۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
چندهمسری بیشتر جامعه بهتر!

مبلغان چندهمسری دقیقا چه می‌خواهند؟ +تصاویر

فعالیت های چندین کانال تلگرامی برای تبلیغ چندهمسری و ترویج آن در جامعه به اسامی مختلف و به اسم «سنت اهل بیت» و «فرهنگ ناب» موجب حساسیت‌های زیادی شد که آن را پیگیر شدیم.
کد خبر : ۳۸۰۲۳۷
صراط: فعالیت های چندین کانال تلگرامی برای تبلیغ چندهمسری و ترویج آن در جامعه به اسامی مختلف و به اسم «سنت اهل بیت» و «فرهنگ ناب» موجب حساسیت‌های زیادی شد که آن را پیگیر شدیم.

به گزارش مجله‌مهر، یک آقا و دو خانم کنار هم خوشحال و خندان بر سر سفره عقد نشسته‌اند و یا در تصویری دیگر یک آقا به شکل مهربانانه‌ای کنار دو خانم ایستاده‌است. و یا دو خانم یک آقا را راهی جبهه می‌کنند. این تصاویر چندهفته پیش به عنوان استیکر در فضای مجازی به اسم ترویج همسری منتشر شد که واکنش‌های زیادی با خود داشت تا اینکه مشخص شد این استیکرها جعلی بوده و با برش دادن دیگر استیکرها ساخته شده‌است و طراحی به این منظور صورت نگرفته‌است. بعد از این اتفاق چندین کانال تلگرامی ترویج چندهمسری موردتوجه قرار گرفتند. تا این موضوع بحث کاربران در شبکه‌های مختلف مجازی شود. ادعاهای این کانال‌های مجازی مبنی بر ترویج چندهمسری و لزوم این کار در جامعه امروز باعث شد سراغ یکی از آن‌ها برویم تا با آنها در این باره گفتگو کنیم.

مبلغان چندهمسری دقیقا چه می‌خواهند؟ +تصاویر

چندهمسری بیشتر جامعه بهتر!

«فرهنگ ناب چندهمسری»، «ضرورت_چندهمسری»،«از خانواده خود شروع کنیم»،«چندهمسری اسلامی» عباراتی ست که در جای‌جای پیام‌های این کانال‌ تلگرامی نوشته شده‌است که قرار است فرهنگ چندهمسری را میان جامعه ترویج کنند. داستان های کوتاه از تجربیات خوب، نامه‌های مردان برای همسرشان که با این موضوع کوتاه بیایند همه و همه قرار است یک حرف را بزنند که زنان باید با چندهمسری مردان‌شان کنار بیایند. برای اطلاعات بیشتر به ادمین این کانال تلگرامی پیام دادیم و از آنها خواستیم که سوالات ما را درباره فعالیت‌هایشان در باب چندهمسری توضیح بدهند. ادمین ما را به فرد دیگری ارجاع داد که در حال حاضر در شهر قم طلبه بود و طبقه گفته خودش مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت رسانه دارد و مسئول پاسخگویی به سوالات است. وی متولد ۱۳۵۹ و متاهل و فعلا داری یک همسر است. این فعال در حوزه چندهمسری در پاسخ به سوال ما که چه اتفاقی افتاد که به این نتیجه رسیدند که چندهمسری را به عنوان راه درستی ترویج کنند گفت:« در سفری که به یکی از مناطق محروم کرمان داشتیم متوجه شدیم که تعدادی از دختران از سن متعارف ازدواج در آن منطقه گذشته و به مجرد قطعی رسیده‌اند. طبق آمار رسمی آقای دکتر مجزون از سازمان ثبت احوال تعداد دختران ۳۰ تا ۴۹ سال مجرد در کشور حدود ۹۰۰ هزارنفر است ولی پسران مجرد در این بازه سنی تنها ۳۲۰ هزار نفر است. این دختران شانس ازدواج برای همسر اول شدن کمی دارند. اما با جا افتادن فرهنگ تعدد زوجات می توانند ازدواج کنند. نتیجه طبیعی این آمار و وضعیت مطالعه میدانی ما این است که بهترین راهکار برای ازدواج پیردختران و یا بیوه‌ها و مطلقه‌ها رواج تعدد زوجات است.»

مبلغان چندهمسری دقیقا چه می‌خواهند؟ +تصاویر

زنی که مانع چندهمسری شود خودخواه است!

باتوجه به گزارش‌های رسیده از سوی دادگاه و حتی مشاورین و روانشناسان اجتماعی دلیل بسیاری از طلاق‌های امروزی گرایش مرد به زن دیگری و یا ازدواج مجدد آقا است که زندگی را به مرحله بن بست کشانده‌است و زوجین تصمیم به جدایی از یکدیگر گرفته‌اند. اما این گروه برای این معضل که به طور ناخودآگاه در چندهمسری به وجود می‌آید ناشی از عدم فرهنگسازی در جامعه می‌داند و حتی کاملا جدی در این باره می‌گوید زنی که مرد به مرد خود غیرت داشته باشند و مانع تعدد زوجات همسرش شود؛ خودخواه است. در مطلبی از این کانال آمده‌است:«ما معتقدیم ریشه بسیاری از طلاقها همین بی توجهی به فرهنگ تعدد زوجات و بی توجهی به جامعه دختران و زنان مجرد هست. با مراجعه به دادگاه ها درمی یابید که بسیاری مردان ما در اثر دلباختگی به یک زن یا دختر دیگر دارند از همسر اولش جدا میشود، در حالیکه اگر فرهنگ تعدد زوجات جا می افتاد، او همسر اولش را رها نمیکرد، بلکه همسر دیگری به زندگانی اش اضافه می‌کرد.» در جای دیگر یز آمده‌است:« تفاقا علت این دسته طلاق ها به خاطر نبود همین فرهنگ تعدد زوجات و تبیین ناقص ضرورت های اون هست.  اگر زنان جامعه ما بدانند این حکم، حکم خداست و زمینه ساز سلوک و تقرب الهی اون ها، اونوقت به سمت پذیرش این سنت الهی و حفظ زندگی خواهند رفت. با ایجاد یک وسعت روحی، محبت قلبی و نوع دوستی هست که زن اول می پذیره که بنا به تدبیر الهی از چهار شب همسرش، تنها یک شب حق اوست و مرد وظیفه داره پیش او بماند و سه شب دیگه در اختیار خودش هست. با این وسعت روحی هست که زن اول وقتی میبینه زنان دیگری که در نوع و انسانیت مثل او هستند نیازمند تاهل هستند، دیگه به خودش اجازه نمیده بنا به تعبیر من حق اون زن ها رو از شوهر خودش غصب کنه و با هزار بهانه و درگیری اون زمان رو که میتونه مایه آرامش دیگران هم باشه مالک بشه. این نوع نگاه انسان دوستانه باعث میشه یک زن دیگر از تنهایی در بیاد و صاحب بچه و کمال روحی خاص متاهلین بشه. مشکل ترویج این نگاه نیست مشکل این هست که متاسفانه ما دچار بخل اجتماعی و قساوت قلب هستیم.»

سراغ هیچ مرجع تقلیدی برای مشورت نرفتیم

ترویج همسری گروه‌ها و کانال‌های مروج کار را به جایی رسانده که در گوشه و کنارها نشست و جلسه تشکیل می‌دهند و چندهمسران از باب خوبی و محسنات آن برای مخاطبین خود حرف می‌زنند. این درحالی است که از زمان انقلاب اسلامی تاکنون هیچ‌کدام از شخصیت‌های بزرگ فرهنگی، سیاسی و دینی نظام حتی یک خط درباره چندهمسری سخنی به میان نیاورده‌اند و ترویج آن هیچ‌گاه توسط مراجع توصیه نشده‌است. سوال اینجاست چرا بزرگان هیچ‌گاه برای ترویج این مورد کلامی حرف نزدند؟ در جواب شنیدیم:« نمی‌دانیم این سوالی ست که ما از خود آن‌ها هم داریم و بهتر است شما به آنها هم رجوع کنید.» همچنین در ادامه پرسیدیم با این حال با توجه به حضور شما در قم به عنوان یک طلبه آیا برای این کار سراغ مراجع رفتید و از آنها درستی یا غلطی این کار جویا شدید؟ که پاسخ شنیدیم:«خیر!» و در ازای خواستن دلیل هم شنیدیم:«وقتی کتاب درسی وجود دارد و نکته‌ای را بیان کرده. ممکن است معلمی بخواهد آن مطلب را نگوید و یا جور دیگری بگوید!» این گروه مدعی است توسط برخی چهره های دینی به ترویج چندهمسری تشویق شده که بررسی های خبرنگار مهر حاکی از آن است که این ادعا هم با واقعیت همخوانی ندارد.

مبلغان چندهمسری دقیقا چه می‌خواهند؟ +تصاویر

همسردومی پیشنهاد می دهیم که ظاهر پایین‌تری دارند

«ازدواج آسان» و تشویق به «فرزندآوری» و حتی «نخبه‌پروری» کلیدواژه‌هایی است که مقام معظم رهبری و بزرگان نظام بارها به آن تاکید کرده‌اند. باوجود اینکه این گروه فعال در حوزه ترویج چندهمسری دغدغه ازدیاد جمعیت و تولید نسل را دارند از آن‌ها پرسیدیم چرا روی این فرمایشات اکید فعالیت نمی‌کنید؟ در جواب این سوال گفته شد:« باقی افراد و گروه‌های فرهنگی در این حوزه فعالیت دارند و ما خواستیم در حوزه دیگری فعالیت کنیم. همچنین با وجود ازدواج باز دخترها و خانم در جامعه زیاد می‌آید که با مشکل ازدواج مواجه هستند و تعدد زوجات می‌تواند مشکل آنها را حل کند.»‌

در اینفوگرافیکی که در تاریخ ۷ مردادماه ۱۳۹۶ در خبرگزاری مهر منتشر شد تنها در بازه سنی بالای ۴۰ سال جمعیت زنان مجرد از مردان بالای ۴۵ سال بیشتر است. و تعدیل جنسیت در باقی گروه‌های سنی رعایت شده‌است و گویا دختران مجرد بالای ۴۰ سال موضوع اصلی چالش این گروه است. درحالیکه سابقه تعدد زوجات در کشور ما سابقه دیگری داشته و هیچ‌گاه این نقش حمایتی که مدنظر این گروه فعال چندهمسری است مطرح نبوده. با این حال پاسخگوی این گروه به ما در جواب این مشکل می‌گوید از این گروه هفت نفره فعال سه نفر اقدام به ازدواج مجدد کردند و حتی به ما تضمین می‌دهند که همسر دوم یکی از دوستانشان به لحاظ ظاهر ضعیف‌تر و دارای سن بیشتری از همسر اولش است!»

هیچ مسئولی از این گروه حمایت نمی‌کند

فعالیت‌ کانال‌های چندهمسری حساسیت‌ رسانه‌های بیگانه را نیز به همراه داشت. رسانه‌هایی که قصد داشتند با پرداختن به آن این موضوع را دست‌آویزی کنند تا دوباره به نظام اسلامی، اسلام و بزرگان سیاسی کشور بتازند. به خصوص اینکه اطلاعات منتشرشده از سبک زندگی بزرگان نظام در این کانال صحیح نیست و می‌تواند موجب شایعه پراکنی دستگاههای مخالف نظام و وهن اسلام از سوی آنان باشد. با مطرح کردن این موضوع به فعالان این گروه از آنان پرسیدیم که اگر فعالیت‌های شما در ترویج چندهمسری از سوی علما و بزرگان کشور مردود اعلام شود چه می‌کنید؟ آیا دست از این کار می‌کشید؟ که پاسخگوی این کانال تلگرامی به ما گفت:« پیش از هرچیز بزرگان باید دلیلش را به ما بگویند. با این حال فعالیت‌هایمان را قطع نمی‌کنیم بلکه آنها را به صورت غیرعلنی ادامه می‌دهیم!»

نظرات بینندگان
فاطمه زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶
۶
۶
هرزگى كه شاخ و دم نداره