۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴

بوی سیاسی‌کاری در مدیریت شهری تهران

مدیریت شهری تهران در دوره جدید در حالی فعال شده که بوی ناخوشایند سیاسی کاری و حاشیه، مردم را نگران کرده است.
کد خبر : ۳۸۵۴۷۷
صراط: اظهارات دو روز پیش شهردار اصلاح‌طلب تهران و ذوق‌زدگی رسانه‌های وابسته به این جریان سیاسی، یکبار دیگر این نگرانی را زنده کرد که سیاسی‌کاری و حاشیه‌سازی در دستگاههای مختلف نظام مخصوصا بخش‌هایی که کارکرد ذاتی آنها فنی و غیرسیاسی است، چقدر می‌تواند به ضرر مردم و بیت‌المال تمام شود.

به گزارش مهر هنوز خاطره سیاست‌زدگی شهرداری و شورای شهر اول تهران – متشکل از اصلاح‌طلبان - در اواخر دهه هفتاد از یادها نرفته که آش آنقدر شور شد که فریاد آشپز هم بلند شد! رویه غلط و ناصوابی که در نهایت منجر به اعلام انحلال شورای شهر تهران از سوی هیات مرکزی حل اختلاف در ۲۰ اسفند ۱۳۸۱ شد.

حالا و در شرایطی که اصلاح‌طبان و حامیان پر و پا قرص دولت، سرمست از پیروزی اخیر خود در انتخابات شورای شهر، بر مسندهای کلیدی شورای شهر و شهرداری پایتخت نشسته‌اند، گویا حافظه تاریخی‌شان ضعیف شده و یادشان رفته تَکرار رویه ناصواب گذشته، در نهایت چه دودی را بلند می‌کند و این دود به چشم چه کسانی می‌رود.

روز دوشنبه این هفته نخستین نشست خبری محمدعلی نجفی شهردار جدید تهران برگزار شد؛ گذشته از همه حرف و حدیث‌هایی که به سبک خاص اصلاح‌طلبان در این نشست مطرح شد، یک حرف آقای شهردار بیشتر از بقیه مورد توجه و ذوق‌زدگی رسانه‌های هم‌طیف او قرار گرفت؛ نجفی درباره موضوع ادعایی ممنوع‌التصویر شدنش گفت: «در جلسه‌ای که داشتیم تصویربرداری شد، اما از تلویزیون پخش نشد، من هم این مسئله را شنیدم که ممنوع‌التصویر شدم، اما اطلاعات درستی از آن ندارم».

هرچند نجفی در ادعایش فقط به «گفته‌ها» و «شنیده‌ها» استناد کرد و گفت که اطلاع درستی ندارد، اما انداختن همین حرف کافی بود تا سایت‌ها و روزنامه‌های اصلاح‌طلب در دو روز گذشته بی‌سوژه نمانند و لقمه خوبی برای تیتر یک خود پیدا کنند.

این ذوق‌زدگی و خبرسازی عمدتاً با تیتر «ممنوع‌التصویری شهردار تهران در رسانه ملی» و عناوین مشابه به خورد مخاطبان داده شد، اما واقعیت چیز دیگری بود که با وجود رو شدن این ادعای کذب، هنوز هیچکدام از اصلاح‌طلبان در کانال‌ها و سایت‌هایشان به روی خودشان نیاورده‌اند!

بخش خبری ۲۱ شبکه اول سیما به عنوان پرمخاطب‌ترین بخش خبری سیما، بخش خبری ۲۴ شبکه ۵ سیما و برنامه پرمخاطب «در شهر»، سه بخش خبری رسانه ملی بودند که در روز دوشنبه بر خلاف ادعای شهردار تازه‌وارد تهران و رسانه‌های این جریان، به ارائه گزارش نشست خبری نجفی پرداختند؛ حالا جای این سوال باقی است که مسئولیت دروغ‌پردازی یک جریان پرحاشیه با کیست؟!

البته آقای شهردار در اولین نشست خبری خود نکات دیگری هم به صورت پراکنده گفت که حکایت از رویکردهای سیاسی شورا و شهرداری جدید است و طنز جالب ماجرا هم اینجاست که همه این حرف و حدیث‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که ادعای این طیف، دوری از سیاسی‌کاری و پرداختن به کار فنی و تخصصی است!

تکرار چندباره و پرداختن به مسائلی از این قبیل که «امروز در شرایطی قرار داریم که ادامه سیاست‌های قبلی ممکن نیست» یا مطرح کردن ادعای تخلفات دوران شهرداری احمدی نژاد و عدم پیگیری آن از سوی چمران و زمزمه هایی از این قبیل، نمونه های دیگری از محورهای سخنان شهردار جدید تهران بود که برای برخی ها جذاب به نظر می رسید.

محمدعلی نجفی که چهار سال پیش بدلیل سوابقش در فتنه ۸۸ – از جمله مراجعه به منازل جان‌باختگان فتنه و تحریک آنها علیه نظام - نتوانست از سد مجلس نهم عبور کند و به وزارت آموزش و پرورش برود، اندکی پس از آن به سازمان میراث فرهنگی رفت، اما چندماه بعد به بهانه بیماری قلبی استعفا کرد و مدتی هم بر صندلی سرپرستی وزارت علوم نشست، اما حالا گویا بیماری قلبی‌اش خوب شده و بر صندلی شهرداری تهران - با آن حجم کار تشکیلاتی و سازمان - نشسته است.

آقای شهردار بیشتر مراقب باشد که سیاسی‌کاری و حاشیه‌پردازی و خوراک جور کردن برای رسانه‌های حاشیه‌دوست، خیری برای مردم و منتخبان و مدیران آنها ندارد؛ پس تا دیر نشده، بجای «تقصیر شهردار قبله» فرصت را برای خدمت غنیمت بشمارند.

تجربه شورای شهر اول تهران آنقدر تلخ بوده که هنوز هم وقتی به ذهن مردم می‌آید، کام آنها را آزرده می‌کند؛ اگر روزی کار به جایی برسد که مردم، شورای اول و پنجم تهران را در یک ردیف ببینند و ابرو در هم بکشند، شهرداری و شورای شهر تهران باید خودشان را مقصر بدانند که از تاریخ درس نگرفته‌اند.
منبع: مهر