۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳

عطش پولدارها برای نفت زنده می‌شود

یک دهه تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش مصرف نفت در کشورهای صنعتی در خطر معکوس شدن است، زیرا قیمت‌های پایین سوخت، تقاضا را بالا برده و رانندگان را متقاضی خودروهای بزرگ پرمصرف کرده است.
کد خبر : ۳۸۱۰۴۳
صراط: یک دهه تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش مصرف نفت در کشورهای صنعتی در خطر معکوس شدن است، زیرا قیمت‌های پایین سوخت، تقاضا را بالا برده و رانندگان را متقاضی خودروهای بزرگ پرمصرف کرده است.

به گزارش ایسنا، آمار آژانس بین‌المللی انرژی و سایر موسسات پیش بینی کننده نشان می‌دهد تقاضای نفت سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) که در فاصله سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ کاهش پیدا کرده بود، در مدت سه سال گذشته پس از این که قیمت‌های هر بشکه نفت از بالای ۱۰۰ دلار به حدود ۵۵ دلار کنونی سقوط کرد، به سرعت رشد کرده است.

اگر این روند ادامه پیدا کند حدود ۶۲ درصد کاهش مصرف نفت سازمان توسعه و همکاری اقتصادی از سال ۲۰۰۸، با وجود این که دولت‌ها بهره‌وری سوخت، ریشه‌کنی آلودگی هوا و کاهش اتکا به نفت خارجی را هدف گرفته‌اند، تا پایان سال آینده معکوس خواهد شد.

استفاده قابل توجه نفت در جهان توسعه یافته که سال‌ها انتظار می‌رفت کاهش پیدا کند، درباره زمانی که تقاضای جهانی برای نفت به اوج خود خواهد رسید، ابهام ایجاد کرده است. برخی از شرکت‌های انرژی شامل رویال داچ شل پیش بینی کرده بودند این رویداد تا دهه آینده ممکن است رخ دهد.

به گفته کازوکوگلو، مدیر تقاضای نفت در شرکت مشاوره انرژی FGE، تردیدی وجود ندارد که دوره قیمت‌های پایین نفت، روند گذار انرژی را کند کرده است و اگر نفت خام در قیمت کنونی باقی بماند، کاهش تقاضای ساختاری که همه در انتظار آن هستند دچار تاخیر بیشتری خواهد شد.

مصرف نفت در سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سال ۲۰۰۵ به ۵۰.۴ میلیون بشکه در روز رسیده بود، اما تا سال ۲۰۱۴ که قیمت‌های بالا میزان مصرف را محدود کرد، حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.  طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی، از آن زمان تقاضا در این کشورهای ثروتمند با روند سالانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و پیش‌بینی می‌شود سال آینده به ۴۷.۴ میلیون بشکه در روز بالغ  شود. این رقم پیش‌بینی شده یک دهه پیش از این که نفت به رکورد حدود ۱۵۰ دلار در هر بشکه صعود کند و باعث شود دولت‌ها به بهره‌وری سوخت اولویت دهند، مشاهده شده بود.

به گفته مایکل کوهن، تحلیلگر انرژی در شرکت بارکلیز، اگرچه تقاضا به همراه رشد اقتصادی گسترده در آمریکای شمالی و اروپا رشد می‌کند، اما قیمت‌های پایین با تاثیرگذاری بر رفتار مصرف‌کننده، بزرگ‌ترین نقش را در این تغییر میزان مصرف داشتند. بهبود مستمری که در چند سال اخیر در بهره‌وری سوخت خودروها مشاهده شده بود، تا حد زیادی متوقف شده است. اگرچه همه رانندگان خودروی شاسی بلند خریداری نمی‌کنند، اما مطمئنا خودروهای کم مصرفی که ممکن بود در دوران نفت ۱۰۰ دلاری انتخاب کنند را خریداری نمی‌کنند.

 در حالی که روند انتشار آلایندگی جهانی ثابت مانده است، مصرف روزافزون نفت تهدیدی بالقوه برای معکوس شدن این روند به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش شرکت مشاوره FGE، در نیمه اول سال ۲۰۱۷ در برابر هر خودروی برقی جدیدی که در آمریکا وارد جاده شد، آمریکایی‌ها ۶۰ شاسی بلند پرمصرف خریداری کردند. در چین این نسبت ۳۰ شاسی بلند جدید در برابر هر خودروی برقی و در اروپا این نسبت ۲۵ دستگاه بود.

تونی هیوارد، مدیر عامل وقت شرکت بی پی در سال ۲۰۰۹ پیش بینی کرده بود تقاضا برای بنزین در آمریکا هرگز به اوجی که در سال پیش از صعود نفت به ۱۵۰ دلار مشاهده شده بود، نخواهد برگشت اما اوت امسال وزارت انرژی آمریکا برآورد کرد تقاضای بنزین به رکورد جدید ۹.۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

البته برای تولیدکنندگان و پالایشگاه‌های نفت تقاضای قوی‌تر به منزله رونق بیشتر است. پالایشگاه‌های نفت در شتاب هستند تا اشباع نفت را به تقاضای بالاتر برای سوخت‌ها تبدیل کرده و حاشیه سود خود را افزایش دهند.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، برخی از گروه‌های مدافع محیط زیست می‌گویند دولت‌ها باید در دوره قیمت‌های پایین‌تر نفت، به منظور مقابله با تاثیر منفی افزایش استفاده از نفت، مالیات خرده فروشی بالاتر در پمپ بنزین‌ها  معرفی کنند، اما سایرین نسبتا خوش‌بین بوده و معتقدند این بهبود احتمالا موقتی خواهد بود.