۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵

ماجرای نطق اقتدارآمیز رهبری در سازمان ملل متحد+عکس

سی سال پیش در سی‌ام شهریور ماه 1366 نیروهای امریکایی به بهانه واهی و ساختگی انجام عملیات مین‌ریزی به کشتی تدارکاتی ایران اجر بدون هیچ هشداری حمله کردند.
کد خبر : ۳۸۰۹۶۰
صراط: نیروهای نظامی امریکا قصد داشتند که ضمن معرفی کردن ایران به عنوان کشور جنگ طلب، قطعنامه شدیداللحنی را به تصویب برسانند که شامل مجازات علیه کشور متخاصمی شود که از اجرای مفاد قطعنامه 598 شورای امنیت خودداری کند.

در مقابل، ایران نیز، ضمن اقدامات تلافی ‏جویانه در برابر عراق، تلاش‌‏های دیپلماتیک خود را برای تغییر و جابجایی بندهای قطعنامه 598 انجام داد. بنابراین تشدید حملات عراق نیز در چهارچوب سیاست‏های این کشور و آمریکا معنا و مفهوم داشت. از این رو، دولت امریکا به دنبال بهانه‏‌ای بود تا بتواند ایران را کشوری جنگ‏ طلب به دنیا معرفی کند. بنابراین پس از چندین روز کنترل و شناسایی، اقدام به حمله به کشتی ایران اجر نمود. کشتی تدارکاتی و لجستیکی ایران، موسم به "ایران اجر" که از بندرعباس به سوی بندر بوشهر در آب‏‌های بین‏‌المللی در حرکت بود، از سوی دو فروند بالگرد امریکایی به اتهام مین گذاری، بدون هیچ هشداری مورد حمله قرار گرفت که طی آن، 4 نفر از خدمه کشتی شهید و 4 نفر دیگر نیز مجروح شدند، همچنین ده ملوان دیگر این کشتی را به ناو فرماندهی آمریکا در منطقه منتقل کردند.

یک روز پس از این اقدام بزدلانه ایالات متحده امریکا، مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس‌جمهور ایران بودند و برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور داشتند، در میانه سخنان خود به این اقدام بزدلانه نیروهای امریکایی اشاره و نسبت به عواقب خطرناک این حرکت برای ایالات متحده امریکا هشدار دادند.

ماجرای نطق اقتدارآمیز رهبری در سازمان ملل متحد+عکس

گزیده‌ای از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد:

"من لازم می‌دانم مجمع عمومی سازمان ملل و نیز افکار عمومی ملت آمریکا را به خطر بسیار بزرگ و بسیار نزدیکی که اکنون رژیم آمریکا با اقدام اخیر خود در خلیج‌فارس همه دنیا را و نه فقط منطقه را با آن تهدید می‌کند معطوف سازم.

دیروز ناوهای امریکایی یک کشتی تجاری، ایرانی بنام "ایران – اجر" را مورد حمله قرار داد، پنج نفر کشته، چهار مجروح بجای نهاد، کشتی را تصرف و تعدادی را دستگیر کرد و به گروگان گرفتند، دیروز تلویزیون آمریکا این را به عنوان زدن یک قایق در حال مین‌ریزی پخش کرد و طبق معمول به افکار عمومی دنیا دروغ گفت اما من اینک اعلام می‌کنم که این یک کشتی تجاری و موسوم به "ایران – اجر " بوده است و نه یک قایق تندر و جنگی، این آغازی است برای حوادثی که بی‌شک عواقب تلخ آن به خلیج‌فارس منحصر نخواهد ماند و مسئولیت‌های همه پیشامدهای بعدی به عهده شروع کننده یعنی آمریکاست.

آیا ادعاهای بی تابانه آمریکا برای صلح در خلیج‌فارس را باید باور کرد، یا این آتش‌افروزی عملی آشکار را؟

من صریحا اعلام می‌کنم که آمریکا پاسخ این اقدام زشت را دریافت خواهد کرد.

این تنها یکی از دنباله‌های شوم جنگ تحمیلی و نتیجه‌ ناتوانی شورای امنیت در مقابله با تجاوز عراق است. اگر شورای امنیت عراق را به خاطر شروع جنگ تحمیلی، و سپس شروع جنگ شهرها و آنگاه شروع جنگ کشتی‌ها محکوم می‌کرد، امروز آمریکا نمی‌توانست علی‌رغم فشار افکار عمومی جهان و حتی داخل آمریکا دست به چنین تهدید آشکاری علیه صلح و امنیت جهانی بزند، آن هم بلافاصله و علی‌رغم قطع‌نامه‌ 598 که خود عامل اصلی تهیه و صدور آن بود."

تنها 16 روز پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در سازمان ملل متحد، نیروهای سپاه پاسداران ایران به فرماندهی شهید نادر مهدوی در درگیری با امریکایی‌ها توانستند بالگرد تهاجمی سوپر کبرای ارتش امریکا را ساقط کنند.


منبع: جام جم آنلاین