۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰

موضع واشنگتن درخصوص همه‌پرسی جدایی عراق

واشنگتن ضمن اعلام مخالفت با برگزاری همه‌پرسی جدایی در عراق از دولت منطقه‌ای کردستان خواست تا برنامه برگزاری این همه‌پرسی را لغو کند.
کد خبر : ۳۸۰۹۱۷
صراط: واشنگتن ضمن اعلام مخالفت با برگزاری همه‌پرسی جدایی در عراق از دولت منطقه‌ای کردستان خواست تا برنامه برگزاری این همه‌پرسی را لغو کند.

به گزراش فارس، «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای، مخالفت شدید واشنگتن با برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان در عراق را اعلام کرد.

شبکه روسی «راشاتودی» گزارش کرد، «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان با وجود مخالفت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بر برگزاری همه‌پرسی جدایی در تاریخ 25 سپتامبر سال جاری میلادی (3 مهر) اصرار می‌ورزد.

نوئر روز چهارشنبه با انتشار با یک بیانیه تند از دولت منطقه‌ای کردستان عراق خواست که برگزاری این همه‌پرسی جدایی را لغو کند.

در این بیانیه آمده است: «آمریکا به شدت با همه‌پرسی استقلال دولت منطقه‌ای کردستان عراق که برای تاریخ 25 سپتامبر برنامه‌ریزی شده است، مخالف است. تمامی همسایگان عراق و تقریباً تمامی جامعه بین الملل نیز با این همه‌پرسی مخالفند».

در عوض، نوئرت همچنین رهبران کرد را به «پذیرش جایگزین‌هایی چون» تعامل در مذاکرات با بغداد ترغیب کرد که واشنگتن، سازمان ملل و دیگر شرکا به آن کمک می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هشدار داد که اگر این همه‌پرسی طبق برنامه برگزار شود، «به احتمال خیلی زیاد، مذاکره با بغداد، غیرممکن می‌شود» و حمایت جامعه بین‌الملل در مذاکرات «سلب» می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا معتقد است که این همه پرسی از قبل بر تلاش‌‌هایی برای راندن داعش از مناطق باقیمانده تحت کنترلشان در عراق تأثیر گذاشته است و برگزاری آن می‌تواند روابط تجاری و کمک‌های بین‌المللی به این منطقه را در معرض خطر قرار دهد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که کردها می‌بایست «از قبل به برآیندی که این فرایند همه‌پرسی می‌تواند به همراه داشته باشد از جمله اتحاد برای مردم کرد، احیای پارلمان کردستان برای اولین بار در نزدیک به دوسال و قرار دادن موضوعات مهم در صحنه بین‌الملل افتخار کند».

نوئرت ادامه داد: «متأسفانه، همه‌پرسی هفته آینده تمامی این انگیزه‌ها و اراده‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. برگزاری این همه پرسی با توجه به مسیر جایگزین که توسط آمریکا و جامعه بین‌الملل آماده و تأیید شده است، کاملاً غیرضروری است.

روز چهارشنبه (دیروز)، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه تهدید کرد که در صورت برگزاری همه پرسی جدایی، تحریم‌هایی را علیه کردستان وضع خواهد کرد.