۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹

اردوغان: مرزهای خود با شمال عراق را بطور کامل می‌بندیم

مسئولان کردستان عراق باید بدانند نباید بدون هماهنگی تصمیم‌های احساسی و هیجانی اتخاذ کنند. اسرائیل هم باید به حمایت‌های دیپلماتیکش از کردستان عراق پایان دهد.
کد خبر : ۳۸۱۶۳۸

صراط: رییس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) در واکنش به رفراندوم استقلال کردستان عراق، ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن این رفراندوم، اعلام کرد: کشورش هرگز آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز، رجیب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی در استانبول خاطرنشان کرد: همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق غیرقانونی است و ترکیه آن را غیرمشروع می‌داند و به هیچ وجه آن را به رسمیت نخواهد شناخت. از نظر ما وحدت و تمامیت ارضی عراق بسیار مهم است.

اردوغان همچنین از آمادگی کشورش برای اعمال تحریم‌ها علیه کردستان عراق به عنوان اقدامی تنبیهی در پاسخ به این رفراندوم خبر داد و گفت: می‌خواهم بدانید ترکیه در سطح سیاسی، تجاری و امنیتی هر اقدامی لازم باشد اتخاذ خواهد کرد. همین حالا هم نیروهای نظامی ما در مرزهای شمال عراق مستقر هستند. ایران هم هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهد. نیروهای هوایی ترکیه در حال حاضر در آماده‌باش کامل هستند.

رییس‌جمهور ترکیه همچنین با اعلام تشدید تحریم‌ها علیه اقلیم کردستان در آینده اعلام کرد که کشورش مرزهای خود با اقلیم کردستان عراق را به طور کامل می‌بندد.

وی گفت: مسئولان کردستان عراق باید بدانند نباید بدون هماهنگی تصمیم‌های احساسی و هیجانی اتخاذ کنند. اسرائیل هم باید به حمایت‌های دیپلماتیکش از کردستان عراق پایان دهد. در زمان مناسب اقدامات بیشتری را اتخاذ خواهیم کرد چرا که این همه‌پرسی غیرقانونی است و قانون اساسی عراق هم آن را تایید نمی‌کند.

رییس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: چنین تحولاتی خطری استراتژیک برای منطقه و ترکیه است. ما اجازه تشکیل هیچ کشوری در مرزهای خود را نمی‌دهیم و با کشور کردها در شمال سوریه مخالفیم. همانطور که با تشکیل کشور کردها در شمال عراق موافق نیستیم لذا برای حفاظت از خود هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهیم همانطور که در عملیات سپر فرات علیه تروریست‌ها عمل کردیم.

رفراندوم غیرالزام‌آور استقلال در کردستان عراق در میان فشارهای داخلی و خارجی علیه رهبران کرد شمال عراق امروز (دوشنبه) در حال برگزاری است. این در حالی است که دولت ترکیه علاوه بر تشدید تدابیر امنیتی در مرزها به تحریم این اقلیم تهدید کرده است. همچنین کشورهایی چون انگلیس و آمریکا با اعلام مخالفت‌شان با این همه‌پرسی نسبت به عواقب آن هشدار دادند.