۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
امیر پوردستان مطرح کرد

افزایش ظرفیت‌های دفاعی متناسب با تهدیدات پیش‌رو

جانشین فرمانده کل ارتش بر افزایش ظرفیت‌های دفاعی متناسب با تهدیدات پیش‌رو تاکید کرد.
کد خبر : ۳۸۳۱۴۲
صراط: جانشین فرمانده کل ارتش بر افزایش ظرفیت‌های دفاعی متناسب با تهدیدات پیش‌رو تاکید کرد.

به گزارش تسنیم، امیر احمدرضا پوردستان جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز (پنجشنبه 13 مهر) در جمع کارکنان ستاد آجا ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام محرم، گفت: کلید شخصیت امام حسین(ع) حماسه و کلید شخصیت حضرت عباس(ع) ادب است.

وی افزود: یکی از اهداف قیام امام حسین(ع)، الگوسازی برای آیندگان بود که نباید از چیزی ترسید و نباید چیزی در دل سربازان اسلام خلل ایجاد کند. رزم واقعی سرباز امام زمان زمانی است که در میدان نبرد مهماتش به اتمام برسد و آن وقت است که تازه سربازی برای امام زمان(عج) معنا پیدا می‌کند. مانند پیشکسوتان دوران دفاع مقدس که با تمام وجود در خدمت امام و رهبر خود بودند.

جانشین فرمانده کل ارتش در ادامه با اشاره به وضعیت کشور پیش از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران،‌ اظهار داشت: بلافاصله بعد از انقلاب ناامنی در کردستان آغاز شد. این اتفاق درست در زمانی رخ داد که تعدادی از فرماندهان ارتش که وابسته به رژیم پهلوی بودند، از ارتش تصفیه شده بودند و به همین خاطر، افسران جوان نیروی زمینی برای مقابله با ضدانقلاب به کردستان اعزام شدند. تحریم‌های اقتصادی فراوانی به ما تحمیل شد و در دوران بنی‌صدر و با اقداماتی که انجام داد، کمر توان رزمی ارتش شکسته شده بود.

امیر پوردستان ادامه داد: اما ارتش توانست در ظرف مدت کوتاهی خودش را آماده کرده و تاپایان جنگ بار اصلی دفاع مقدس را به دوش بکشد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار طی قرن بیستم ابر قدرت‌‌های شرق و غرب با هم متحد شده و در مقابل ایران قرار گرفتند، گفت:  عراق با این حمایت‌ها و همچنین حمایت کشورهای مرتجع عرب منطقه،‌ عمده اعتبارات خود را به خرید تسلیحات نظامی اختصاص داده و ظرف مدت کوتاهی توانست 12 لشکر و 45 تیپ مستقل را ساماندهی کند. حتی برخی کشورهای عرب منطقه به برخی کشورها پول می‌دادند تا نیروی انسانی برای عراق فراهم کنند. با این حال رزمندگان ما توانستند در مقابل دنیا بایستند.

جانشین فرمانده کل ارتش، تصریح کرد:  علاوه بر این، تیم‌های ترور منافقین در تهران وانفسایی ایجاد کرده بودند. در این هنگام جوانان مومن و انقلابی سپاه پاسدارن را تشکیل دادند و به مقابله با منافقین پرداختند. اگر سپاه در آن زمان نبود، تیم‌های ترور منافقین نمی‌گذاشتند نظام اسلامی شکل بگیرد و از همین رو بود که حضرت امام فرمودند "اگر سپاه نبود کشور هم نبود".

امیر پوردستان با بیان اینکه اولین شهدای دانشجو، شهدای دانشگاه افسری امام علی ارتش هستند، خاطرنشان کرد: در ابتدای جنگ شهید نامجو که فرمانده دانشگاه افسری بودند از حضرت امام درخواستند کردند تا دانشجویان ارتش برای کمک به مدافعان خرمشهر به جبهه اعزام شوند و حضرت امام هم موافقت کردند. این حرکت نشان از حضور مومنانه ارتش در جنگ است.

وی با اشاره به نقش بارز شهدای ارتش در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: اولین شهیدی که توانست معادلات سیاسی منطقه را برهم زند، شهید عباس دوران بود که با پرواز بر فراز بغداد مانع از برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در عراق شد. همچنین تنها شهیدی که حتی بخاطر مرگ فرزندش جنگ را رها نکرد، شهید منفرد نیاکی فرمانده لشکر 92 زرهی بود.

جانشین فرمانده کل ارتش با بیان اینکه در تمام دوران دفاع مقدس مسئولیت‌ مرزهای کشور با نیروی زمینی ارتش بود، اظهار داشت: عراقی‌ها فکر می‌کرند توان دفاعی ما تمام شده است اما شاهد هستیم در روز دوم جنگ، 140 فروند از هواپیاماهی ارتش اهدافی را در عمق خاک عراق مورد اصابت قرار می‌دهند این امر باعث می‌شود هنوز 10 روز از آغاز جنگ نگذشته بود که صدام از طریق نمایندگانی درخواست آتش بس را مطرح می‌کند.

امیر پوردستان ادامه داد: نیروی دریایی ارتش همان 70 روز اول جنگ، نیروی دریایی عراق را منهدم کرد. نیروی زمینی نیز در طول دفاع مقدس 2 میلیون و 500 هزار نفر سرباز را به جبهه اعزام کرد.

وی با بیان اینکه دشمنی دشمنان با ما تمام نشده است، گفت: امروز دشمن در حوزه جنگ نرم و نیمه سخت در مقابل ما ایستاده است و ما باید متناسب با تهدیدات ظرفیت‌های دفاعی خود را بالا ببریم.