۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳

هر تهرانی روزی چند لیتر آب هدر می دهد؟

با توجه به سرانه ی مصرف آب ۲۵۰ لیتر در شبانه روز در شھر تھران و ۳۰درصد هدر رفت در شبکه انتقال، به طور کلی میزان قابل توجه ۷۵ لیتر آب شرب در شبانه روز از این آب ھدر می رود.
کد خبر : ۳۸۱۴۹۶
صراط: سالیانه ٨٤میلیارد و ٧٤٤ میلیون تومان از جیب مردم تهران تحت عنوان حق آب بها و حق اشتراک و عناوین دیگر دریافت می شود که با این مبلغ می توان ظرف مدت ۷ سال کل شبکه فرسوده را بازسازی کرد.

به گزارش جامعه خبر، براساس آمارهای بدست آمده میزان مصرف آب در ایران حدود دوبرابر استاندارد جهانی اعلام شده است و کارشناسان حوزه آب با توجه به اشکالات شبکه انتقال آب، میزان هدررفت آن را ۳۰ درصد اعلام کردند که در این میان بی توجهی متولیان منابع آب از یک سو و فرسودگی زیرساخت ها و نبود فرھنگ استفاده صحیح از منابع آب، مصرف را بیشتر کرده است.

به گفته کارشناسان آمار سرانه مصرف آب شرب شهری در کشور به ویژه در تھران حدود ۲۵۰ لیتر در شبانه روز عنوان شده و این درحالی است که سرانه مصرف آب شرب در مقایسه با سایر کلانشھرھای کشور مانند تبریز ۱۹۰، اصفھان ۱۵۰، مشھد ۱۶۰، شیراز ۲۰۰ و کرج ۲۲۰ لیتر در شبانه روز است. در حالی که مصرف جهانی روزانه بین ۱۳۰ و ۱۵۰ لیتر تخمین زده می شود، مثلا در آلمان ۱۲۱، برزیل ۱۴۳، اسپانیا ۱۵۷ و انگلیس ۱۴۵ لیتر در شبانه روز است.

به این ترتیب با یک محاسبه ساده متوجه می شویم که با توجه به سرانه مصرف آب ۲۵۰ لیتر در شبانه روز در شھر تھران، و ۳۰درصد هدر رفت در شبکه انتقال، میزان قابل توجه ۷۵ لیتر آب شرب در شبانه روز از این آب ھدر می رود.

باید توجه داشت که سالیانه  ٨٤میلیارد و ٧٤٤ میلیون تومان از جیب مردم تهران تحت عنوان حق آب بها و حق اشتراک و عناوین دیگر دریافت می شود که با این  مبلغ  می توان ظرف مدت ۷ سال کل شبکه فرسوده را بازسازی کرد و در این شرایط بحران آب از هدر رفت آب جلو گیری کرد. 

سازمان ھا و ارگان ھای مربوط مانند وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب بامدیریت صحیح و بھره گیری از نیروھای متخصص و پژوهش های علمی و بھره گیری از تکنولوژی ھای نوین نشت یابی از این هدررفت جلوگیری کنند.