۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰

انتخاب رنگ لباس‌های «شهرزاد» جسورانه بود

طراح لباس سریال «شهرزاد» از تفاوت طراحی لباس‌ها در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و خط قرمزهایی که در این زمینه‌ وجود دارد، سخن گفت.
کد خبر : ۳۸۰۱۷۹
صراط: طراح لباس سریال «شهرزاد» از تفاوت طراحی لباس‌ها در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و خط قرمزهایی که در این زمینه‌ وجود دارد، سخن گفت.

ژاله زکی‌زاده در گفت‌وگویی با ایسنا درباره اینکه  چقدر طراحی‌های لباس سریال «شهرزاد» از مستندات تاریخی و چقدر از قدرت تخیل بهره گرفته شده است، اظهار کرد: خوشبختانه تصاویر و فیلم‌های زیادی از آن دوره تاریخی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها استناد کرد، ولی در انتخاب رنگ و مدل لباس‌ها تا اندازه‌ای از قدرت تخیل بهره گرفته شده است.

او درباره بهره‌گیری از روانشناسی رنگ در طراحی لباس سریال «شهرزاد»، گفت: روانشناسی رنگ در طراحی لباس بسیار موثر است، اما باید دید که مردم چقدر این تأثیری که ما از رنگ‌ها گرفتیم را متوجه‌ شده‌اند. اگر مخاطبان نیز همان برداشت‌ها را کرده باشند به این معنی است که کار ما نیز درست و روانشناسی رنگ‌ها تأثیرگذار بوده است.

انتخاب رنگ لباس‌های «شهرزاد» جسورانه بود

این طراح لباس درباره تاثیر فیلمنامه در طراحی لباس شخصیت‌ها، توضیح داد: طراحی لباس بدون خواندن فیلمنامه محال است. وقتی فیلمنامه را می‌خوانیم تصوراتمان از شخصیت‌ها را ترسیم می‌کنیم. چراکه فیلمنامه شخصیت را تعریف می‌کند و ما براساس تعریف فیلمنامه و تأثیر و روانشناسی رنگ‌ها، مستندات و سلیقه لباس‌ها طراحی می‌کنیم.

انتخاب رنگ لباس‌های «شهرزاد» جسورانه بود

او در پاسخ به این پرسش که آیا برای انتخاب رنگ لباس‌ شخصیت‌های سریال «شهرزاد» هماهنگی‌ بین گروه طراحی لباس و صحنه وجود دارد، بیان کرد: بله طبیعتاً میان گروه طراحی لباس و صحنه هماهنگی و تبادلاتی وجود دارد. به عنوان مثال من برای طراحی لباس هر یک از شخصیت‌ها، دکورها را می‌بینم و بعد براساس رنگ غالب دکورها طراحی لباس را انجام می‌دهم.

زکی‌زاده که پیشتر طراحی لباس سریال‌های تلویزیونی همچون «شوق پرواز» و «مختارنامه» را برعهده داشته، درباره تاثیر خطرقرمزها در بهتر دیده شدن طراحی لباس مجموعه‌ها نمایشی، گفت: خط قرمزها در هر صورت وجود دارد که در تلویزیون زیادتر از سینما و شبکه خانگی است. به عنوان مثال در شبکه نمایش خانگی دست ما در انتخاب رنگ‌ها بازتر است. به طور کلی هر چقدر دست آدم چه از نظر ممیزی و چه از نظر متریال، زمان، پول و... بازتر باشد، خلاقیت هم بیشتر می‌شود. اما با این وجود از آنجایی که واقعا ایرانی‌ها خلاقیت دارند، با محدودیت‌هایی که وجود دارد باز هم دوستانی که در پروژه‌های مختلف طراحی لباس انجام می‌دهند، کارهای خوبی ارائه می‌دهند.

انتخاب رنگ لباس‌های «شهرزاد» جسورانه بود

او اضافه کرد: می‌توان گفت که ما در سریال «شهرزاد» جسورانه رنگ‌ها را انتخاب کردیم. به عنوان مثال کمتر دیده شده که در آثار نمایشی یا به طور کلی در جامعه از رنگ قرمز تند استفاده شد. ما سال‌هاست که از رنگ‌ها دور شده‌ایم و این موضوع حتی در پوشش جامعه ما نیز نمود دارد.به همین خاطر هم فکر می‌کنم یکی از دلایلی که لباس‌های سریال «شهرزاد» مورد پسند برخی از مخاطبان قرار گرفته، انتخاب رنگ‌های جسورانه است. اما به طور کلی نمی‌توان گفت که موفقیت هر پروژه‌ای در زمینه طراحی لباس در شبکه نمایش خانگی یا سینما تنها به خاطر کم بودن ممیزی‌ها است و موفیقت هر پرژه‌ای در مدیومی بستگی به عوامل متفاوتی دارد.

این طراح لباس درباره تکراری نبودن لباس‌ شخصیت‌های اصلی زن سریال «شهرزاد»، بیان کرد: تقریباً سعی می‌کنیم که به خاطر تنوع، از لباس‌هایی که داریم کمتر استفاده کنیم. البته خود آقای فتحی نیز دوست ندارد که لباس بازیگران خیلی تکرار شود. البته این موضوع درباره لباس‌ آقایان صدق نمی‌کند. همان‌طور که می‌دانید دنیای مد توسط خانم‌ها می‌چرخد و با وجود پیشرفت‌های زیاد در حوزه مد، لباس آقایان در سال‌های اخیر چندان تغییری نکرده و فقط در همان مدل‌های سابق و مشخص تغییراتی ایجاد شده است.

انتخاب رنگ لباس‌های «شهرزاد» جسورانه بود

انتخاب رنگ لباس‌های «شهرزاد» جسورانه بود