۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰

روایت پنج نخبه دانشجویی از دیدار با رهبر انقلاب

صبح دیروز(چهارشنبه) رهبر معظم انقلاب با صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی و جوانان نخبه میهن دیدار کردند
کد خبر : ۳۸۵۵۵۸
صراط: دیدار رهبر معظم انقلاب با نخبگان، یکی از دیدارهایی است که دلنشینی و جذابی آن برای قشر جوان و تحصیلکرده‌ی کشور، واضح و مبرهن است. دیداری که علاقه برای شرکت در آن، دو طرفه است و اشتیاق برای حضور در این جلسه از سوی رهبری، به جذاب‌تر شدن آن می‌افزاید.
 
به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، صبح دیروز(چهارشنبه) رهبر معظم انقلاب با صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی و جوانان نخبه میهن دیدار کردند، این دیدار به خودی خود داری اهمیت و ابعاد فراوان است، اما برای اطلاع از کم و کیف این جلسه‌ی مهم، با چند تن از نخبگان حاضر در این دیدار، به گفتگو نشستیم:

عرفان میران زاده رتبه اول کنکور انسانی گفت: به نظر من دیداری پرمغز و بسیار مثمر ثمر بود. در ابتدا جا دارد یادی کنم از سخنرانان مراسم که به نکات خوب و ارزشمندی اشاره کردند و از دغدغه های خود گفتند. 

ایشان در سخنان خود در ابتدا به بحث های آموزشی و مسائل مرتبط با علم و علم آموزی پرداختند و پندهایی هم خطاب به نخبگان بیان داشتند. پس از پرداختن به مسائل علمی و اموزشی پیرامون مسائل سیاسی کشور سخن گفتند و به لزوم شناخت صحیح دشمن و حفظ اقتدار ملی تاکید ورزیدند.

میران‌زاده ادامه داد: هم چنین علم و آموختن را عامل کلیدی ایجاد اقتدار و نفوذ دانستند و خاطرنشان کردند که ملل غربی پس از کسب علم بود که توانستند کل دنیا به تصرف خود دراورند. در یک جمع‌بندی کوتاه به نظرم این دیدار صمیمی و پرنشاط انگیزه ای برای  نخبگان و علم پژوهانی بود که با تلاش خود اینده ی این کشور را تضمین خواهند کرد.

مهدی شفیعی رتبه ۹ کنکور سراسری و دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تهران گفت: مهمترین نکته این دیدار از نظر من این بود که مقام معظم رهبری به علم و دانش اهمیت بسیار زیادی قائل هستند و با توصیه‌ها و رهنمودهای خود باعث دلگرمی ما برای ادامه مسیر و تلاش برای شکوفایی انقلاب هستند. ایشان به اهمیت تلاش برای استقلال علمی کشور و عدم وابستگی به غرب اشاره کردند و فرمودند ک نخبه باید برای جامعه اش مفید باشد.

نکته مهمی که ایشان فرمودند اهمیت شناخت دشمنان و عدم غفلت از مکر دشمنان اسلام بود..یکی دیگر از توصیه های کارآمد ایشان این بود که از فرصت های زندگی استفاده کنیم و وظیفه الهی خود را که مجاهدت در راه خداست به بهترین شکل انجام دهیم.

این نخبه‌ی علمی تاکید کرد: برای من افتخار بزرگی بود که ایشان را از نزدیک زیارت کردم.

محمد حق‌شناس‌گرگابی، دانشجوی دکتری مدیریت تطبیق و توسعه و استعداد درخشان بنیاد ملی نخبگان گفت: انتخاب نخبگان برای شرکت در جلسه با مقام معظم رهبری به این صورت بود که سخنرانی کسانی که قصد داشتند در این جلسه شرکت کنند، دریافت و جلسات متعددی برگزار شد؛ دوستان مختلفی صحبت کردند که از بین آنها افرادی برای هر بخش انتخاب شدند. به‌طور مثال در بخش فرهنگی و اجتماعی افرادی معرفی شده بودند.

این دانشجوی نخبه خاطرنشان کرد: هر کدام از بچه‌ها در این جلسه در یک رشته بودند مثلا من در حوزه علوم انسانی و مدیریت و برخی دانشجویان در حوزه فنی و رشته‌های تخصصی و برخی در حوزه آموزشی و... بودند. 

دیدار خوبی بود و مقام معظم رهبری صحبت‌های تمام دانشجویان و نخبگان را شنیدند؛ معتقدم این موضوع مهمی است، چراکه در کمتر کشوری می‌توان دید که عالی‌ترین مقام کشور در جلسه‌ای به تمام سخنرانی‌ها و دغدغه‌ها گوش دهد. 

من یکی از سخنرانان این دیدار بودم و در سخنانم انتقاداتی را نسبت به وضعیت وزارت علوم و دانشگاه مطرح کردم که مقام معظم رهبری هم به این موضوع اشاره کردند.  صحبت‌های مقام معظم رهبری هم درخصوص بنیاد ملی نخبگان، مسائل کلان کشوری، بین‌المللی و واکنش نسبت به سخنان ترامپ بود.

مرتضی ضیایی نسب رتبه 8 کشور کنکور سراسری رشته انسانی گفت: به نظر بنده دیدار رهبر معظم انقلاب با جوانان و نوجوانان نخبه و انقلابی بسیار مفید است به این دلیل که روحیه ی پشتکار و تلاش نخبگان تقویت شده و در راه پیشرفت و عزت جمهوری اسلامی ایران به کار می رود.

محمدحسین شوکت‌پور، دکتری آینده‌پژوهی و نفر سوم المپیاد علمی دانشجویی گفت: فضای جلسه دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری مانند سال‌های گذشته صمیمی و دوست‌داشتنی بود، چراکه دانشجویان توانستند رهبر خود را از نزدیک دیده و از منویات ایشان بهره‌مند شوند. 

دراین جلسه طبق سنوات گذشته بزرگ‌ترین تقاضا و پیشنهاد بچه‌ها بحث پیگیری برخی موارد و مطالبات خود، پیرو امکان جذب در دستگاه‌های اجرایی دولتی و جذب به‌عنوان عضو هیات‌علمی در دانشگاه‌ها بود تا حداقل از استعداد نیروهای نخبه و دانشجویان در قالب اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها یا مشاوران و معاونان مسئولان مملکت و دستگاه‌های اجرایی استفاده شود. 

بر این اساس می‌توان از دانشجویان علمی در ساختار سیاسی و تصمیم‌گیری کلان مملکت استفاده کرد.

وی افزود: معمولا مهم‌ترین قسمت در این دیدار چه برای مسئولان، چه دانشجویان و نخبگان صحبت‌ها، مطالبات، پیشنهادها و تقاضاهای دانشجویان است. امسال هم شاهد این قضیه بودیم که به صورت جانمایه و مختصر تمام مطالبات و پیشنهادات در بیانات یکی از دانشجویان به اسم دکتر محمد حق‌شناس وارد شده بود و به صورت عملیاتی مطالبات مطرح شد.

این دانشجوی نخبه ابراز عقیده کرد: من از سال 86 دراین جلسات حضور داشتم و معمولا عمده‌ترین مشکلاتی که در دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری مطرح می‌شود را می‌توان در دو محور گنجاند. اولین محور مربوط به مشکلات مالی است که این مشکلات در راستای کمک‌هزینه و کمک‌های مادی بنیاد در حالت ساختاری، اداری و تشکیلاتی است. بخش دیگر معمولا مربوط به کاستی‌هایی است که در راستای تصمیم‌گیری‌های سیاسی و نوع تفکرات مسئولان، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خلاصه می‌شود. همیشه همه چیز مشکل مالی و تجهیزات نیست. 

الان ما یک‌‌به‌یک با مشکل بزرگ‌تری مواجه هستیم و آن هم نوع تفکر حاکم بین مسئولان کشور، بنگاه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌هاست که اعتمادی کامل به نخبگان ندارند و ظرفیت‌هایی که باید ایجاد شود تا از سرمایه‌های انسانی استفاده شود، صورت نگرفته است. معتقدم نوع تفکر عمده‌ترین مشکل ماست.

شوکت‌پور ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت که دیدار رهبر معظم انقلاب و نخبگان علمی کشور از جهات شخصیت شناسی واقعی و ملموس از رهبر انقلاب، انگیزه مشارکت در سازندگی کشور، صدور انقلاب، الگوی توجه به جوانان و اندیشمندان در جهان، از بین رفتن شبهات، بروز اعتماد به نفس نخبگان و تقویت کرامت انسانی دارای اهمیت مضاعف است.