۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶

دیدار لاریجانی با رئیس شورای فدراسیون روسیه

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس شورای فدراسیون روسیه تحریم آمریکا علیه روسیه و ایران را خلاف قواعد بین‌المللی دانست.
کد خبر : ۳۸۴۵۱۱
صراط:علی لاریجانی امروز (جمعه 21 مهر) که در رأس هیأتی پارلمانی به سن‌پترزبورگ سفر کرده است، دقایقی قبل با والنتینو ماتونیکو رئیس شورای فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش فارس، لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با خانم والنتینو ماتونیکو رئیس شورای فدراسیون روسیه، روابط بین دو کشور ایران و روسیه را مناسب اما در خور گسترش دانست و گفت: همکاری‌های روابط دو کشور به خصوص در رابطه با مبارزه با تروریسم آن هم در سوریه بسیار سنجیده بوده و نتایج ملموس و مناسبی را در پی داشته است.

وی افزود: آن روز که ایران و روسیه در خصوص سوریه شروع به همکاری کردند، کمتر کشوری باور داشت که این سطح از همکاری‌ها منجر به نتیجه شود، اما امروز نتایج نشان می‌دهد ایران و روسیه موفق عمل کردند؛ به نحوی که تروریست‌ها در سوریه و عراق ضربه‌ای جدی خورده‌اند.

* احتمال نقل مکان تروریست‌ها در پناه حمایت برخی قدرت‌های جهانی

لاریجانی به احتمال نقل مکان تروریست‌ها در پناه حمایت برخی قدرت‌های جهانی اشاره کرد و گفت: این امر سبب بهم‌ریختگی منطقه و حتی جهان خواهد شد و بنابراین همکاری‌های ایران و روسیه باید از پایه‌های محکمتری برخوردار شود و مستمر باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به دو سال مذاکره برای رسیدن به توافق هسته‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: در چند ماه اخیر آمریکا این توافقات بین‌المللی را نقض کرده است؛ در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را بارها تأئید کرده و آمریکا راه و مسیر دیگری را در پیش گرفته است.

* تحریم آمریکا علیه روسیه و ایران خلاف قواعد بین‌المللی است

لاریجانی به تحریم آمریکا علیه روسیه و ایران اشاره کرد و آن را خلاف قواعد بین‌المللی دانست و محکوم کرد.

وی از همکاری منطقه‌ای روسیه و ایران تشکر کرد و گفت: از گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور استقبال می‌کنیم.

* تاکید بر همکاری‌های دو کشور در عرصه احداث نیروگاه‌های حرارتی و حمل و نقل ریلی

رئیس مجلس شورای اسلامی همکاری‌های دو کشور در عرصه احداث نیروگاه‌های حرارتی و حمل و نقل ریلی را مورد تأکید قرار داد و گفت: ایجاد کریدور شمال ـ جنوب از دو مسیر با گسترش حمل و نقل ریلی، از برنامه‌های جدی ایران است که روسیه می‌تواند در تسریع این پروژه‌ها نقش فعال‌تری داشته باشد.

لاریجانی بر گسترش پروژه‌های اقتصادی بین دو کشور تأکید کرد و گفت: نقش پارلمان روسیه در این امر به سزا و مؤثر خواهد بود.

وی به گسترش همکاری‌های تجاری کشاورزی، اشاره و بر گسترش بیش از پیش آن تأکید کرد.

رئیس شورای فدراسیون روسیه: در اجرا و پایبندی ایران به برجام نباید هیچ شک و شبهه‌ای داشته باشیم

همچنین در این دیدار والنتینو ماتونیکو رئیس شورای فدراسیون روسیه نیز ضمن خوش‌آمدگویی به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کاملاً موافق هستم که امروز باید عملی کردن توافق‌ها را در پیش‌ بگیریم و توافق‌های انجام گرفته بین دو کشور را اجرایی کنیم.

وی ایجاد کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور را راه‌حل مناسبی برای گسترش روابط اقتصادی و نیز اجرایی شدن توافقات دانست و خواستار پیگیری موضوع از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی شد.

رئیس شورای فدراسیون روسیه، گفت: به نظر می‌رسد باید زمان قانونی شدن توافقات تسریع شود تا به اجرایی شدن آنها کمک شود.

والنتینو ماتونیکو همچنین خواستار ارتباطات منطقه‌ای بین استان‌های روسیه و استان‌های ایران شد و گفت: در این راستا دیدارها و بازدیدهایی از برخی از مناطق استانی ایران انجام شده و به توافقاتی رسیده‌ایم که باید جنبه عملی به خود بگیرد.

وی توافق هسته‌ای ایران را یک موفقیت بسیار بزرگ دانست که دستاوردهای مثبتی داشته است و گفت: در خصوص اجرا و پایبندی ایران نباید هیچ شک و شبهه‌ای داشته باشیم، زیرا آژانس انرژی اتمی این مسئله را بارها تأیید کرده است.

رئیس شورای فدراسیون روسیه تأکید کرد: نمایندگان کشورهای 1+5 و اروپایی نیز معتقدند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است و آنها و ما نیز معتقد هستند و هستیم که توافق هسته‌ای ایران قابل بازنگری نیست؛ هر چند آمریکا تلاش دارد از این توافق خارج شود و تحریم‌های جدیدی اعمال کند، اما این تصمیم آمریکا مورد توافق جهانی و نیز شورای امنیت سازمان ملل نیست.

والنتینو ماتونیکو خاطرنشان کرد: آنها می‌توانند تحریم‌های یک‌جانبه اتخاذ کنند، اما خلاف قواعد بین‌المللی است و کشورهای دیگر آن را نخواهند پذیرفت.