۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹

دستاورد اروپاگردی نمایندگان مجلس چیست؟+تصاویر

سفر اعضای فراکسیون امید به پرتغال و پاریس بازدید از موزه لوور پاریس سئوالات زیادی برای افکارعمومی به همراه داشته است.
کد خبر : ۳۸۱۶۴۶
صراط: سفر اعضای فراکسیون امید به پرتغال و پاریس بازدید از موزه لوور پاریس سئوالات زیادی برای افکارعمومی به همراه داشته است.
 
به گزارش ایرنا نمایندگان لیست امید در قالب کمیسیون فرهنگی به پرتغال و سپس فرانسه سفر کرده‌اند. با انتشار عکس‌های این نمایندگان در موزه لوور پاریس بود که موج انتقادات کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به اروپاگردی اعضای فراکسیون امید آغاز شد. کاربران اغلب سئوال می‌کردند که با این شرایط کشور این نمایندگان در موزه لوور چه می‌کنند؟
 
دیروز روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «چرا رفتیم فرانسه» سعی کرد در برابر انتقادات خودی نشان دهد اما در آخر با بیان اینکه « آفتاب یزد آمادگی دارد تا در روزهای آتی دست‌آوردها و نتایج واقعی و ملموس این سفرها را منعکس کند.» نتوانست در توجیه تور اروپاگردی نمایندگان فراکسیون امید راه به جایی ببرد.
 
اما چند سئوال مهم و اساسی درباره این سفر به وجود می‌آید که در ادامه به آنها می‌پردازیم.
 
1-      دستاورد فرهنگی این سفر چیست؟ اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس که به این سفر رفته‌اند قطعا دستاوردهای این سفر را فرهنگی توصیف می‌کنند. بعد از گذشت چند روز از این سفر اما افکارعمومی تنها شاهد گردش‌های تفریحی این نمایندگان در موزه لوور پاریس بوده‌اند. البته باید گفت که دستاوردهای فرهنگی اغلب ناملموس و دیربازده هستند که با یک سفر و دیدار کمتر امکان اثرگذاری در این سطح انتظار می‌رود. با این حال هنوز خبری از دستاوردهای فرهنگی این سفر بعد از این چند روز دیده نمی‌شود که حتی روزنامه اصلاح‌طلب اطلاعاتی برای دفاع از اعضای فراکسیون امید ندارد.
 
2-      نقطه هدفگذاری فرهنگی نمایندگان مجلس در اروپا کجاست؟ به راستی این نمایندگان چه هدفگذاری برای این سفر در نظر گرفته‌اند. رفتن به موزه و بازدید از یک مسجد جامع در پرتغال آیا می‌تواند به عنوان مکان‌های هدفگذاری شده که به انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی کمک کند، باشد؟ نمایندگان در موزه لوور پاریس آیا با چهره‌های مبهوت از دیدن اشیاء تاریخی این موزه قرار است فرهنگ ایرانی را در قلب اروپا انتقال دهند؟ آیا حضور نمایندگان در موزه به جهت انتقال مفاهیم بوده یا برعکس شناخت این افراد از تاریخ کشورهای مختلف. چرا حضور بی‌واسطه نمایندگان در میان مسلمانان کشورهای فرانسه در این سفر گنجانده نشده است و لااقل تصاویری از آن در این میان دیده نمی شود؟
 
3-      رایزن‌های فرهنگی ایران در اروپا چه می‌کنند؟ رایزن‌های فرهنگی ایران در اروپا چه اقداماتی انجام می دهند. دستکم نظارت و تحقیق و تفحص این نمایندگان از کار رایزن‌های فرهنگی در کشورهای اروپایی و اینکه وزارت خارجه در زمینه فرهنگی  در اروپا چه اقداماتی انجام می‌دهد از جمله هدفگذاری‌های این سفر می‌توان قلمداد کرد که این حوزه بایستی با گزارشی برای شفاف‌سازی این موضوع پس از بازگشت به ایران همراه باشد. از سوی دیگر باز هم این سئوال با توجه به دیربازده بودن و ناملموس بودن دستاوردهای فرهنگی باید پرسیده شود که چه اتفاقی افتاده که نمایندگان خود کار رایزن‌های فرهنگی را انجام می‌دهند؟
 
4-      ابعاد داخلی سفر نمایندگان به اروپا چیست؟ موج انتقادات به سفر نمایندگان به اروپا تمامی ندارد. اغلب کاربران فضای مجازی با طیف‌های فکری گونان از علت انجام چنین سفری سئوال می‌کنند و چون در خصوص ضرورت آن پاسخی نمی‌شنوند با کنار هم قرار داد مشکلات کشور و انتظاراتی که از نمایندگان دارند به نتیجه دیگری می‌رسند. کلا به سبب همین انتقادات بود که یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب تیتر یک خود را تلاش برای توجیه این سفر قرار داد. به نظر می‌رسد نمایندگان در این عرصه بایستی نسبت به افکارعمومی داخلی نیز حساسیت داشته باشند و پاسخ اقناع کنندهای به مردم بدهند.