۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷

اقدامات جاسوسی علیه ایران در عملیات «کربلای 4»

عملیات کربلای 4 با حمایت های مستقیم آمریکا از رژیم صدام، در همان ساعات اولیه متوقف شد.
کد خبر : ۳۸۱۵۹۹
صراط: عملیات کربلای 4 با حمایت های مستقیم آمریکا از رژیم صدام، در همان ساعات اولیه متوقف شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران؛ جمهوری اسلامی ایران از سال 1359 با حمله گسترده رژیم بعث مجبور شد تا از خود علیه این رژیم دفاع کند.

لذا این موضوع 8 سال دفاع مقدس را رقم زد و رزمندگان اسلام با حضور در میدان‌های نبرد حق علیه باطل در مقابل دشمن بعثی ایستادند. با وجود اینکه صدامیان در ماه‌های اولیه توانستند بخش‌هایی را اشغال کنند؛ اما از سال 61 جنگ به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم خورد.

پس از این پیروزی‌ها آمریکا که شرایط را در میدان نبرد باخته بود تلاش کرد تا با عملیات‌های جاسوسی موفقیت‌های میدانی ایران را مختل کند. در عملیات های مختلف از جمله کربلای 4 اقدامات جاسوسی آمریکا و کشورهای غربی به نفع رژیم صدام کاملا محرز بود.

سياست ايالات متحده امريكا در خصوص جنگ ايران و عراق در طول هشت سال به صورت نسبی دستخوش تحولاتی بود كه در مجموع در طول اين مدت حمايت از رژيم عراق سرلوحه كاری آنها بود ولی در دوران جمهوری خواهان به صورت مستقيم وارد جنگ شدند و اقداماتی عليه ايران انجام دادند.

عملیات کربلای 4 با کمک مستقیم آمریکایی‌ها در انتقال اطلاعات مربوط به تحرکات نظامی ایرانی‌ها که توسط هواپیماهای جاسوسی آواکس و تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده بود، در همان ساعات ابتدایی و با تلفات سنگین نیروهای خودی، عملیات متوقف شد.

در خصوص کمک‌های اطلاعاتی آمریکا به عراق در مورد عملیات کربلای 4، می‌توان به اظهارات «عدنان خیرالله» وزیر دفاع وقت عراق پس از عملیات کربلای 4 اشاره کرد که مکرراً از آمریکایی‌ها برای دادن اطلاعات تشکر می‌کند.

وفیق السامرایی، رئیس استخبارات نظامی عراق در زمان جنگ، طی مصاحبه‌ای با نشریه الحیات اعلام کرد: «اگر حمایت غرب نبود، صدام نمی‌توانست جنگ علیه ایران را آغاز کند و ادامه دهد. وی نقش ایالات متحده در کمک به صدام را چنین بر می‌شمارد: ارایه اطلاعات کامل به عراق در مورد آرایش نظامی نیروهای ایران، تشویق متحدان خود در اروپا و منطقه به اعطای کمک مالی به عراق و تحریم ایران و جلوگیری از دستیابی آن به تسلیحات و تجهیزات مدرن.

مارک پری نویسنده و تحلیلگر آمریکایی در زمینه حمایت‌های اطلاعاتی آمریکا از صدام، در کتاب «کسوف؛ آخرین روزهای سیا» می‌نویسد: «وزارت دفاع آمریکا اطلاعات و مشخصات دیپلمات‌های ایرانی و برنامه‌های تدوین شده برای حمله به ایران، با ذکر نقاط حساس برای بمباران نقاط مختلف ایران را در اختیار دولت عراق قرار می‌داد.»

مارک پری هم‌چنین می‌نویسد: «در ماه اوت 1986 سازمان سیا یک سیستم بسیار پیچیده و امن ایجاد کرد که واشنگتن را مستقیماً به عراق وصل می کرد. برای دو ماه متوالی صدام حسین از طریق ایستگاه بغداد اطلاعات مستقیمی درباره آرایش‌های نظامی ایران دریافت می‌داشت. این مرکز هم‌چنین قادر بود اطلاعات بسیار دقیقی را برای فرماندهان عراق تهیه کند. این اطلاعات برای آن ارائه می‌شدند که فعالانه به رژیم عراق علیه ایران برتری و امتیاز بدهد.»
در این خصوص، براساس گزارش نشریه آمریکایی فارین پالیسی، آمریکا در جریان جنگ ایران و عراق با وجود اطلاع از تصمیم عراق برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی، کمک‌های اطلاعاتی در اختیار عراق گذاشت. این کمک‌ها پس از پیش‌بینی پیروزی‌هایی استراتژیک ایران در جبهه‌های نبرد و برای جلوگیری از پیروزی ایران در اختیار عراق گذاشته شد.

البته حمایت‌های اطلاعاتی آمریکا از رژیم بعث صدام، نه در برهه زمانی عملیات کربلای 4 که حتی پیش از آغاز جنگ نیز صورت پذیرفته است. که در همین زمینه براساس اسناد منتشره، آمریکا اطلاعات حساس نظامی ایران را که از طریق ملاقات با رجال سیاسی و نظامی مخالف انقلاب جمع‌آوری می‌کرد، از طریق عربستان سعودی به دست سازمان اطلاعات عراق می‌رساند.

در این زمینه در گزارشی که 1997 توسط دانشگاه فلوریدای آمریکا منتشر شد، نیروی هوایی آمریکا، در سپتامبر 1980 تعداد 5 فروند هواپیمای شناسایی آواکس را جهت شناسایی عملیات‌های هوایی نیروی هوایی ایران و اطلاع‌رسانی آنها به ارتش عراق، به عربستان سعودی منتقل کرد.

عدنان خیرالله وزیر دفاع وقت دولت بعثی یک هفته پس از عملیات کربلای 4 حرف‌های مهمی درباره دلایل عدم موفقیت این عملیات ایران می‌زند؛ «علت شکست کنونی این است که ما آماده بودیم و نقشه‌های لازم را طرح کردیم ... و از درس‌های فاو استفاده نمودیم.»

عدنان خیرالله درباره نقش آمریکا در ارسال این اطلاعات به عراقی‌ها می‌گوید: «ما بخاطر این اطلاعات از آنها [آمریکایی ها] تشکر می‌کنیم.»

پس از این عملیات نیز مقامات عراقی و حتی آمریکایی به نقش موثر آواکس‌های (هواپیمایی جاسوسی فوق پیشرفته) آمریکایی در لو رفتن اطلاعات عملیات کربلای 4 اعتراف کردند.