۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶

دو شکایت علیه فرمان مهاجرتی ترامپ ثبت شد

یک سازمان آمریکایی-ایرانی و یک نهاد حقوقی در آمریکا به صورت جداگانه علیه فرمان منع مسافرتی جدید دونالد ترامپ در دادگاه‌های آمریکایی شکایت کردند.
کد خبر : ۳۸۲۸۰۵
صراط: یک سازمان آمریکایی-ایرانی و یک نهاد حقوقی در آمریکا به صورت جداگانه علیه فرمان منع مسافرتی جدید دونالد ترامپ در دادگاه‌های آمریکایی شکایت کردند.

به گزارش فارس،  در حالی که واکنش‌ها به فرمان 24 سپتامبر رئیس‌جمهور آمریکا درباره ممنوعیت سفر و مهاجرت 8 کشور ادامه دارد، دو شکایت علیه این فرمان در دادگاه‌های نیویورک و همچنین مریلند ثبت شده است.

« طبق فرمان جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سفر اتباع هشت کشور به خاک آمریکا برای مدت زمان نامحدود ممنوع می‌شود.

دستور اجرایی جدید ترامپ دامنه گسترده‌تری نسبت به دستور قبلی دارد و در آن سه کشور ونزوئلا، چاد و کره شمالی به فهرست کشورهای مندرج در فرمان اجرایی قبلی اضافه و سودان از آن حذف شده است.

فرمان اجرایی قبلی، اتباع کشورهای ایران، سوریه، سومالی، سودان، لیبی و یمن را برای یک دوره موقت 90 روزه از ورود به آمریکا منع می‌کرد و همچنین ورود پناهندگان را هم برای 120 روز تعلیق می‌کرد.

قرار است از 18 اکتبر فرمان جدید وارد مرحله اجرایی شود.

حالا آسوشیتدپرس خبر داده که دو نهاد و سازمان مستقر در آمریکا، علیه این فرمان ترامپ به دادگاه شکایت کرده و شکایتشان را ثبت کرده‌اند.

یک ائتلافی شامل مدافعان حقوقی مسلمان و آمریکایی-ایرانی به همراه یک نهاد حقوقی غیر حزبی، علیه فرمان جدید مهاجرتی دولت ترامپ شکایت کردند.

یکی از شکایت‌ها به نمایندگی از طرف «ائتلاف ایران فراسوی مرزها» و شش شخص حقیقی در دادگاه آمریکایی ثبت شده و در آن تاکید شده که فرمان ترامپ در اعمال محدودیت و ممنوعیت علیه شهروندان عمدتا مسلمان، «نقض قانون اساسی آمریکا است».

«ائتلاف ایران فراسوی مرزها» نهادی غیرانتفاعی و غیر حزبی مستقر در نیویورک است که ماموریت خود را «تقویت اجتماع ایرانی‌های به دور از وطن» عنوان می‌کند.

شکایت دوم که در نیویورک ثبت شده، توسط «مرکز برنان برای عدالت» دانشگاه نیویورک ثبت شده است. شاکیان در تلاش هستند که وزارت خارجه آمریکا را به رعایت کردن قانون آزادی اطلاعات سوق دهند.

وزارت دادگستری آمریکا درباره این شکایت‌ها اظهارنظری نکرده است.

پیشتر «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» اعلام کرده بود فرمان ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع ایران، سوریه، لیبی، سومالی یمن، ونزوئلا، چاد، کره شمالی به خاک آمریکا را در دادگاه به چالش می‌کشد.