۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳

چهره فرهنگی رهبری بارزتر از چهره سیاسی ایشان است

همچنان که در مورد امام خمینی (ره) شاهد هستیم که وجه عرفانی ایشان بر وجوه دیگرشان غالب است؛ در شخصیت مقام معظم رهبری نیز وجه فرهنگی ایشان بارز و مثال زدنی است.
کد خبر : ۳۸۵۱۱۲
صراط: رئیس فرهنگستان زبان فارسی گفت: همچنان که در مورد امام خمینی (ره) شاهد هستیم که وجه عرفانی ایشان بر وجوه دیگرشان غالب است؛ در شخصیت مقام معظم رهبری نیز وجه فرهنگی ایشان بارز و مثال زدنی است.

به گزارش دفاع پرس، همایش «زعیم ذوفنون» و آیین رونمایی از اثر فاخر «منظومه فکری مقام معظم رهبری» عصر امروز (دوشنبه 24 مهرماه) با حضور «علی اکبر ولایتی» مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی، «غلامعلی حدادعادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، «آیت‌ الله علی اکبر رشاد» مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، «فرهاد رهبر» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌ الاسلام والمسلمین «عبدالحسین خسروپناه» و جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی در کتابخانه مرکزی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
 
در این مراسم،‌ غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: بعد فرهنگی مقام معظم رهبری ویژگی بارزی است که در قبل از انقلاب چنین ویژگی را در ایشان می‌دیدیم. چهره فرهنگی مقام معظم رهبری در مقابل چهره سیاسی ایشان بارزتر است. تاکید من در وجه فرهنگی ایشان این است که شخصیت فرهنگی معظم‌له بی‌بدیل است. از طرفی انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده است. عرصه فرهنگ عرصه ارزش و عقلانیت است. ما فرهنگ اسلامی را نرم‌افزار تمدن اسلامی می‌دانیم. عزت ملی و هویت ملی با فرهنگ تعریف می‌شود که مورد تاکید مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) بوده است. اخلاق و تاکید دائمی بر انقلابی بودن و انقلابی از مبانی کلام رهبر انقلاب است. باید به رابطه فرهنگ اسلامی، ملی و غربی توجه کرد.
 
رئیس فرهنگستان زبان فارسی ادامه داد: تعیین رابطه فرهنگ و خرده فرهنگ‌ها از موارد مورد توجه رهبری است، همچنین تحول در علوم انسانی و استقلال فرهنگی از مطالبات فرهنگی رهبری است. توجه به فرهنگ عمومی باید حفظ و نظامند شود. شعارهای سال رهبری نیز از جنس فرهنگ عمومی است.
 
وی در ادامه گفت: توجه به گفتمان فرهنگی، گفتمان بصیرت از موضوعات مورد توجه رهبر انقلاب است. ایشان فرهنگ موجود را در کنار حفظ آرمان‌های آن نقد می‌کنند. ما همان قدر که در حکمت نظری از ایشان درس می‌گیریم در ابعاد دیگری هم باید درس بگیریم. هرگز پیش نیامده که ایشان مردم جامعه خود را تضعیف کند از همین جهت است که نقاط مثبت را برجسته می‌کنند. پرچم‌داری پیشرفت علمی از ویژگی‌های بارز ایشان است.