۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۹

منشا «حسادت‌های زنانه» چیست؟

برخی از زنان نسبت به همسر خود حساسیت‌هایی دارند که این حسادت زمانی‌که همسر آنها به جنس مخالف در روابط اجتماعی توجه نشان می‌دهد، بیشتر می‌شود که معمولا روانشناسان این حس را «حسادت‌های زنانه» می‌نامند. این حس که در زن‌ها وجود دارد، معمولا اختیاری نیست و زمینه و اشکال آن متفاوت است.
کد خبر : ۳۸۱۸۸

حساسیت‌هایی به نام «حسادت» در بین زنان وجود دارد که باعث اختلاف آنها با همسرشان شده؛ اما جنبه مثبت آن باعث پیشرفت زندگی زناشویی می‌شود.

به گزارش «برنا»  برخی از زنان نسبت به همسر خود حساسیت‌هایی دارند که این حسادت زمانی‌که همسر آنها به جنس مخالف در روابط اجتماعی توجه نشان می‌دهد، بیشتر می‌شود که معمولا روانشناسان این حس را «حسادت‌های زنانه» می‌نامند. این حس که در زن‌ها وجود دارد، معمولا اختیاری نیست و زمینه و اشکال آن متفاوت است.

امروزه در جامعه برخی مردان به رفتار همسران خود نسبت به افراد جنس مخالف در روابط اجتماعی، حساسیت‌هایی نشان می‌دهند که آن را «غیرت» می‌دانند و از همسر خود می‌خواهند که با جنس مخالف خود با متانت برخورد کنند. این رفتار، در زنان «حسادت‌ زنانه» نام گذاری شده است.

برخی از زنان به دلیل اینکه نیاز به توجه، حمایت و محبت بیشتری از همسرخود دارند و اگر احساس کنند که همسر آنها به چیزی علاقه دارد اما در توان آنها نیست و همسر آنها به جنس مخالف خود توجه نشان می‌دهند، تحمل این مسئله برایشان سخت و دشوار است.

از سوی دیگر برخی از زنان بطور کلی در برخوردهای اجتماعی همسرانشان با جنس مخالف حساسیت نشان می‌دهند، بخشی از این حساسیت‌ها برمی‌گردد به خود آن فرد که چه تصوراتی از خودش دارد. یعنی فرد احساس می‌کند شاید دیگر آن شرایط فیزیکی و یا جذابیت را برای همسرش ندارد.

البته این تصورات منفی که زن نسبت به همسرش دارد، حسادت را در درون خود تقویت کرده و اگر به حد افراطی آن برسد؛ به سوء زن و بدبینی تبدیل می‌شود که ریشه آن اختلالات روانی است.

در برخی موارد در زنان این رفتار به «وسواس فکری» تبدیل می‌شود و مدام نگران هستند که همسرشان به آنها خیانت و یا بی‌وفایی کرده و با جنس مخالف ارتباط برقرار می‌کند. متاسفانه آمار و یا اخباری که ناشی از ارتباطات بین مردان و زنان و یا خیانت‌های زناشویی است باعث می‌شود که این حساسیت بیشتر شود.

ریشه برخی از این حساسیت‌ها به نوع رابطه بین زوجین برمی‌گردد که رابطه آنها مبتنی بر عشق و صمیمیت نبوده و زوجین به هم اعتماد ندارند. بخصوص اگر هم در گذشته سوابق منفی در پرونده آنها باشد؛ این حس حسادت در آنها بیشتر تقویت می‌شود.

متاسفانه برخی از زوجین قبل از ازدواج روابط بی‌قاعده‌ای که با جنس مخالف در گذشته را داشته‌‍‌اند، برای همدیگر بازگو می‌کنند که این مسئله باعث می‌شود، اعتماد آنها نسبت به یکدیگر سلب شود.

برای برطرف‌کردن این حسادت‌ها و یا حساسیت‌ها، افرادی‌که واقعاً اختلالات روانی دارند، باید درمان شود.

بعضی از زوجین هم باید زوج درمانی داشته و سعی کنند باهم دوست و رفیق باشند، همسران باید رابطه زناشویی خود را از نو بسازند تا یک رابطه خوب و کامل داشته باشند، زیرا اگر فردی نسبت همسرش عشق و علاقه و محبت را ابراز کرده و زندگی عاشقانه‌ای داشته باشند، دیگر نگران آن نخواهد بود که همسرش به او بی‌وفایی خواهند کرد یا خیر؟

در مورد حسادت‌های معمولی که بدون هیچ سرمنشا شکل می گیرد و زن خود را مدام آزار می‌دهد، پیشنهاد می شود که افکار را در ذهن خود متمرکز کرده و فکرش را تغییر دهد و از خود سوال کند که چرا این افکار منفی به سراغ من می‌آید؟

چرا من باید اینقدر حساس و نگران باشم؟

آیا این نگرانی من مشکلی را حل می‌کند یا خیر؟