۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴

چند بیمار در کشور در نوبت پیوند عضو هستند؟

روزانه هفت تا 10 بیمار نیازمند دریافت عضو در نوبت انتظار، جان خود را از دست می دهند.
کد خبر : ۳۸۳۹۷۱
صراط: مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان تعداد افراد نیازمند پیوند عضو را در کشور 25 هزار نفر ذکر کرد و گفت: روزانه هفت تا 10 بیمار نیازمند دریافت عضو در نوبت انتظار، جان خود را از دست می دهند.

به گزارش ایرنا، کتایون نجفی زاده بیان کرد: سالانه از پنج تا هشت هزار مورد مرگ مغزی تنها اعضای 900بیمار به افراد نیازمند اهدا می شود.

وی بیان کرد: در مجموع 2 هزار و 500 تا چهار هزار نفر از افراد مرگ مغزی شرایط اهدای عضو را دارند که فقط حدود یک چهارم آنها منجر به اهدای عضو می شود.

نجفی زاده با بیان اینکه سال گذشته فقط اعضای 870 مورد مرگ مغزی اهدا شد، اظهار کرد: هر فرد مرگ مغزی با اهدای اعضا و نسوج خود جان یک تا هشت نفر را از مرگ نجات می دهد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان افزود: سالانه هزار و 400مورد پیوند از اهدا کننده مرگ مغزی و هزار و 100 مورد پیوند از اهدا کننده زنده در کشور انجام می شود.

رییس سابق اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: آمار اهدای عضو مرگ مغزی در کشور، شایسته یک کشور اسلامی نیست و باید همه عزم خود در این زمینه جزم کنند تا این آمار اصلاح شود.

نجفی زاده ادامه داد: همه مسئولان مربوط و حتی خیرین دست به دست هم دهند تا با فرهنگ سازی رضایت به اهدای عضو افزایش یابد و هیچ فرد مرگ مغزی اعضای خود را زیر خاک نبرد.

وی با بیان اینکه مرگ مغزی به طور دقیق مساوی با مرگ است و با « کما» تفاوت دارد اظهار کرد: فرد دچار مرگ مغزی را نمی توان بیش از 14 روز نگه داشت زیرا پس از مرگ مغزی، مواد سمی در بدن فرد تولید و منجر به از بین رفتن اعضای بدنش می شود.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان یادآور شد: همچنین سالانه ١٦ هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در کشور رخ می دهد که با همکاری مردم، رعایت مقررات ، افزایش کیفیت خودروها و اعمال قانون می توان این عدد را کاهش داد.

دوره یاد شده با حضور جمعی از گروه های پزشکی شامل بیهوشی، جراحان مغز و اعصاب، متخصص داخلی و اعصاب، ،پرستاران آی سی یو، پرسنل اتاق عمل و مدیران بیمارستانهای دولتی و خصوصی استان یزد در سالن همایش های باقر العلوم یزد امروز آغاز شد و به مدت 6 روز ادامه دارد.

شرکت کنندگان این دوره، آموزش های لازم را در خصوص روند اهدای عضو فرا می گیرند.

در سال جاری 17 مورد اهدای عضو در استان یزد انجام شده است.

اعضای قابل اهدا از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه هاست.

علاوه بر این، برخی از بافت های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.