی روستای هنگ ژال متأسفانه دو نفر از کولبران به نامه‌های حیدر فرجی و قادر بهرامی بر اثر اصابت گلوله در دم جان می‌سپارند.»
 
او همچنین از اعزام هیاتی برای بررسی موضوع سخن گفت و افزود: «اسلحه متهمان، گلوله‌ها و مرمی به پلیس جنایی استان جهت بررسی ارسال شده و منتظر نظر کارشناس اسلحه و مهمات درباره نحوه بکارگیری سلاح توسط متهمان، در این حادثه هستیم.»

دادستان نظامی استان کردستان ضمن ابراز همدردی با بستگان متوفیان این حادثه، به آنها اطمینان خاطر داد که به این حادثه با دقت، سرعت و قاطعیت در دادسرای نظامی رسیدگی و نتیجه آن به اطلاع عموم مردم شریف ایران خواهد رسید.
 
 امروز نیز فرماندار بانه درباره اقدامات صورت گرفته درباره حقوق دو کولبر گفت: «قلبا از این حادثه متاثر شدم و به خانواده‌های آنان هم تسلیت عرض می‌کنم.»
 
فرماندار بانه ادامه داد: «در همان روز دوشنبه خانواده دو نفر کولبر متوفی را به فرمانداری دعوت و با آنها همدردی کردیم و فورا دادسرای نظامی شهرستان سقز هم وارد عمل شد که برخورد با خاطیان این حادثه روال قانونی خود را طی می‌ کند و بنده نیز به صورت جدی آن را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنم.»

فرماندار بانه همچنین با انتشار اطلاعیه به شدت از ناآرامی های روز گذشته این شهر انتقاد کرد. در این اطلاعیه آمده است: آنچه که در جریان نا آرامی به وقوع پیوسته در مقابل فرمانداری و خیابان‌های اطراف بر دیار اختیارالدینی ها گذشت، با هیچ منطق، اصول و قاعده مدنی و سیاسی سازگار و همخوان نبود؛ لذا مورد توجه و همراهی شما مردم شرافتمند قرار نگرفت و اقشار مختلف مردم از این حرکت ناسنجیده و غیر قانونی که با شرکت افراد غیر بومی توام بود، ابراز انزجار نمودند و ما را در مهار و آرام نمودن فضای متشنج یاری نمودند؛ به گونه‌ای که با کمک و همراهی شما و صبر و بردباری نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی، بر خلاف تبلیغات مسموم سایت‌های معاند خارج از کشور، بدون هیچگونه خونریزی، اغتشاش مهار و آرام گردید که به سهم خود از صبوری و تحمل عوامل انتظامی و  شعور والای شما سپاسگزارم.»

«کولبر» اصطلاحی محلی است و به کسانی گفته می‌شود که حمل و نقل کالا از مرزها را با استفاده از «کول» خود و بدون هرگونه وسیله‌ای انجام می‌دهند. اکثر کارگران کولبر را افراد فقیری تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه‌شان به این شغل خطرناک روی آورده‌اند.
 
کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان مشغول به کولبری هستند.
 
زمستان سال گذشته پس از انتشار گزارشی از وضعیت اسفناک کولبران بحث درباره این قشر آسیب پذیر در مناطق مرزی بالا گرفت، مجلس کمیته ای ویژه برای بررسی مسئله تشکیل شد، وعده های فراوانی داده شد.
 
دولت وعده ساماندهی آن ها و قانونی کردن عبور و مرورشان از مرز را داد، با این حال هنوز  این قشر با مسائل و مشکلات فراوانی روبه رو هستند. هر از گاهی اخباری از شلیک به آنها و یا جان سپردن آنها در حوادث طبیعی منتشر می شود.
 
زمستان سال گذشته 5 کولبر براثر ریزش بهمن جان خود را از دست دادند که افکار عمومی را به شدت جریحه دار کرد. با وجود اعلام وعده ها اما همچنان کولبران قربانی می شوند.
 
همچنین خبرگزاری ایلنا در خبری که یکشنبه منتشر کرده بود، اعلام کرد در روزهای گذشته هم یک کولبر سردشتی به‌نام «عبدالواحد نلاسی» از اهالی روستای بیوران حین عبور از مرز، بر اثر حادثه‌ای غیرطبیعی مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
 
ممانعت از عبور این کولبران از مرز سردشت در حالی صورت گرفت که این افراد، اجازه‌ عبور از پاسگاه «کونه‌بَفر» را داشته‌اند؛ با‌این‌حال از عبور آنها به آن‌سوی مرز ممانعت به‌عمل آورده‌اند. در جریان این حادثه یک دختر ٢٣ساله به‌نام «سوزان بیورانی» نیز زخمی شد.