۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

انتقاد به برپایی کلاس‌های درسی به شیوه قدیمی

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر کلاس‌های درسی دانشگاهی به صورت قدیمی برگزار می‌شود، افزود:به منظور توسعه علم در کشور در وزارت علوم اقدام به تشکیل شورای ترویج علم می‌شود.
کد خبر : ۳۸۵۲۰۳
صراط: معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر کلاس‌های درسی دانشگاهی به صورت قدیمی برگزار می‌شود، افزود:به منظور توسعه علم در کشور در وزارت علوم اقدام به تشکیل شورای ترویج علم می‌شود.

به گزارش ایسنا دکتر وحید احمدی امروز، سه‌شنبه، 25 مهرماه در گردهمایی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ترویج علم، افزود: اگر بخواهیم دین عمق بیابد، باید سطح علمی کشور بالا رود و مبنای پایداری یک تمدن نیز آگاهی عمومی بوده است.

وی با بیان اینکه تفکرهای مختلفی نسبت به علم ایجاد شده است، اظهار کرد: علم و ترویج علم با رویکرد نوین به عنوان جزو اصلی از نظام نوآوری تلقی می‌شود. به این معنا که اگر قائل به نظام نوآوری و نظام جدید حاکمیتی جهانی هستیم، ابزار قدرتمند آن ترویج علم است.

احمدی با تاکید بر اینکه با این تفکر باید مفهوم علم و بازیگران آن و زیر ساخت‌های آن را شناسایی کنیم، گفت:‌ نوع نگرَش ما به علم بسیار تاثیرگذار است، به گونه‌ای که اگر علم جزیی از زندگی مردم باشد، باید تشنگی آنها را رفع کنیم و ابزارهای لازم برای هدایت مردم به سمت علم مهیا شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: مفهوم علم چرخه‌ای است که از آموزش، پژوهش، تولید فناوری و رسوخ آن به زندگی مردم است با این اعتقاد که همه علم را می‌پذیرند ولی ما باید راهکارهای ترویج آن را بیابیم.

وی با تاکید بر اینکه با این رویکرد ابزارهای ترویج علم متفاوت خواهد شد، اضافه کرد: در حال حاضر از ابزارهای آموزشی مناسبی استفاده نمی‌شود، از این رو مشاهده می‌کنیم که حتی نظام آموزش دانشگاهی نیز عقب مانده است.

احمدی با انتقاد از این که در حال حاضر نظام‌های کهنه آموزشی در دانشگاه‌ها حاکم هستند، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در جوامع پیشرفته که نظام نوآوری در آن‌ها حاکم است، فاصله طبقاتی کم است. هرچه فاصله طبقاتی کمتر باشد، تعادل در جامعه برقرار می‌شود چرا که علم رسالتش تعادل در جامعه است.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج علم از سوی عالمان و مراکز علمی یادآور شد: اگر علم ترویج نشود، عالمان خود را محصور خواهند کرد و در حالی است که در نظام‌های جدید نوآوری از ابزارهای دقیق و جدید برای ترویج علم و خلق آن بهره می‌برند.

احمدی با تاکید بر این‌که حتی در کلاس‌های دانشگاه‌های بزرگ کشور سیستم آموزشی قدیمی که در آن معلم متکلم وحده است، حاکم است، ادامه داد: اگر به صورت دقیق نظام علمی و نوآوری در کشور طراحی و اجرا شود، می‌فهمیم که در کجاها مدیریت ما بر اساس ترویج آموزش، پژوهش و نوآوری نیست. از این رو برای آنکه بخواهیم افراد با حضور قلب در کلاس‌ها حاضر شوند، باید پیوند ایجاد شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه زمانی علم اثرگذار است که در تمامی ارکان ریشه بدواند، خاطر نشان کرد: با این تفکر خلاقیت ترویج خواهد شد، ولی در حال حاضر مشکل ما این است که نمی‌دانیم پژوهش برای چیست و این بیماری است که به صورت مزمن وجود دارد.

احمدی تاکید بر گفتمان علمی را از موضوعات مهم در اسناد بالادستی کشور نام برد و افزود: برای آنکه بتوانیم علم را در جامعه ترویج کنیم، نیازمند ایجاد شبکه‌های علمی هستیم که در این راستا اقدام به تشکیل شورای ترویج علم در وزارت علوم خواهیم کرد.