۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲

چرا وزیر علوم هنوز معرفی نشده است؟

باید منتظر ماند و دید روحانی با فشار اصلاح طلبان برای معرفی وزیر علوم از این جریان سیاسی چگونه برخورد خواهد کرد. آیا صلاح دانشگاه و فرایند پیشرفت علمی کشور را بر فشار آن ها ترجیح خواهد داد؟ در روزهای آینده پاسخ این سوال روشن خواهد شد.
کد خبر : ۳۸۵۶۷۴
صراط: وزارت علوم در دوران کلید داری روحانی در پاستور سرگذشت خوبی پیدا نکرده است؛ چه آنکه در دولت اول روحانی با کشمکش‌های مختلف در نهایت فرجی دانا از دانشکده فنی دانشگاه تهران به وزارت علوم کوچ کرد و چند ماهی نگذشته بود که توسط مجلس استیضاح شد.

به گزارش فردا با رفتن فرجی دانا از وزارت علوم، مجلس به چندین گزینه دولت رای منفی داد تا نهایتا محمد فرهادی موفق شد از سد مجلس بگذرد و به سکانداری وزارت علوم دولت یازدهم دست یابد. در دولت دوم روحانی این وزارت‌خانه هنوز با سرپرست اداره می شود و روحانی موفق نشده فردی را برای این وزارت خانه به مجلس معرفی کند اتفاقی که نشان می دهد حاشیه‌ها در وزارت علوم پایانی ندارد و حاشیه‌های سیاسی آن پررنگ تر از متن ماموریت های این وزارت خانه است.

چرا انتخاب وزیر علوم مشکل شده است؟

روحانی کابینه دوازدهمش را بدون معرفی گزینه مطلوبش برای وزارت علوم به مجلس معرفی کرد. امری که به اعتقاد بسیاری از نمایندگان خلاف قانون اساسی بود و رئیس‌جمهور باید کابینه را به صورت کامل معرفی می‌کرد و در صورت عدم اعتماد به هر وزیر پیشنهادی آن وزارت خانه می‌توانست با سرپرست اداره گردد. با این حال رئیس‌جمهور گزینه برای تصدی وزارت علوم تحقیقات و فناوری معرفی نکرد و در نهایت دکتر سیدضیا هاشمی را به عنوان سرپرست این وزارت‌خانه معرفی نمود.

بعد ها روحانی در پاسخ به دلیل عدم انتخاب وزیر علوم و معرفی سرپرست گفت «من دوست داشتم همه ی وزرا معرفی و رای اعتماد بگیرند اما نشد. با یکی از دوستان برای وزارت علوم صحبت کرده بودیم که در دقیقه نود انصراف داد و ما هم به دلیل جلوگیری از شتاب زدگی قرار گذاشتیم سرپرست معرفی کنیم تا با خیال آسوده به انتخاب گزینه ی مد نظر بپردازیم.»

سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان کار روحانی را سخت‌تر کرده‌است

رای نیاوردن بی طرف وزیر پیشنهادی نیرو، گزینه ای که اصلاح طلبان آن را سهمیه خود در کابینه می دانستند انتخاب وزیر علوم را از گذشته برای روحانی سخت تر کرده است.

در ما های بعد از انتخابات و در فصل گمانه زنی ها برای انتخاب وزاری دولت دوازدهم جریانات مختلف سیاسی حساسیت بالای خود بر وزارت علوم را نشان دادند. اصلاح طلبان از یک سو وزارت علوم را پایگاه خود می داند و حاضر نیستند آن‌را به اعتدالیون واگذار نمایند. از سوی دیگر اصول‌گرایان نیز خواهان چهره‌ای هستند که فعالیت‌های علمی در دانشگاه‌ها را بر فعالیت‌های حزبی اولویت دهد.

با این حال هرچه به پایان زمان قانونی برای معرفی وزیر نزدیک می‌شویم فشارهای سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلبان بر رئیس‌جمهور افزوده می‌گردد.

سید حمایت میر زاده عضو اصلاح‌طلب کمسیون آموزش مجلس با رد سهم خواهی اصلاح طلبان از روحانی به فردا گفت: « نمی توان گفت که اصلاح طلبان از رئیس جمهور سهم خواهی می کنند بلکه در حال رایزنی هستند تا گزینه مناسبی انتخاب گردد.»

محمد مهدی زاهدی از نمایندگان اصولگرا و رئیس کمیسیون آموزش مجلس نظری مخالف میرزاده دارد و او به فردا گفت: «اصلاح طلبان در حال فشار آوردن به رئیس جمهور برای انتخاب وزیر علوم از میان اصلاح طلبان هستند و این، کار رئیس جمهور را سخت کرده است و انتخاب وزیر علوم را به تاخیر انداخته است در حالی که در فصل بستن بودجه سال آینده، نبود وزیر علوم به نفع این وزارت خانه نخواهد بود»

نکته ای که زاهدی بیان می کند محمود صادقی نماینده اصلاح طلب و جنجالی مجلس هم با این ادبیات در گفت وگو با روزنامه  اعتماد تایید می کند. «تاخير بيش از اين در معرفي وزير علوم موجه نيست و ما براي چندمين بار بر شاخص‌هايي كه تا الان از طرف فراكسيون ماید براي وزير علوم معرفي كرده ایم تاکید می کنیم»

حال باید منتظر ماند و دید روحانی با فشار اصلاح طلبان برای معرفی وزیر علوم از این جریان سیاسی چگونه برخورد خواهد کرد. آیا با انتخاب وزیر علوم از اصلاح طلبان دوباره فضای دانشگاه را به سمت سیاست زدگی، هیجانات کاذب و به حاشیه رفتن ماموریت مهم و اصلی دانشگاه یعنی کار علمی خواهد برد یا صلاح دانشگاه و فرایند پیشرفت علمی کشور را بر فشار آن ها ترجیح خواهد داد؟ در روزهای  آینده پاسخ این سوال روشن خواهد شد.