۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱

خطر جدی که زنان خانه دار و پرستاران را تهدید می کند

محققان با مطالعه روی گروهی از پرستاران، هشدار داده‌اند که هفته‌ای یک بار استفاده از مواد ضد عفونی‌ کننده خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن انسدادی ریه را تا ۳۲ درصد افزایش می‌دهد.
کد خبر : ۳۷۹۶۴۰
صراط: مطالعات اخیر نشان می‌دهد که استفاده مداوم از سفیدکننده‌ها و سایر مواد ضدعفونی‌کننده با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مهلک ریوی در ارتباط است. این محققان پس از بررسی‌هایی که بتازگی روی بیش از ۵۵ هزار پرستار انجام داده‌اند، هشدار داده‌اند که استفاده مداوم از مواد سفیدکننده و ضدعفونی‌کننده خطر بروز بیماری مزمن انسداد ریوی را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد.

 به نقل از گاردین، مطالعات ۳۰ ساله دانشگاه هاروارد و مؤسسه ملی بهداشت و مطالعات پزکشی فرانسه حاکی از آن است افرادی که تنها یک بار در هفته از محصولات بهداشتی ضدعفونی و سفیدکننده استفاده می‌کنند تا ۳۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی قرار می‌گیرند.

تنها ۱/۲ میلیون نفر در انگلیس به بیماری مزمن انسداد ریوی مبتلا هستند. این بیماری، مجموعه‌ای از بیماری‌هایی چون آمفیزم و برونشیت مزمن را دربرمی‌گیرد که به دلیل باریک شدن راه‌های هوایی، ورود و خروج و به طور کلی تبادل هوا از طریق ریه‌ها را سخت می‌کند و سالانه نیز قریب ۲۵ هزار نفر در این کشور بر اثر بیماری مزمن انسداد ریوی جان خود را از دست می‌دهند که سومین آمار بالا در اروپا را تشکیل می‌دهد.

محققان پیش از این، ارتباط بین استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها و خطر بروز مشکلات تنفسی از قبیل آسم را هشدار داده بودند. با وجود این، تحقیقات جدید برای اولین بار ارتباط میان ترکیبات شیمیایی موجود در ضدعفونی‌ و سفیدکننده‌ها و بیماری‌های مزمن انسداد ریوی را نشان داده است. عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض این قبیل مواد شیمیایی روی این نوع بیماری‌ها کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

در آزمایش‌های صورت گرفته مشخص شد پرستارانی که به طور مداوم از محصولات ضدعفونی‌کننده استفاده می‌کنند ۲۲ درصد در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن انسداد ریوی قرار دارند. طبق مطالعات، ۳۷ درصد پرستاران به طور هفتگی و منظم از ضدعفونی‌کننده‌ها برای تمیز کردن سطوح استفاده می‌کنند.

منبع:سلامت آنلاین