۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲

مسئولان مانع سوءاستفاده از زائران اربعین شوند

مسئولان نباید از سوءاستفاده معدود اشخاص سودجو از زائران اربعین حسینی غافل شوند و برخوردهای جدی با این افراد باید صورت گیرد.
کد خبر : ۳۸۵۱۰۲
صراط: نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه باید مسئولان ذیربط مانع سوءاستفاده برخی افراد سودجو از زائران اربعین شوند، گفت: مسئولان نباید از سوءاستفاده معدود اشخاص سودجو از زائران اربعین حسینی غافل شوند و برخوردهای جدی با این افراد باید صورت گیرد.

به گزارش دفاع پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر امروز در حاشیه همایش دست‌اندرکاران مراسم اربعین حسینی(ع) در جمع خبرنگاران درباره فواید زیارت اربعین حسینی و اقدامات انجام شده برای این مراسم اظهار داشت: موضوع زیارت در فرهنگ اهل تشیع یک بحث بسیار مهم و قابل توجه است؛ چرا که با زیارت می‌توانیم از نزدیک با اهل بیت(ع) آشنا شویم.

وی ادامه داد: در روایات هم نکات بسیار مهمی وجود دارد که برخی از آنها، مورد غفلت قرار گرفته است؛ باید نسبت به امامان معصوم معرفت داشته باشیم و علت رهسپاری به زیارت آنها را به طور کامل بدانیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه امروز دنیا گرفتار یک بحران و سردرگمی خطرناک است، تصریح کرد: نمونه بارز این سردرگمی در سخنان رئیس جمهور آمریکا مشاهده می‌شود چرا که این فرد به صورت وقیحانه در برابر یک ملت موضع گرفت و می‌توان پاسخ این توهین‌ها را با همین حماسه اربعین ارائه کرد و خیل عظیم عاشقان حسینی در این مراسم شعار ایستادگی «هیهات منا الذلة» را سر دهند.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر گفت: امیدواریم که روز به روز فرهنگ سازی در زمینه اربعین حسینی توسعه پیدا کند و دوستان ما در ستاد مرکزی اربعین بتوانند این فرهنگ را توسعه و گسترش دهند؛ امیدواریم در سال‌های آینده راهپیمایی اربعین حسینی به عنوان حرکتی خودجوش برای منسجم کردن آزادی‌خواهان جهان در برابر ظلم و ستم مستکبران تبدیل شود.

وی درباره اینکه دولت چه کمکی برای اربعین حسینی خواهد کرد، گفت: بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت نقش مستقیمی در این رابطه ندارند؛ ستادی در وزارت کشور زیر نظر وزیر کشور تشکیل شده که برنامه‌ریزی‌های لازم برای این ایام را انجام می‌دهند، البته این نکته حائز اهمیت است که باید به تمام جوانب اعم از داشتن بیمه و مدارک قانونی توجه کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به موضوع بیمه زائران اربعین اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال سال گذشته در همین مسئله بیمه هم برخی افراد زبان به شکوه گشودند و این کار را انجام ندادند که متاسفانه طی همان مدت حادثه تروریستی برای تعدادی زائران خوزستانی ایجاد شد و هزینه‌هایی را در پی داشت، بنابراین باید تلاش برای لحاظ شدن چنین هزینه‌های ضروری ایجاد شود.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر خاطرنشان کرد: اما در این میان نباید از سوءاستفاده برخی اشخاص سودجو نیز غافل شد که حتماً باید مسئولان ذیربط با آن برخورد کنند و جلوی آن را بگیرند؛ سفر عبادی که مردم با عشق به آن مبادرت می‌کنند، نباید وسیله سودجویی معدود افرادی شود.

وی افزود: در بحث روادید برای زائران اربعین حسینی نیز نظر دو دولت از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ در گذشته هم طرفین صحبت‌هایی را مطرح کرده بودند؛ اما زمینه آن برای طرف مقابل وجود نداشت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر مردمی بودن سفر اربعین حسینی اظهار کرد: نظر مقام معظم رهبری نیز این بوده که نباید اربعین از حالت مردمی بودن خارج شود؛ در کشور عراق نیز حرکت خودجوش مردم را شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر ادامه داد: البته مردمی بودن به معنای این نیست که دولت یا مسئولان اجرایی و فرهنگی خود را کنار بکشند؛ این حرکت بزرگی است که سال گذشته بیش از 2 میلیون نفر به این سفر مبادرت کردند و قطعاً این حرکت عظیم گسترش می‌یابد.

وی با بیان اینکه مسئولان ذیربط باید ضمن سازماندهی مناسب، فعالیت‌ها را از حالت مردمی بودن خارج نکند، تصریح کرد: با توجه به این افزایش جمعیت نیازمند سازماندهی مناسب در بحث زائران اربعین هستیم؛ چرا که عدم نظم و ساماندهی می‌تواند مشکلات و حوادثی را ایجاد کند.