۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳

دیوانگی ترامپ به ورزش هم رسید!

در هفته‌های اخیر ورزشکاران حرفه‌ای آمریکایی درگیری‌هایی با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا پیدا کرده‌اند. این درگیری‌ها به دلیل رفتار‌ها و اظهارات نامناسب ترامپ ایجاد شده است.
کد خبر : ۳۸۱۶۶۴
صراط: در یک سال گذشته رابطه رییس جمهور آمریکا با اهالی ورزش در این کشور بحرانی‌تر شده است.

به گزارش میزان، بر خلاف باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا که گاهی از ورزشکاران معترض به نژادپرستی حمایت می‌کرد، دونالد ترامپ در هفته‌های گذشته واکنش تندی به این ورزشکاران داشت و خواستار اخراج همه آن‌ها شد.

فوتبالیست‌های آمریکا در رقابت‌های NFL به هنگام پخش سرود ملی این کشور برای نشان دادن اعتراض خود به رفتار ناشایست پلیس آمریکا با سیاه پوستان زانو زدند.
 
ترامپ بعد از این اتفاق در یک جلسه در آلاباما در میان هواداران خود درخواست کرد، بازیکنانی که اعتراض کرده‌اند اخراج شوند.
 
او معتقد است که آن‌ها به پرچم آمریکا توهین کرده‌اند. ترامپ در این سخنرانی از الفاظ رکیکی نیز استفاده کرده است.

در واکنش به صحبت‌های ترامپ، استفن کری، بسکتبالیست آمریکایی اعلام کرد که علاقه‌ای به رفتن به کاخ سفید و ملاقات با ترامپ ندارد.
 
ترامپ در واکنش به این موضوع گفت که برای بسکتبالیست‌ها رفتن به کاخ سفید افتخار است و اگر کری در این مساله شک دارد، این دعوت لغو خواهد شد.

لبرون جیمز، دیگر ستاره بسکتبال آمریکا در حمایت از استفن کری، ترامپ را یک مفت خور خواند و خطاب به او گفت: "رفتن به کاخ سفید همیشه برای تیم قهرمان بسکتبال یک افتخار بود تا وقتی تو آمدی! "

بسیاری از منتقدان ترامپ که بار‌ها او را به نژادپرستی متهم کرده‌اند تنش‌های بین او و ورزشکاران آمریکایی را نه ناشی از میهن پرستی و نه حمایت از ورزش می‌دانند بلکه رفتار خشونت آمیز او با ورزشکاران آمریکایی خصوصا ورزشکاران سیاه پوست را ناشی از خوی نژاد پرستانه ترامپ برمی‌شمارند.

70 درصد بازیکنان فوتبال آمریکایی، آفریقایی - آمریکایی هستند. این در حالی است که83 درصد تماشاگران این بازی‌ها را سفید پوستان آمریکایی تشکیل می‌دهند.
 
هیچ کدام از مولتی میلیونر‌های مالک باشگاه‌های NFL سیاه پوست نیستند. البته بازیکنان NFL از درآمد‌های بالایی برخوردارند، اما ورزش آن‌ها با خطر‌های جانی زیادی همراه است و سالانه ده‌ها بازیکن فوتبال آمریکایی دچار آسیب‌های شدید یا رسیدن به مرز خودکشی می‌شوند.

اولین بازیکن سیاه پوست NFL که از زمین مسابقه برای اعتراض به خشونت علیه سیاه پوست‌ها در آمریکا استفاده کرد، کالین کاپرنیک بود.
 
او به هنگام پخش شدن سرود ملی آمریکا نشست که یک اعتراض صلح آمیز به شمار می‌رفت. او در مصاحبه خود نیز در توضیح درباره حرکتش گفته بود: من به هنگام برافراشته شدن پرچم کشوری که در آن به سیاه پوستان اهانت می‌شود، با افتخار نمی‌ایستم.
  
فکر می‌کنم این مساله مهم‌تر از فوتبال است و خودخواهی است که من طور دیگری عمل کنم.

افراد زیادی حرف‌ها و حرکت کاپرنیک را ضد میهن پرستی خواندند و او در واکنش به اعتراض‌ها به جای نشستن در جای خود، هنگام پخش سرود ملی زانو زد.

دونالد ترامپ در واکنش تند دیگری خطاب به بازیکنان NFL اعلام کرد که اگر آن‌ها می‌خواهند حقوق بالایی بگیرند باید به هنگام پخش سرود ملی بایستند و اگر این کار را انجام ندهند، اخراج خواهند شد و باید کار دیگری پیدا کنند.

او همچنین در تحریک تندرو‌های آمریکایی خطاب به آن‌ها گفت که آیا شما دوست ندارید مالکان NFL این بازیکنان را بیرون کنند؟

در مقابل راجر گودل، یکی از اعضای کمیسیون NFL اعلام کرد که صحبت‌های ترامپ خالی از احترام به ورزشکاران بوده است.

دبیر اجرایی NFL نیز اظهار کرد: اتحادیه هنگامی که باید از حقوق بازیکنان به عنوان شهروندان آمریکایی دفاع کند عقب نمی‌نشیند.

منتقدان ترامپ در کامنت‌های اخیر او در حمله به ورزشکاران به کلماتی همچون "ما" و "شما" اشاره کرده‌اند و اظهار کرده‌اند که این ضمایر می‌تواند نشان دهنده گرایش‌های نژادپرستانه و تمایل به ایجاد فاصله بین شهروندان سیاه پوست و سفید پوست آمریکایی باشد.

همچنین ترامپ اخیر درباره ورزشکاران سیاه پوست از افتخار رفتن به کاخ سفید و لطف مالکان به آن‌ها برای دادن حقوق بالا صحبت کرده است که نشان می‌دهد او علاقه دارد نیازمند بودن این ورزشکاران را به رخ بکشد و در قبال لطفی که شامل حال آن‌ها می‌شود از آن‌ها بخواهد مشکلی ایجاد نکنند.

منتقدان معتقدند که حتی در جامعه آمریکا که سال‌ها است مشکل تبعیض نژادی کم‌رنگ‌تر شده است گفتن چنین سخنانی آن هم از سوی رییس جمهور آمریکا می‌تواند خطرناک باشد.
 
آن چه جامعه آمریکا در حال حاضر به آن افتخار می‌کند، آزادی بیان است که به نظر می‌رسد رییس جمهور آمریکا در واکنش‌های اخیر خود به اعتراض‌های ورزشکاران آن زیر سوال برده است.