۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴

برپایی حکومت نظامی در کرکوک

به دستور ارگان های امنیتی و استاندار کرکوک که از سمت خود توسط پارلمان عراق برکنار شده است، هرگونه تردد اتومبیل در شهر کرکوک ممنوع اعلام شده است. این تصمیم ناشی از بیم برخوردهای مسلحانه احتمالی در این شهر بوده است.
کد خبر : ۳۸۱۶۸۴
صراط: براساس دستور العمل مقام ها، بعد از پایان همه پرسی رفت و آمد نه تنها اتومبیل بلکه مردم نیز در سطح شهر ممنوع اعلام شده است.

به گزارش ایرنا، این دستور العمل امنیتی تا زمان غیر مشخصی در کرکوک واقع در 265 کیلومتری شمال بغداد بر قرار خواهد بود.

همزمان دکتر نجم الدین کریم استاندار برکنار شده کرکوک توسط پارلمان عراق، در پیامی از مردم کرکوک خواست به خانه های خویش برگردند و خود را از تیراندازی های هوایی دور نگاه دارند.
در پی برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق شمار زیادی از مردم این شهر (کردها) به خیابانها ریخته و اقدام به تیراندازی هوایی کردند.

طی روزهای گذشته نیز بسیاری افراد مسلح در پوشش لباس کردی در خیابان های کرکوک کاروان راه انداخته و تیراندازی می کردند که در یک مورد هفته گذشته منجر به درگیری با یکی از مقرهای ترکمن های سنی در این شهر شد.

طی روز جاری نیز همزمان با همه پرسی در کردستان عراق، گزارش هایی مبنی بر درگیری در طوزخورماتو دریافت شد که روایات مختلفی از آن در رسانه ها منعکس شده است و نیروهای پیشمرگه عامل درگیری ها را نیروهای الحشدالشعبی دانسته اند، اما سخنگوی محور شمال الحشد، علی حسینی این گزارش ها را تکذیب کرد و گفت، نیروهای الحشدالشعبی در روز دوشنبه هیچ درگیری با کردها نداشته اند.

برگزاری غیر قانونی همه پرسی کردستان عراق برغم مخالفت جهانی و واکنش تند دولت عراق از بامداد دوشنبه به اصرار مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق آغاز شد و تا غروب این روز ادامه خواهد یافت.

برخی ناظران پیش بینی می کنند که این همه پرسی فضای منطقه را به شدت ملتهب کرده و احتمال درگیری ها میان گروه های قومی را افزایش داده است.