۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰

بیانیه پایانی نشست وزاری خارجه اتحادیه اروپا در حمایت از برجام

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در پایان نشست خود در لوگزامبورگ، با انتشار بیانیه‎‌ای ضمن حمایت از توافق هسته‌ای و تأکید بر اجرای آن، از آمریکا خواستار پایبندی به تعهدات خود در قبال این توافق شدند.
کد خبر : ۳۸۵۰۸۸
صراط: وزرای خارجه اتحادیه اروپا در پایان نشست خود در لوگزامبورگ، با انتشار بیانیه‎‌ای ضمن حمایت از توافق هسته‌ای و تأکید بر اجرای آن، خواستار پایبندی به تعهدات خود در قبال این توافق شدند.

به گزارش میزان، در بند یک این بیانیه آمده است: برجام حاصل 12 سال دیپلماسی است که به وسیله اتحادیه اروپا تسهیل شد و به صورت کامل در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تأیید شد. برجام یک عنصر کلیدی در معماری جهانی منع گسترش هسته‌ای و یک ضرورت برای امنیت منطقه است. اجرای کامل این توافق تضمین می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز باقی می‌ماند. اتحادیه اروپا بر اهمیت این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یک نظام راستی‌آزمایی دقیق و جامع تا کنون هشت بار راستی‌آزمایی کرده است که ایران به تمام تعهدات مرتبط هسته‌ای عمل می‌کند، تاکید دارد.

در بند 2 این بیانیه که در وبسایت اتحادیه اروپا منتشر شده، ضمن اشاره به پایبندی اتحادیه اروپا به تمامی مفاد برجام، بر تأثیر مثبت لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای بر روابط تجاری ایران و اروپا تأکید شده است.

در سومین بند از این بیانیه عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از سوی ترامپ به عنوان روند داخلی آمریکا در نظر گرفته شده و از آمریکا خواسته شده تا به  تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای پایبند بوده و پیش از هرگونه اقدامی، تأثیر آن بر امنیت خود و متحدانش را در نظر بگیرد.

در چهارمین بند این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا همزمان که نگرانی خود درباره برنامه موشکی و تنش‌های رو به افزایش در منطقه را ابراز می‌کند، بر لزوم رسیدگی به این موضوع خارج از برجام ،  تأکید می‌کند.

در آخرین بند این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا به اجرای توافق هسته‌ای به عنوان یکی از پایه‌های اساسی در راستای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مصمم است.