۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳

رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا استعفا کرد

پدرو آگرامونت، رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE) در پی اتهام فساد و مناقشات بر سر سفر "غیرمجاز" وی به سوریه و ملاقات او با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در ماه مارس آن هم دوشادوش نمایندگان پارلمان روسیه از این سمت استعفا داد.
کد خبر : ۳۸۳۴۳۱
پدرو آگرامونت، رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE) در پی اتهام فساد و مناقشات بر سر سفر "غیرمجاز" وی به سوریه و ملاقات او با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در ماه مارس آن هم دوشادوش نمایندگان پارلمان روسیه از این سمت استعفا داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه حریت، آگرامونت در ماه مارس به سوریه سفر کرده و با بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور و چند عضو دیگر مجلس دومای روسیه دیدار کرده بود.

آگرامونت روز جمعه در توئیتر نوشت: امروز من به دلایل شخصی تصمیم گرفته‌ام دیگر رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا نباشم.

براساس یک بیانیه مجمع PACE با این استعفا لایحه برکناری آگرامونت که قرار بود در تاریخ ۹ اکتبر در افتتاحیه نشست‌های این مجمع در شهر استراسبورگ مورد بحث قرار بگیرد دیگر مطرح نخواهد بود.

مجمع PACE اعلام کرد: ارشدترین معاون رئیس این مجمع یعنی "راجر گیل"، سیاستمدار محافظه‌کار انگلیسی به طور خودکار رئیس موقت این مجمع می‌شود تا انتخابات مربوط به تعیین رئیس جدید در جریان نشست‌های این مجمع برگزار شود.

آگرامونت در تاریخ ۲۰ و ۲۱ مارس به همراه نمایندگان مجلس دومای روسیه و برخی نمایندگان مجمع PACE به سوریه سفر کرد و همه آنها با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرده و مذاکراتی را در جریان نشست مشترک کمیته‌های بین‌الملل پارلمان‌های روسیه و سوریه انجام دادند.

آگرامونت در آن زمان گفت: به عنوان سفر شخصی و نه به عنوان رئیس مجمع PACE به سوریه رفته است.

بسیاری از اعضای مختلف این شورا که متشکل از نمایندگان کشورهای اروپایی در پارلمان اتحادیه اروپاست، خواستار کناره‌گیری آقای آگرامونت شده بودند.گروهی از اعضای سوشالیست این شورا طی بیانیه‌ای گفته‌اند: "حتی اگر این دیدار (سوریه-اسد) به طور شخصی و خصوصی صورت گرفته باشد به میان آورده شدن نام شورای حقوق بشر پارلمان اروپا در جریان آن به نوعی حمایت از نظام اسد است."

علاوه بر این اتهام فساد نیز از دلایل استعفای آگرامونت اعلام شده است.

مجمع پارلمانی شورای اروپا دیده‌بان اصلی مسایل حقوق‌بشری در محدوده یورو است اما اعضای آن متهم‌اند که در برابر آنچه "دیپلماسی خاویار" خوانده شده در برابر گزارش "نقض حقوق بشر" علیه آذربایجان سکوت کرده‌اند.

دولت آذربایجان به سرکوب مخالفان سیاسی خود متهم است و اعضای شورای حقوق بشر پارلمان اروپا متهم‌اند که در سال ۲۰۱۳ در "ازای دریافت هدیه" به رد گزارش مربوط به زندانیان سیاسی در آذربایجان رای داده‌اند.

قرار است یک گروه بازرسی مستقل درباره اتهام‌های این شورا گزارشی تا پایان سال میلادی جاری تهیه کند.

در تاریخ ۲۸ آوریل دفتر مجمع پارلمانی شورای اروپا لایحه‌ای را برای عدم اعتماد به آگرامونت تصویب کرد.

به رغم این استعفا، آگرامونت همچنان نماینده هیات اسپانیا در مجمع پارلمانی شورای اروپا باقی خواهد ماند.