۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴

جدیدترین اظهارنظر شرمن درباره لغو برجام

وندی شرمن در گفتگو با پایگاه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل بر اهمیت پایبندی آمریکا به برجام تاکید کرد.
کد خبر : ۳۷۹۸۴۷
صراط: وندی شرمن در گفتگو با پایگاه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل بر اهمیت پایبندی آمریکا به برجام تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه صهیونیستی «تایمز آو اسرائیل»، با نزدیک شدن ضرب‌الاجل دیگری درباره تحریم‌های ایران، مقامات سابق در دولت باراک اوباما – رئیس جمهور پیشین آمریکا – درباره سرنوشت توافق هسته‌ای ایران در دولت دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – ابراز نگرانی می‌کنند.

ترامپ باید روز پنجشنبه درباره لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، که یکی از شروط برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است، تصمیم گیری کند.

در صورتی که وی این اقدام را انجام دهد (و به نظر می‌رسد اینگونه خواهد شد)، این دومین باری خواهد بود که ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش چنین رویکردی را اتخاذ کرده است. اما در صورتی که وی از انجام این اقدام خودداری کند، توافقی که خود بارها آن را به عنوان بدترین توافق تاریخ معرفی کرده است از سوی آمریکا نقض خواهد شد.

با این حال در حین اشارات ترامپ به خارج شدن از این توافق، افرادی که در حصول برجام دست داشته اند درباره پیامدهای احتمالی این اقدام برای اعتبار و ثبات منطقه‌ای آمریکا هشدار داده اند.

وندی شرمن – معاون وزیر سابق آمریکا و مذاکره کننده ارشد آمریکایی – گفت: «لغو این توافق از سوی آمریکا، چه مستقیم و چه غیر مستقیم، بدترین اقدامی است که می‌توانیم برای امنیت ملی آمریکا انجام دهیم.»

وی افزود: «در صورتی که به دلیل نقض توافق از جانب آمریکا و یا انجام اقداماتی که در پی آن ایران تصمیم به خروج از برجام را اتخاذ کند توافق هسته‌ای از بین برود، بدیهی است که تهران در جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای حرکت خواهد کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تمام نظارت‌های خود را از دست خواهد داد.»

در ماه گذشته، اندکی پس از آنکه ترامپ تعهد جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای را با بی‌میلی تایید کرد، گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد وی از مشاورانش درخواست کرده است تا پیش از ضرب‌الاجل تایید تعهد ایران به این توافق در ماه اوکتبر، پرونده‌ای تشکیل دهند که نشان دهد تهران این برجام را نقض کرده است. وی همچنین در گفتگو با وال استریت ژورنال گفت: «انتظار ندارم آن‌ها (به برجام) متعهد باشند.»

این اظهارات، گمانه‌زنی‌هایی درباره پیامد نقض آگاهانه برجام از جانب ترامپ علی‌رغم ارزیابی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی که اعلام کرده اند ایران به تعهدات خود پایبند است، افزایش داده است.

شرمن روز چهارشنبه در گفتگو با تایمز آو اسرائیل گفت: «من فکر می‌کنم آنچه در هفته آینده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اتفاق خواهد افتاد -- هنگامی که همه در یک زمان در یک مکان حضور داشته باشند -- بسیار جالب خواهد بود.»

وی افزود: «از زمان حصول توافق، بسیاری از ما در شهرهای مختلف با ایرانیان صحبت کرده ایم و به طور حتم آن‌ها آنچه در این‌جا (مجمع عمومی سازمان ملل) اتفاق خواهد افتاد را از نزدیک دنبال خواهند کرد.»