۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴

این فیلم مال کیست؟

«این فیلم مال من نیست.» این جمله ای تکرار شونده در سینما و تلویزیون است و وقتی مورد استفاده یک کارگردان قرار می گیرد که عقیده دارد اجازه نداده اند فیلم یا سریال خودش را بسازد. تازه ترین نمونه ، به پست اینستاگرامی سام قریبیان بازمی گردد که تهیه کننده «عالیجناب» را به دخالت های بی مورد محکوم کرده است.
کد خبر : ۳۸۵۸۱۵
صراط: اختلاف سام قریبیان با مسعود ردایی،کارگردان و تهیه کننده سریال «عالیجناب»، دستمایه یک گزارش درباره معروف ترین بگو مگوهای سینمایی بین کارگردان ها و تهیه کننده ها شده است. پیش از آن نقبی می زنیم به «عالیجناب». سام قریبیان در پست اینستاگرامی خود اشاره کرده که آنوس مورد تائیدش نیست:«قسمتی از آنونس عالیجناب ساخته شده زیر نظر اینجانب که بسیار با نظر تهیه‌کننده و پخش‌کننده فرق دارد. آنها کار خودشون را می‌کنند و من کار خود را….. تفاوت سلیقه هاست دیگر.» اشاره او به تفاوت سلیقه کنایی است و بوضوح تهیه کننده و پخش را متهم به بی سلیقگی می کند. آیا از این دست اختلاف سلیقه ها در دیگر موارد سریال هم بوده و هست؟

جعفر خان از فرنگ برگشته/ علی حاتمی


علی حاتمی سال 1366 بر اساس نمایشنامه جعفرخان از فرنگ آمده نوشته حسن مقدم یک سناریو نوشت با عنوان جعفر خان از فرنگ اما ممیزی اجازه نداد حق مطلب بدرستی ادا شود. فیلم زنده یاد حاتمی 20 دقیقه ممیزی خورد؛او حاضر به اصلاح نبود و زیر بار نمی رود. ورازت ارشاد ابتدا به دستیار حاتمی پیشنهاد می دهد اما احمد بخشی قبول نمی کند. در نهایت محمد متوسلانی «جعفرخان از فرنگ برگشته» را کامل می کند. حاتمی هم می گوید فیلم مال او نیست و چند سال ممنوع الکار می ماند.

پنجاه قدم آخر/ کیومرث پوراحمد


«اتوبوس شب» برای کیومرث پوراحمد خوش یمن بود. او در اولین تجربه دفاع مقدسی خود تحسین ها بر انگیخت و باعث شد سال ها بعد عزمش را برای فیلمسازی در این حوزه جزم کند. او «پنجاه قدم آخر» آخر را هم با نگاهی متفاوت از آن چه در سینمای جنگ شاهدیم و با همکاری بنیاد روایت ساخت و در جشنواره سی و دوم فجر رو نمایی شد. «پنجاه قدم آخر»با استقبال سرد اهالی رسانه مواجه شد و در گیشه شکست خورد. پوراحمد بتازگی گفته فیلمش اسیر اختلاف دو سردار شده و البته بعد از جشنواره خبری از فیلم ندارد!

فرزندصبح / بهروز افخمي


به مناسبت صدمين سال تولد امام خميني(ره) ، قرار شد يكي دو پروژه داستاني با موضع زندگي ايشان ساخته شود. مركز نشر آثار حضرت امام (ره)، توليد چند پروژه را در دستور كارش قرار داد، كه يكي از آنها «فرزند صبح» به كارگرداني بهروز افخمي بود. پروژه سال 83 كليد خورد، اما فيلمبرداريش سال ها طول كشيد. افخمي بعد از انتخابات سال 88 براي مدتي از ايران رفت و ساكن كانادا شد. در اين مدت فيلم فرزند صبح به ظاهر در حال طي كردن مراحل فني اش بود، اما عملا پروژه متوقف شده بود و هيچ پيشرفتي در روند آماده سازي آن حاصل نشده بود. پيرو همين ماجرا محمد رضا شرف الدين تهيه كننده پروژه وارد ماجرا شد تا پروژه را هر طور كه شده به سرانجام برساند. از همين رو بدون مشورت با افخمي كارهاي مربوط به تدوين ، دوبله و... را انجام داد و همين موجب شد تا افخمي با انتشار نامه اي اعتراضي، انصراف خود را از فيلم اعلام كند.

قاتل اهلی / مسعود کیمیایی


مسعود کیمیایی یکی دو بار برای ساخت بیست و هشتمین فیلم خود دورخیز کرد اما هر بار مشکلی پیش آمد. او در نهایت موفق شد پروانه ساخت «قاتل اهلی» را به تهیه کنندگی منصور لشکری قوچانی بگیرد. خبرهایی که از تولید «قاتل اهلی» بیرون می آید حکایت از شرایط خوب روند ساخت آن داشت. روزهای آخر فیلمبردای بود که خبر آمد فیلم متوقف شده. یکی دو روز بعد مشخص شد بین کیمیایی و لشکری قوچانی اختلاف بر سر میزان حضور پولاد کیمایی اختلاف پیش آمده است. وقتی قوچانی با درخواست کیمیایی مخالفت کرد ، او هم گفت که فیلمش بدون این سکانس‌ها ناقص است. بگو مگوها ادامه داشت و در نهایت «قاتل اهلی» به جشنواره سال پیش رسید. مسعود کیمیایی بر خلاف چند سال اخیر، در نشست خبری فیلم حضور پیدا کرد و معلوم بود برای نقد فیلمش نیامده و می خواهد حرف های دیگری بزند. او در طول نشست فیلم به لشکری قوچانی نیش زد و پولاد هم همراهش بود. چندی بعد مسعود لشکری قوچانی اعلام کرد مشکلات بر طرف شده و فیلم بزودی اکران می شود.

سن پترزبورگ/ بهروز افخمی


بهروز افخمی هنوز درگیر حاشیه های «فرزند صبح» بود که برای ساخت «سن پترزبورگ» به تهیه کنندگی حمید اعتباریان به توافق رسید. اعتباریان هم هنوز از حاشیه های فیلم نافرجام «لبه پرتگاه» بهرام بیضایی خارج نشده بود که پذیرفت فیلم افخمی را تهیه کند. در حین مراحل فنی، افخمی برای ساخت «بلک نویز» به کانادا رفته و از پسرش آیدین خواسته بود بر کار نظارت داشته باشد. اعتباریان اما فیلم را توسط مستانه مهاجر تدوین و آماده اکران کرد و اعتراض های شدید افخمی از راه دور شروع شد.او در نامه ای خواستار حذف نامش شد ولی این اتفاق در عمل رخ نداد.

عطش / حسین فرحبخش


قاسم جعفری روزی قرار بود فیلم «عطش» را بسازد که با سریال های «غریبانه» ، «کمکم کن» و «مسافری از هند» نشان داده بود رگ خواب مخاطب دستش است . او فیلم «عطش» را در سكوت كامل خبری جلوی دوربین برد، مدتی از آغاز فیلمبرداری اش نگذشته بود كه اعلام شد، قاسم جعفری به دلیل اختلاف با حسین فرحبخش از پروژه كنار كشیده است. فرحبخش خودش پشت دوربین ایستاد ولی ترجیح داد نامش را به عنوان كارگردان در تیتراژ نیاورد.

عقرب / بهروز افخمي


«عقرب» قرار بود طبق همان پلات فيلم هاي قبلي پويا فيلم ساخته شود، اما مشكل جايي بود كه افخمي قصد داشت الگوی هميشگي را بشكند و اكشني متفاوت بسازد. افخمي وقتي ديد نمي تواند فرحبخش را قانع كند كه فيلم را با تعجيل به سرانجام نرساند ، ترجيح داد كه از نيمه هاي كار از پروژه كنار بكشد. در پي كناره گيري افخمي، فرحبخش خودش پشت دوربين رفت و سكانس هاي باقي مانده را گرفت. تا به اين شكل «عقرب» نه جز كارنامه افخمي به حساب بيايد و نه حسين فرحبخش.

موج مرده / ابراهيم حاتمي كيا


روایت گزنده حاتمي كيا در «موج مرده» باعث شد تا اركان اصلي بنياد روايت (سرمایه گذار فیلم) رودر روي فيلم قرار بگيرد و اكران آن را در جشنواره منوط به انجام يكسري مميزي كنند. حاتمي كيا وقتي با سياهه موارد اصلاحي به دستش مي رسد، شروع به حذف سكانس هاي مورد نظر مي كند و راش اصلاحي را كنار مي گذارد تا  در روز اكران فيلمش در سالن رسانه ها آن را به اهالي مطبوعات نشان دهد. بعد از جنجال حاتمي كيا، احمدرضا درويش وارد ماجرا شد و مالكيت فيلم را به شرط انجام برخي اصلاحات مورد نظر خريداري كرد. فيلم بعد از انجام يكسري مميزي روي پرده رفت اما مورد توجه قرار نگرفت.

 کارناوال مرگ/ حبیب الله کاسه ساز


ناجا برای برگزاری دومین جشنواره فیلم پلیس سفارش تولید چند فیلم سینمایی را به چند تهیه کننده می دهد. یکی از این فیلم ها «کارناوال مرگ» است که تولیدآن به زنده یاد حبیب الله کاسه ساز محول می شود و او برای کارگردانی، رضا اعظمیان را دعوت به کار می کند.در نهایت اما خودش کارگردان فیلم می شود. گفته می شود عامل اصلی جدایی کاسه ساز و اعظمیان به کند بودن روند ساخت «کارناوال مرگ» برمی گردد. اعظمیان سال 89  برنامه هفت صراحتا اعلام کرد «کارناوال مرگ» به هیچ‌وجه فیلم او نیست و برای همین هم نمی‌خواهد نامش در فیلم باشد.

منبع: تبیان