۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳

قانون حمايت از نخبگان در عمل اجرا نمی شود

در حالی نخبگان جوان قربانی کاسبان وارداتی کشور می شوند که شاه کلید مقاوم سازی اقتصاد در ذهن نوآور این قشر بوده و قانون حمایت از آنها روی کاغذ باقی مانده است.
کد خبر : ۳۸۵۷۲۷
صراط: امروزه صف آرایی در نظام نوین جهانی ؛نه براساس تعداد توپ و تفنگ ،سرباز و سلاح های استراتژیک بلکه برحَسَبِ نیروهای علمی و تخصصی ،پژوهشگر و محققان تعیین می شود. بنابراین یکی از رهیافت‌های افزایش ثروت، توسعه و مقاوم‌سازی اقتصاد کشور، سرمایه‌گذاری روی سرمایه انسانی و متعاقب آن انباشت سرمایه انسانی در کشور است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بنابراین نه تنها نقش نخبگان در اجرای اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی راهبردی و غیر قابل انکار است بلکه با انسجام دو عنصر فوق در کنار یکدیگر بدون نیاز به هر گونه سرمایه گذار ی کلان ،توسعه و رفاه یک کشور با حذف وابستگی به بیگانگان رقم می خورد.

کارشناسان بر این باورند که صنعت کشور مان به شدت تشنه تکنولوژی و نوآوری است.بنابراین استفاده از ظرفیت علمی جوانان دانش آموخته  در زمینه ابداع و اختراع برای زدودن این نیازمندی ها ضرورت دارد .اجرای این مهم ،ضمن برچیدن سفره های پهن شده برای واردکنندگان سودجو؛ به فساد ،رشوه و خروج ارز از کشور خاتمه می دهد.

با قوت گرفتن اقتصاد دانش بنیان که امروزه محور اصلی اقتصاد تمامی کشورهای پیشرفته است،نه تنها نیروی جوان به علم آموزی تشویق می شود بلکه ریشه بیکاری که مادر تمامی آسیب های اجتماعی است خشکانده شده و دیگر دشمنان به بهانه های واهی هرروز از وابستگی و نقطه ضعف ما استفاده نخواهند کرد.
خواب زدگی صنایع خودروسازی ،خانگی و نساجی از رسیدن به نوآوری

محمدجواد جمالی نوبندگانی دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی؛ در این باره می‌گوید: کاهش وابستگی اقتصادی به خارج، حذف نفت از پایه اقتصاد کشور، ارتقا فرهنگ کار و تلاش در جامعه و لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی(اقتصاد درون زا) از اهم تأکیدات مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر بوده است.

وی ادامه داد: اقتصاد امروز جهان تنها معطوف به کارخانجات و مجتمع‌های صنعتی نمی‌شود بلکه حجم وسیعی از آن حوزه‌های IT، فضای مجازی، انرژی‌های پاک و جدید و نانوتکنولوژی  را دربر گرفته  است.

عضو هیأت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه  مولفه‌های اقتصاد جهان امروز به انرژی و سرمایه‌گذاری‌های کلان و وسیع احتیاج ندارد ،افزود:در شکل جدید اقتصاد تنها نخبگان  نقش مهم و اساسی را ایفا می‌کنند.

جمالی با اشاره به تهدیدات دشمن و هدف قرار دادن نقطه ضعف و وابستگی اقتصاد ایران به نفت، بیان کرد: برای خنثی کردن برنامه های دشمن ،ضمن ضرورت حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و اشاعه فرهنگ کار و تلاش بین مردم و مسوولان؛ دانشگاه‌ها نیز باید به سمتی حرکت کنند که دانشجویان برای خود و جامعه مفید به فایده باشند.

وی اضافه کرد: ‌یعنی باید دانشجویانی تربیت کنیم که رشته تحصیلی آنها مورد نیاز رشد و توسعه جامعه است؛ نه اینکه همانند امروز شاهد رهایی قشر بسیار زیادی از تحصیل کرده‌های ناراضی در جامعه باشیم.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها نقش بی‌‌بدیلی در رشد اقتصادی کشور دارند، گفت: متأسفانه تاکنون در دانشگاه‌ها به دنبال کمیت بوده‌ایم چرا که سالیانه به طور متوسط به یک میلیون نفر مدارکی ارائه می‌شود که سهم آنها در کمک به اقتصاد کشور ناچیز بوده است.

وی بیان کرد:‌ خروج دانشجویان فارغ التحصیلی که در رشته‌های تحصیلی خود به کار گمارده نشده و از نظر پژوهشی موفق نبوده‌اند، ضربه مهلکی بر اقتصاد خانواده و دولت محسوب می شود.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان  اینکه امروزه اقتصاد دانش بنیان حرف اول را در جهان می‌زند، گفت: مجلس برای حمایت از نخبگان و این شرکت‌ها، در برنامه ششم توسعه بودجه‌ای در نظر گرفته و دولت به عنوان مجری این مصوبه عملکرد چندان موثری نداشته است.از اینرو مجلس آمادگی تصویب هر گونه طرح‌ کمک کننده به منظور اجرای مصوبه فوق را دارد.

وی با اشاره به نوآوری‌های انجام شده در کشور بر ضرورت اقتصادی شدن آنها تأکید کرد و گفت: نوآوری و تولید علم نخبگان ضمن رفع نیاز مردم باید صادر شده و با ارز آوری بر میزان اشتغال‌زایی و مولد کشور بیافزاید.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل اقتصادی نشدن طرح‌های نخبگان کشور بیان کرد: برخی از مسوولان در عمل باوری به این مهم ندارند و عده دیگر نیز آن‌چنان دچار روزمرگی شده‌اند که دیگر اهمیتی بر این مسائل قائل نیستند.

عضو هیأت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بروکراسی بسیار زیاد و قوانین دست و پاگیر را از دیگر دلایل نرسیدن نوآوری نخبگان به مرحله تولید دانست و گفت:‌ وقتی فردی بدون وثیقه چند هزار میلیارد تومان وام می‌گیرد چرا نخبه‌ ما نمی‌تواند برای به تولید رساندن طرح خود به وام چند صد میلیونی دست یابد.

جمالی درباره صنایع به دور مانده از نوآوری و صنایعی که با تکنولوژی روز دنیا عجین شده‌اند، تصریح کرد: در صنایعی چون نانوتکنولوژی پیشرفت خوبی داشته‌ایم، در تجهیزات پزشکی به نسبت شروع خوبمان، هنوز فاصله بسیاری تا شرایط مطلوب داریم.

وی ادامه داد:‌ در صنایع فولاد شرایط مناسبی داریم اما در صنایعی چون خودروسازی که با جان و امنیت مردم سر و کار دارد، اصلا پیشرفت نداشته‌ایم.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: در صنایع هوا و فضا، موشکی و دفاعی از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار بوده‌ایم.

جمالی در پایان گفت: در صنایعی چون لوازم خانگی و صنایع نساجی نیز نتوانسته‌ایم رقابت خوبی داشته باشیم.
تولیدات نوآورانه نخبگان در سایه غفلت دولت از رسیدن به خط تولید جامانده‌اند

نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در  گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی؛ می‌گوید: هم اکنون تعداد بسیار زیادی از جوانان ایران اسلامی به فناوری‌های جدیدی در زمینه نانو تا تولید قطعات صنعتی دست یافته‌اند ولی به علت نبود حمایت دولت و مسوولان ذیربط ،دستاورد نخبگان از رسیدن به خط تولید جامانده‌ است.از این رو  غفلت دولت موجب بیکاری تعداد زیادی از جوانان جویای  کار شده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به جای توسعه و به کارگیری نوآوری نخبگان، به وارداتی روی آورده‌ایم که جز نخبه‌کشی، فلج کردن اشتغال و مخالفت با اقتصاد مقاومتی ثمره دیگری ندارد.

قاضی‌پور تأکید کرد: باید با به تولید رساندن نوآوری‌های نخبگان، کمک به فروش و صادرات آن‌ها از وابستگی به کشورهای دیگر به ویژه غرب خلاصی یابیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حالیکه جهاد دانشگاهی ایران به فناوری تبدیل خاک آلوده به خاک کشاورزی دست یافته، اما مسوولان این علم داخلی را رها کرده و به خرید آن از خارج می‌پردازند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: خرید از خارجی ها؛ رشوه، فساد، خروج ارز و جاسوسی را به دنبال دارد در حالیکه تکیه بر توان داخلی ضمن ایجاد نوعی اشتیاق به علم آفرینی بر قدرت اقتصادی کشور می‌افزاید.

قاضی‌پور با بیان اینکه در برنامه پنج ساله ششم توسعه، ردیف بودجه‌ای برای حمایت از نخبگان و فعالیت نوآورانه آن‌ها گنجانده شده گفت:  متأسفانه در عمل، شاهد هیچ‌گونه اجرایی از مصوبه فوق نیستیم.

وی افزود: پیگیری نوآوری و تولید آن به وزارت علوم، صنعت، معدن و تجارت و ... محول شده از این‌رو، این نهادها باید جوابگوی این مسئله باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور حمایت از  نخبگان و تولید آن‌ها، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان زمانی موفق خواهند بود که تمامی تولیداتشان به خط تولید راه یافته و کشور را از هرگونه وابستگی نجات دهند.