۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶

غربالگری زائران قبل و بعد از سفر به عراق

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: غربالگری‌هایی قبل و بعد ازسفر زائران به عراق در راستای پیشگیری از ابتلای آنان به برخی بیماری‌ها انجام می‌شود.
کد خبر : ۳۸۳۶۴۹
صراط: شکراله سلمان زاده، رئیس مرکز بهداشت خوزستان از استقرار پایگاه های مراقبتی درشلمچه و چذابه به منظور کنترل وضعیت سلامتی زائران اربعین قبل از خروج از کشور و همچنین انجام غربالگری پس از بازگشت آنان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وی اظهار کرد: قبل از ورود زائران به کشور عراق در این پایگاه ها آموزش های لازم در راستای پیشگیری از ابتلای آنان به برخی بیماری ها ارائه می شود و پس از بازگشت زائران از سفر زیارتی نیز غربالگری هایی با هدف جلوگیری از ورود احتمالی بیماری های خاص به کشور صورت می گیرد.

سلمان زاده بیان داشت: زائران در صورتی که با مشکلات تنفسی، گوارشی، خونریزی و غیره مواجه شدند الزاما به این پایگاه ها مراجعه کنند تا عوارض جانبی برای آنان به حداقل کاهش پیدا کند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر اینکه ایام اربعین با موعد اپیدمی آنفولانزا در ایران و عراق مقارن است، یادآور شد: زائران قبل از خروج از کشور قطعا باید نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا اقدام کنند و همزمانی این ایام با بارش های پائیزی و مشکلات تنفسی ایجاب می کند که بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی اعم از آسم، آلرژی و تنگی نفس ماسک و اسپری های تسهیل کننده تنفس را با خود به همراه داشته باشند.

سلمان زاده تاکید داشت: ضرورت دارد بیماران قبل از عزیمت به سفر زیارتی با پزشک معالج خود مشورت کرده و داروهای تجویز شده را نیز به همراه داشته باشند زیرا امکان دارد نوع دارویی که در کشور عراق وجود دارد با نوع داروی آنان دارای تفاوت هایی باشد، بیماران دیابتی با فواصل زمانی منظم پاهای خود را بررسی نمایند تا در صورت بروز زخم قبل از وسیع شدن روند درمان آن آغاز شود.

وی توصیه کرد: زائران منحصرا از آب آشامیدنی به صورت بسته بندی شده و بطری استفاده کنند و در طول مسیر از آشامیدن نوشیدنی ها و غذاهای سرد، سالاد و سبزیجات اجتناب کنند تا دچار مسمویت غذایی نشوند.