۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰

واکنش سران جهان به نتیجه انتخابات آلمان

در پی انتخابات روز گذشته، دموکرات‌مسیحی‌ها توانستند، 32.5% از آرا را به دست آوردند و در صدر احزاب شرکت‌کننده در انتخابات قرار گیرند. به این ترتیب حزب دموکرات مسیحی 217 کرسی از مجموع 631 کرسی پارلمان را در اختیار خواهد داشت.
کد خبر : ۳۸۱۶۱۲
صراط: در پی اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی آلمان سران جهان با انتشار پیام‌هایی به صورت عمده در شبکه اجتماعی توئیتر، به پیروزی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و قدرت گرفتن افراط گرایان واکنش نشان دادند.
 
فرانسه
ماکرون نوشت: « من به مرکل تلفن زدم تا پیروزی وی را تبریک بگویم. ما همکاری و اقدامات ضروری را به نفع کشورهای خود و اروپا پیگیری می‌کنیم.»
 
«مارینه لو‌پن» سیاست‌مدار راست‌ گرا به حزب آلترناتیو به دلیل کسب نتیجه‌ای بی‌سابقه تبریک گفت و در پیامی نوشت که آرای این حزب نمادی جدید از رشد مردم اروپاست.
 
دانمارک
«لارس لوکه راسموسن» نخست‌وزیر دانمارک با انتشار پیامی به زبان آلمانی نوشت: «برای خانم صدراعظم آرزوی موفقیت می‌کنم. ما در اروپا به ثبات نیاز داریم و من از همکاری میان طرفین خوشحالم.» وی در صفحه فیس‌بوک خود هم نوشت: «پیروزی مرکل به نفع دانمارک است.»
 
نروژ
«ارنا زولبرگ» نخست وزیر نروژ هم در پیامی ضمن ابراز خرسندی از پیروزی مرکل، این واقعه را برای اروپا مثبت دانسته و از همکاری هر چه بیشتر میان کشورش و آلمان حمایت کرده است.
 
سوئد
«اشتفان لوفن» نخست‌وزیر سوئد هم در تبریک به مرکل بر لزوم همکاری به منظور تحقق اروپای قوی و دموکراتیک تاکید کرده است.
 
فنلاند
«یوها سیپلا» نخست‌وزیر فنلاند هم در پیام تبریک از مرکل به عنوان همکار خوب اروپایی خود یاد کرد و بر لزوم همکاری هر چه بیشتر تاکید کرد.
 
اسرائیل
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم از انتخاب مجدد مرکل ابراز خرسندی کرد و او را دوست واقعی اسرائیل خطاب کرد.
 
اتریش
«سباستین کورتس» وزیر خارجه اتریش هم نتیجه به دست آمده در انتخابات را غیر منتظره ندانست. وی به موضوع مهاجران و سیاست درهای باز آلمان در پذیرش پناهجویان اشاره کرد و نوشت: «بسیاری در آلمان از موضع دولت در زمینه پذیرش پناهجویان ناراضی هستند و قدرت گرفتن حزب آلترناتیو برای آلمان هم دقیقا به همین دلیل بود.»
 
در پی انتخابات روز گذشته، دموکرات‌مسیحی‌ها توانستند، 32.5% از آرا را به دست آوردند و در صدر احزاب شرکت‌کننده در انتخابات قرار گیرند. به این ترتیب حزب دموکرات مسیحی 217 کرسی از مجموع 631 کرسی پارلمان را در اختیار خواهد داشت.
 
نتیجه مهم دیگر انتخابات قدرت گرفتن حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AFD) است. این حزب توانسته با کسب 13.5% آرا به عنوان حزب سوم راهی پارلمان شود. این اولین حضور یک حزب راست افراطی در پارلمان از زمان پایان جنگ دوم جهانی خواهد بود.

منبع: فارس