۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
گفت و گو وکیل سرشناس اینستاگرام؛

صفحات پربازدید اینستاگرام را از فیلتر درآوردم!

«سارا نوئین» وکیل جوان و فعالی است که سه سال است در صفحه اینستاگرام پرطرفدارش علاوه بر پاسخ سوالات متداول مردمی نکات جالب حقوقی را برای مخاطبانش میگذارد. با این وکیل جوان همراه شدیم.
کد خبر : ۳۸۴۲۴۳
صراط: «سارا نوئین» وکیل جوان و فعالی است که سه سال است در صفحه اینستاگرام پرطرفدارش علاوه بر پاسخ سوالات متداول مردمی نکات جالب حقوقی را برای مخاطبانش میگذارد. با این وکیل جوان همراه شدیم.

به گزارش مجله مهر، سر درآوردن از ماده و تبصره‌های قانونی با اصطلاحات عجیب و غریبش که هرکدام نیاز به یک لغت‌نامه و شرح مفصل دارد کارهرکسی نیست و نیاز به یک مترجم حقوق خوانده دارد که معمولا در دسترس نیست و اگر پیدا شود قطعا برایتان خرج برمی‌دارد. اما سه سال قبل یک خانم وکیل جوان تصمیم گرفت این دغدغه را برای مخاطبانش برطرف کند و با راه اندازی یک صفحه اینستاگرام به سوالات مردمی پاسخ داد تا دغدغه‌های حقوقی افراد مختلف را برطرف کند. البته این صفحه اینستاگرام پر از سوالات عجیب و غریب و حتی خنده دار حقوقی است که خانم نوئین خیلی جدی و دقیق به آنها جواب می دهد. خانم وکیل از کودکی دوست داشت زن قوی باشد و یک کاری انجام دهد که بتواند به مردم کشورش خدمت کند و حالا درست در آستانه ۳۰ سالگی می‌گوید که دوست دارد گام بعدی‌اش را بلندتر بردارد و بتواند نماینده مردم در شورای شهر یا مجلس باشد تا بتواند به مشکلاتشان در سطح گسترده‌تری رسیدگی کند. با این وکیل جوان همراه شدیم.

برای صفحه اینستاگرامم روزانه سه ساعت وقت می‌گذارم

«سارا نوئین» متولد ۱۳۶۶ در تهران است. در مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی خوانده و حالا شش سال است که پروانه وکالت دارد و مشغول به کار است. صفحه اینستاگرامش پر است راهنمایی‌ها و مشاوره‌های حقوقی رایگان که در حال حاضر توانسته حدود ۱۹۳ هزار کاربر را با خود همراه کند و به سوالات آنها پاسخ دهد و همین موضوع وقت زیادی از خانم وکیل را اشغال کرده‌است اما این مشاوره‌ها و پرسش و پاسخ‌ها را دوست دارد:«همیشه دوست داشتم در زندگی علاوه بر اینکه کسب درآمد می‌کنم. مفید هم باشم وگرنه می‌توانستم یک بازاریاب پیدا کنم و فیلم‌های مشاوره رایگان بگذارم. بعد خودم هم مشاوره ندهم. چند دانشجوی حقوق را بیاورم که آنها مشاوره رایگان بدهند. بعد هم از آنها بخواهم طوری صحبت کنند که همه تشویق شوند که قرارداد ببندند. اما من برای این صفحه روزانه سه ساعت مطالعه می‌کنم تا مطالب جدید بیاورم که البته برخی عینا آن‌ها را کپی می‌کنند.»

دانشجویان حقوق می‌گویند درس را بهتر از استادشان توضیح می‌دهم

خانم نوئین می‌گوید بخش اعظمی از مخاطبانش دانشجویان رشته‌های حقوقی هستند و بارها به خاطر ساده گفتن مسائل حقوقی از او تشکر کرده‌اند. زبان پخته اما ساده و رسمی خانم نوئین باعث شده بسیاری از مخاطبانی که فهم حرفهای قلمبه ثلمبه حقوقی برایشان سخت است به آسانی از همه چیز با خبر شوند. خانم وکیل در این باره می‌گوید:« من از بچگی روزنامه می‌خواندم و به طور ناخودآگاه به ادبیات رسمی مطبوعات مسلط بودم. به خصوص صفحه آخر یکی از روزنامه‌های پرتیراژ کشور را بسیار دوست داشتم. جالب است در حال حاضردقیقا برای آن صفحه می‌نویسم. از دوران تحصیل هم بچه‌ها همیشه می‌خواستند من درس را برای برایشان توضیح بدهم. برای همین خیلی از دانشجویانی که در صفحه من هستند می‌گویند تو بهتر از استاد ما درس را توضیح می‌دهی. خیلی خوشحالم که همه با هر سوادی می‌توانند از حرفهایم استفاده کنند.»

وکلا اعتراض کردند که نباید رایگان مشاوره بدهی!

همه اتفاقات صفحه خانم نوئین خیلی هم خوب و خوش نیست. از سوالات عجیب و حتی تلخ مخاطبان تا اعتراض دیگر وکلا برای مشاوره‌های رایگان خانم نوئین از مشکلات خانم حقوقدان است که ممکن است گاهی اوقاتش را تلخ کند:«شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید بسیاری از وکلا به من اعتراض کردند که شما نباید جواب سوالات مردم را به صورت رایگان بدهید و اینطوری به بقیه ضرر می‌رسانید. اما من بارها گفته‌ام مسائل خاصی نمی‌گویم. حقوق مردم را توضیح می‌دهم. اینکه مردم بدانند که همسایه‌شان نباید کفش را بیرون در بگذارند. اینکه اگر کسی در خیابان فحش داد شما می‌توانید پیگیری کنید؛ چیزهایی است که دانستن آن حق مردم است و آمار دادگاه‌ها را پایین می‌آورد. بالاخره هرکس باید زکات علمش را بپردازد. من دنبال کننده‌های شهرستانی زیادی دارم که نه نزدیک من هستند که موکل من شوند و نه پول این کارها را دارند. این آدم‌ها اگر همین سوالات و جواب‌ها را بخوانند برایشان کافیست و لازم نیست وقت و پولشان را هدر بدهند. علاوه بر مسائل حقوقی من سعی می‌کنم پست‌های انرژی بخش هم بگذارم و یا توصیه‌های مهمی به مردم بکنم. مثلا بارها به خانم‌ها گفته‌ام انقدر از بچگی در ذهن خودتان و بچه‌هایتان نکنید که باید مهریه بالا بگیرید تا به آرزوهایتان برسید. به خودتان تکیه کنید. چون این مسئله محل اختلاف بسیاری از زوج‌هاست.»

صفحات پربازدید را از فیلتر درآوردم!

خانم حقوقدان با صفحه پرطرفدارش میان اینستاگرامی‌ها حسابی مشهور و محبوب است. به طوری‌که صفحات میلیونی اینستاگرامی اگر به مشکلاتی مانند فیلترینگ دچار شوند از خانم نوئین کمک می‌گیرند:« بعضی از صفحات بزرگ را که به اشتباه فیلتر شده‌اند را من از فیلتر درآوردم و کارهای قانونی‌اش را انجام دادم. البته آن‌هایی که موارد اخلاقی نداشته باشند و قابل پیگیری باشند. مثلا یک صفحه پرطرفدار میلیونی در اینستاگرام وجود دارد که یک پسر روستایی در تبریز آن را اداره می‌کند. این پسر از صبح تا بعد از ظهر آهنگری می‌کند و بعد از آن پای اینستاگرام می‌نشیند و از طریق صفحه‌اش هزینه خودش و خانواده‌اش را تامین می‌کند و حتی جهیزیه خواهرش را گرفته‌است. من با پیگیری‌هایی که انجام دادم توانستم صفحه‌اش را از حالت فیلتر بیرون بیاورم.»

اطلاعات مردم از قانون تقریبا صفر است!

خانم نوئین می‌گوید مردم اطلاعات بسیار کمی از قانون دارند و تصورشان از قانون غلط است و لازم است که قانون را مطالعه کنند. همین بی اطلاعی از قانون باعث شده کارهای عجیب و غریبی کنند که سرشان هم کلاه برود:« مردم ما واقعا قانون را نمی‌شناسند. به خصوص در مسائل خانواده که تصورشان بسیار غلط است. بارها گفته‌ام که تمکین هیچ ربطی به مهریه ندارد. یعنی اگر زن حتی به شوهرش خیانت کند مهریه از مرد ساقط نمی‌شود. با این حال دنبال مسائلی هستند که مهریه را هرطور شده ساقط کنند. یا با تصورات غلط از قانون ازدواج می‌کنند. متاسفانه باید بگویم اطلاعات مردم از قانون به خصوص در مسائل خانواده تقریبا صفر است. در مسائل آپارتمانی هم همین است. بارها نوشته‌ام طبقه اول هم باید پول آسانسور و یا ایزوگام پشت بام را بدهد. اما بازهم سوال می‌شود. با این اطلاعات پایین می‌خواهند قرارداد مشارکت هم بنویسند. تصور کنید چه کلاهبرداری‌هایی از آن‌ها می‌شود.»

 برخلاف تصور زنان قانون ما مردانه نیست

در بسیاری از جمع‌های زنانه و حتی انجمن‌های بانوان این تصور رایج است که قانون ما مردانه نوشته شده و حقوق زن در آن رعایت نشده‌است. اما خانم نوئین به عنوان یک وکیل و حقوقدان خانم معتقد است این تصور از ریشه غلط است:« اصلا اینطور نیست. من یک سوال از شما می‌پرسم کجای دنیا به زن تنها به صرف ازدواج این قدر امتیاز مالی می‌دهند؟ متاسفانه خانم‌های ما دوست دارند بهره مالی ازدواج را ببرند اما آزادی زن‌های اروپایی را هم می‌خواهند. بسیار پیش آمده خانم پیش من آمده و از مرد خواسته‌هایی دارد که آقا نمی‌تواند آن‌ها را برطرف کند. من گفته‌ام خب برو خودت کار و تلاش کن چون همسرتو نمی‌تواند با ماهی یک میلیون تومان خواسته‌های تو را برآورده کند. اما خانم می‌گوید نه من پس ازدواج‌ کرده‌ام برای چه؟ باید مهریه بدهد. همچنین طبق قانون ما می‌توانیم درعقدنامه هر شرطی که مخالف ذات خانم نباشد را قرار دهیم. مثلا حق طلاق و حق خروج از کشور برای آقا است اما خانم می‌تواند آن را در عقدنامه از آقا بگیرد. اما خانم هم مهریه بالا می‌خواهد هم می‌خواهد این حقوق را بگیرد که نمی‌شود. من به عنوان یک وکیل می‌گویم قانون ما اصلا مردانه نیست و قانون بدی نداریم. قطعا قانون یک جاهایی نقص دارد. اما بد یا مردانه نیست. به خصوص در قوانین کیفری بسیار پیشرفت داشته‌ایم.»

برای گرفتن پول گل و شیرینی خواستگاری سراغ من آمدند!

صفحه اینستاگرام خانم نوئین پراست از سوالات عجیب و غریب و یا خنده داری که مخاطبان درصدد پیداکردن جوابی برای آن هستند. خانم نوئین می گوید حدود ۸۰درصد سوالات مردم حول مسائل خانواده است و بعد از آن مسائل آپارتمانی و چک بیشتر سوالات کاربران را تشکیل می دهند. او درباره سوالات عجیب و خنده دار کاربران می‌گوید:« یکبار یک آقایی با فاکتور و گل شیرینی آمد و گفت که برای خواستگاری یک خانم حدود یک میلیون توی خرج افتاده و جواب «نه» شنیده‌است و حالا می‌خواهد ببیند می‌تواند پول گل و شیرینی را از آن‌ها بگیرد یا نه! خیلی خنده دار بود. یک بار هم یک خانمی آمد و گفت با یک آقایی تا مرحله بله برون پیش رفتند. اما بعد از یک ماه به هم خورده‌است. حالا می‌خواست خسارت شیرینی و غذایی که در خانه‌شان خورده‌اند را بگیرد. یک آقایی هم در ایام محرم در صف نذری کتک خورده بود. آمده‌بود دیه بگیرد. بعد فکر کرده بود چون محرم ماه حرام است می تواند دوبرابر پول بگیرد.»

به قانون غر نزنید!

از خانم وکیل پرسیدم برای مخاطبان این گفتگو چه توصیه قانونی دارد که جواب داد:« از مردم می‌خواهم این‌قدر به قانون غر نزنند. قانون شاید نقص داشته باشد. اما دیده ایم گاهی یک نفر با سلامت کامل عقل و شعور به برادرش وکالت بلا عزل فروش می‌دهد. حتی سردفتر می‌گوید خانم یا آقا برادر شما با این وکالت هرکاری دلش بخواهد می‌تواند انجام دهد. شما مطمئن هستید؟ خب این کارها را نکنید. یا خانم در زمان ازدواج به جای آنکه به سکه‌های مهریه‌اش فکر کند به حقوقش فکر می‌کند. برای همین می‌گویم عده کمی هم با این صفحه از قانون آگاه شوند جالب است.»