۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
پایان جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو

كابينه تكميل شد/ مجلس بازهم اعتماد كرد + تصاویر

نشست بررسی صلاحیت و برنامه‌های پیشنهادی رضا اردکانیان و منصور غلامی دو وزیر پیشنهادی نیرو و علوم صبح امروز یکشنبه (7 آبان 96) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در پارلمان آغاز شد.
کد خبر : ۳۸۶۶۳۵

گروه سیاسی صراط: نشست بررسی صلاحیت و برنامه‌های پیشنهادی رضا اردکانیان و منصور غلامی دو وزیر پیشنهادی نیرو و علوم صبح امروز یکشنبه (7 آبان 96) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در پارلمان آغاز شد.

حسن روحانی رئیس جمهور به همراه اسحاق جهانگیری معاون اول و برخی اعضای کابینه، برای دفاع از منصور غلامی و رضا اردکانیان دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو در دولت دوازدهم در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

***

روحانی: بر سر آزادی دانشگاه و امنیت دانشجو با کسی معامله نکردم

در ابتدای نشست، حسن روحانی رئیس‌جمهور اظهار داشت: صحبت‌ها راجع به دانشگاه و لزوم حساسیت دولت نسبت به استقلال دانشگاه‌ها و نسبت به محیط دانشگاه و نسبت به آینده دانشجویان و همچنین نسبت به شیوه فعالیت تشکل‌های دانشجویی که مطرح شد نشان از آن است که دانشگاه ما زنده است و اساتید ما فعال هستند و به سرنوشت خودشان به دقت توجه دارند.

***

شعار «مرگ بر آمریکا» نمایندگان مجلس هنگام سخنان ضد آمریکایی رئیس جمهور

نمایندگان مجلس به هنگام سخنان روحانی در صحن در نقد رفتار عهدشکنانه دولت آمریکا در قبال برجام شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

***

اسامی نمایندگان مخالف و موافق غلامی و اردکانیان/ توضیحات عضو هیئت رئیسه مجلس درباره دستورات آیین‌نامه‌ای

در نشست علنی  امروز (یکشنبه 7 آبان ماه) با اشاره به دستور کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و نیرو در مجلس، توضیحاتی در خصوص نحوه مخالفت و موافقت نمایندگان با گزینه های پیشنهادی اعلام کرد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: هر کدام از نمایندگان مخالف و موافق 15 دقیقه برای نطق در موافقت و مخالفت با وزاری پیشنهادی وقت دارند که می‌توانند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری اختصاص دهند.

وی اسامی مخالفان و موافقان منصور غلامی برای تصدی بر وزارت علوم را به این ترتیب عنوان کرد: عباس گودرزی به عنوان موافق اول، سیده حمیده زرآبادی به‌عنوان مخالف اول، جهانبخش محبی‌نیا مخالف دوم، نبی هزارجریبی به عنوان موافق دوم ثبت نام و به قید قرعه انتخاب شدند.

همچنین مخالفان و موافقان اردکانی برای تصدی بر وزارت نیرو را بدین شرح اعلام کرد: مخالف اول سید راضی نوری، مخالف دوم همایون یوسفی و همچنین موافقان عبارتند از عبدالله رضیان و عبدالرضا هاشم‌زایی.

***

زرآبادی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم: رفع فاصله دانشگاه و صنعت در برنامه‌های غلامی دیده نمی‌شود

سیدحمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در جریان روند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم و در مخالفت با منصور غلامی گفت: آقای روحانی آیا صدای دانشجویان دانشگاه‌ها را شنیده‌اید؟ آیا وعده دانشگاه امن نه امنیتی اینطور محقق شده است؟

زرآبادی در ادامه افزود: سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی علوم نشان می‌دهد که وی در رابطه با ایجاد ارتباط بین دانشگاه و تولید تجربه و تلاش اندکی داشتند.

نماینده مردم قزوین بیان داشت: در برنامه معرفی شده غلامی گزارشی از وضعیت نهاد عالی آموزشی وجود ندارد و نمی توان برنامه وی را نظارت پذیر دانست. معلوم نیست افق مرجعیت دانشگاه در برنامه وزیر پیشنهادی کجاست؟ در هیچ جای برنامه نشانی از نحوه مواجهه با تهدیدات پیش رو در حوزه آموزش عالی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: در اجرای طرح آمایش دانشجو، نقش دانشگاه‌ها در محرومیت زدایی در مناطق چندان مورد توجه نبوده است. در برنامه پیشنهادی کلی گویی شده است و نمی‌توان تضمین‌های لازم برای اجرایی شدن را انتظار داشت. استقلال آکادمیک زمینه توسعه نهادهای مدنی را فراهم می‌کند در حالی که واژه استقلال حتی یکبار در برنامه پیشنهادی غلامی وجود ندارد.

***

حسین زاده در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم: قاطبه تشکل‌های دانشجویی با انتخاب غلامی مخالف هستند

عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در جریان روند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم و در مخالفت با منصور غلامی گفت: انتخاب فردی که کمترین سابقه اجرایی را برای پرچالش ترین وزارتخانه داشته آیا می تواند مفید باشد؟

وی افزود: باید صادقانه نسبت به مسائل کشور حساس بود پس باید انتخاب های دقیقی داشته باشیم. نماینده مردم نقده و اشنویه ادامه داد: مخالفت من از سر دلسوزی برای نظام و دانشگاه و دانشگاهیان است. 

حسین زاده اظهار کرد: توان مدیریتی غلامی قابل توجه نیست، آیا وی می تواند نارضایتی های دانشجویان را پاسخ دهد. قاطبه تشکل‌های دانشجویی با انتخاب غلامی مخالف هستند، آیا عدم مشروعیت مدیریتی برای وزیر پیش نخواهد آمد؟

***

 رئیس جمهور صحن علنی مجلس را ترک کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از بیان نطق یک ساعته خود در دفاع از منصور غلامی و رضا اردکانیان وزاری پیشنهادی علوم و نیرو صحن علنی مجلس شورای اسلامی را ترک کرد.  گفتنی است؛ پس از نطق رئیس جمهور نمایندگان مخالف و موافق درباره صلاحیت و برنامه‌های این دو وزیر برنامه‌های خود را بیان می‌کنند.

***

احمدی لاشکی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم: غلامی فردی سالم است

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در جریان روند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم و در موافقت با منصور غلامی گفت: امروز وزیری برای وزارتخانه ای معرفی شد که حساسیت وزارتخانه بسیار بالاست و به اعتقاد من این وزارتخانه در این مدت مظلوم واقع شد.   وی افزود: 15 آذر در راه است همه وزارتخانه ها خود را آماده کرده اند تا دولت بودجه ای را تقدیم کند اما باز هم می بینید وزارت علوم با سرپرست اداره می شود، آیا سرپرست می تواند تصمیمات لازم و ضروری را اتخاذ و اجرایی کند؟  نماینده نوشهر تصریح کرد: غلامی انسانی سالم است ، برخی در مورد او به گونه ای صحبت می کنند انگار او از جای دیگری آمده ، او را ترامپ معرفی نکرده او را روحانی که مردم به او رای دادند، معرفی کرده است.

***

گودرزی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم: غلامی فردی بی‌حاشیه و دارای تعامل است

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در جریان روند رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم و در موافقت با منصور غلامی گفت: آنچه برای یک مدیر اهمیت اولی دارد، نوع نگاه و طرز نگرش یک مدیر است و غلامی وزیر پیشنهادی علوم با نقطه نظراتی که ارائه داد نشان داد فرزند انقلاب است. 

گودرزی با بیان اینکه از آرزوهای نظام، اسلامی شدن دانشگاه‌ها بود، تصریح کرد: به فرموده امام راحل دانشگاه مبدأ تحولات کشور است اگر دانشگاه با تکنولوژی روز دنیا همراه باشد، وابستگی ما به خارج از مرزها کاسته خواهد شد.  نماینده مردم بروجرد افزود: اگر دانشگاه مثبت اندیش، متعهد، امیدوار به آینده و برخوردار از احساس مسئولیت برای اقدام باشد، می‌تواند دانشجویان را به حرکت وادار کند.

وی با تأکید بر اینکه امروز اولویت اول کشور بحث اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: تفکر انقلاب هر جا ورود کرده مشکلات ما را حل کرده است، اقتصاد مقاومتی امروز راه حل برون رفت از مشکلات است. اینکه برای اقتصاد مقاومتی جلسه تشکیل می‌دهیم کفایت نمی‌کند، این گره را یک وزیر انقلابی و وزیری که مبانی انقلابی داشته باشد می‌تواند باز کند. 

گودرزی گفت: دانشگاه باید سیاسی باشد؛ اما نباید سیاست زده باشد. دانشگاه محیط علمی است و نباید دعواهای سیاسی وارد دانشگاه شود دانشگاه باید گره های اقتصادی کشور را باز کند.  نماینده مردم بروجرد تأکید کرد: غلامی وزیر پیشنهادی علوم اهل تعامل و سعه صدر است و مدیریت بی‌حاشیه و کم حاشیه‌ای دارد او از مشورت صاحب نظران استفاده می‌کند و به مسائل علمی کشور اهمیت می‌دهد، علی رغم محدودیت های مالی پژو هش‌های علمی را رها نکرده است.

***

محبی‌نیا در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم: غلامی، توانایی اداره وزارت علوم را ندارد

جهانبخش محبی نیا نماینده مردم میاندوآب و تکاب در جریان روند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم و در مخالفت با منصور غلامی گفت: وظیفه وزارت علوم و دانشگاه‌ها در سه سطح آموزش، تربیت کادر برای اداره کشور و تولید علم خلاصه می‌شود. وی گفت: آقایان لاریجانی و روحانی آیا شما از اوضاع حاکم بر دانشگاه‌های کشور رضایت دارید؟ بیشتر ما از وضعیت دانشگاه‌ها رضایت نداریم، چرا که در انتخاب وزیران و مدیران براساس منطق و سوگندی که خورده‌ایم پیش نمی‌رویم. 

نماینده مردم میاندوآب و تکاب افزود: همه دنبال این هستیم که فلان وزیر با من خوب است یا بد؟ این وزیر به درد استان من می‌خورد یا نه؟ پیمانه ظاهرا از منشا الهی خارج شده است و از ماست که بر ماست؟ مگر دست ما را در سوال و تحقیق و تفحص بسته اند؟  محبی‌نیا تأکید کرد: اگر غلامی پیش نماز باشد من پشت سر او نماز می خوانم؛ اما وزیر پیشنهادی، توانایی اداره وزارت علوم را نخواهد داشت. تلاش همه کشورها استقلال یافتن دانشگاه هاست؛ اما در برنامه غلامی برنامه ای برای استقلال دانشگاه ها وجود ندارد.  وی با بیان اینکه ما سی سال از سرفصل های موضوعی دانشگاه ها عقب هستیم، گفت: مدرک گرایی جامعه ایران را خفه کرده است و در این بخش برنامه غلامی سکوت کرده است.

***

دهمرده در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم: وزیر پیشنهادی علوم معتقد به اسلامی کردن دانشگاه‌هاست

حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم انتخابیه زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون  در جریان روند رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم و در موافقت با منصور غلامی گفت: آقای غلامی وزیر پیشنهادی علوم به اسلامی کردن دانشگاه ها معتقد است و وی فردی متدین و ولایی است. 

وی افزود: حمایت از کارآفرینی در دانشگاه  روان سازی ارتباط میان دانشگاه و صنعت، پذیرش دانشجوی خارجی، حذف رشته های ناکارآمد و راه اندازی رشته های جدید متناسب با نیاز جامعه، به کارگیری افراد توانمند، و عدم سیاسی کاری در تصمیم گیری از ویژگی های برنامه غلامی است.

***
هزارجریبی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم: برنامه‌های غلامی کاربردی است/مدرک گرایی در کشور رواج یافته است

نبی هزارجریبی نماینده گرگان در جریان روند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم و در موافقت با منصور غلامی گفت:دولت ها باید از جامعه دانشجویی به دور از جنجال‌های سیاسی دفاع کنند.  

وی افزود: دانشجو باید فکر و محیطی آرام برای خلق ایده داشته باشند، خلق ایده خوب می‌تواند جامعه را به سوی پیشرفت هدایت کند؛ دانشگاه محلی مقدس و قابل احترام است و ارزش، دانشگاه، اساتید و دانشجو باید حفظ شود.   هزارجریبی با بیان اینکه با تفتفیش عقاید باعث فرار مغز‌ها از کشور شدیم، ادامه داد: نباید کسی که تفکراتش با ما یکسان نیست از گردانه خارج شود، اگر فردی را به هر دلیلی برای مسندی قبول نداریم نباید او را تخریب کنیم. 

نماینده گرگان تصریح کرد: برنامه‌های غلامی بسیار کاربردی است، دانشگاه‌ها براساس نیاز دانشجو جذب نمی‎کنند، متاسفانه مدرک گرایی در کشور رواج یافته است، در برخی موارد فقط مدرک صادر شده، اما علم آنچنانی به دانشجویان منتقل نشده است.

***

نوری در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو: برنامه اردکانیان هیچ اولویتی برای آب شیرین کن ها قائل نشده است

سیدراضی نوری نماینده مردم شوش در جریان روند رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو و در مخالفت با  رضا اردکانیان گفت: دلایل مخالفت من با اردکانیان این است که وی 20 سال در وزارت نیرو مدیریت کرده اما مشکلات بسیاری در حوزه زیست محیطی کشو وجود دارد.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی باید برای مشکلات کم آبی، ریزگردهای خوزستان و خشکی دریاچه ارومیه برنامه مشخصی داشته باشد.  نوری تصریح کرد: امروز آب‌شیرین‌کن‌ها باید در اولویت برنامه های وزیر باشند در حالی که برنامه ای در این محور وجود ندارد.  نماینده مردم شوش اظهار کرد: مدیریت پسماند از مسائل مهم است اما وزیر پیشنهادی حرفی برای گفتن در این زمینه ندارد.

***

غلامی در صحن علنی: آمده‌ام که باری از دوش وزارت علوم بردارم/برای شنیدن انتقادها گوش شنوایی خواهم بود

منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: اگر رای اعتماد شما نمایندگان را کسب کنم در آزمون سختی قرار خواهم گرفت که فقط پشتیبانی همه عبور از این گذر و مسئولیت را راحت خواهد کرد.  وی افزود: در این مسیر خود را متعهد به قانون می‌دانم و سرمایه‌ای جز سادگی و صداقت ندارم و خدمت را از پایین‌ترین سطوح آغاز کردم. 

غلامی با بیان اینکه اندیشه تحول در دانشگاه ایرانی با دانشگاه بوعلی همدان آغاز شد، اظهار کرد: رویکرد بنده دانشگاه محوری بر مبنای عمل است که با تاکید بر استقلال دانشگاه‌ها محقق می‌شود.  وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: آزادی‌های علمی و اجتماعی، رعایت حقوق شهروندی و رعایت حقوق دانشجو و استاد لازمه حیات علمی در دانشگاه است. بنده با وجود اینکه بر آمده از جریان اصلاح طلب هستم معتقدم که اصولگرا و اصلاح طلب می‌توانند بر سر یک میز بنشیند و برای حل مشکلات تلاش کنند. 

غلامی تاکید کرد: بنده برای شنیدن انتقادات و اظهارات منتقدان گوش شنوایی خواهم بود، گفتگو فرصت‌های نو را برای غلبه بر همه مشکلات فراهم می‌کند؛ من آمده ام که باری از دوش وزارت علوم بردارم، در این مسئولیت همه باید دست به دست هم دهیم.  وی اضافه کرد: بنده صرفا برای حفظ وضع موجود نیامده ام بلکه آمده ام تا با همکارای مدیران شایسته و توانمند، توان دانشگاه را در خدمت حل مشکلات جامعه به کار بگیرم.

***

ملکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو: برنامه اردکانیان فقط 31 درصد با اسناد بالادستی همسویی دارد

ولی ملکی نماینده مردم مشکین شهر در جریان روند رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو و در مخالفت با  رضا اردکانیان گفت: برنامه های اردکانیان با اسناد بالادستی 42 درصد منطبق و 31 درصد هم سویی دارد.

***

تصاویر جلسه نوبت صبح رای اعتماد به وزرای پیشنهادی علوم و نیرو



***

رضیان در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو: سیاست اردکانیان حداکثر سازی آب سرزمینی است

عبدالله رضیان نماینده مردم قائمشهر در جریان روند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو و در موافقت با  رضا اردکانیان گفت: بی‌شک آب و برق دو عامل کلیدی در توسعه کشور هستند که با بالا رفتن استانداردهای زندگی روز به روز بر میزان تقاضا برای این دو کالا افزایش می‌یابد لذا تأمین این دو عنصر حیاتی زندگی بشر، با دشواری‌های زیادی همراه خواهد بود.

وی افزود: بی‌شک یکی از ابرچالش‌های کشور مبحث آب است که در شرایط کاری و با ورود به خشکسالی‌های پی در پی بیش از پیش اهمیت داشته و برنامه ششم توسعه نیز به همراه محیط زیست به عنوان چالش‌های خاص راهبردی در کشور تعیین شده‌اند و چه در تأمین آب شرب و کشاورزی و چه در زیرساخت‌های آن شرایط نامساعدی حاکم است. 

رضیان تصریح کرد: وزارت نیرو یک وزارتخانه کلیدی بوده و اینکه چه کسی و با چه اندیشه‌ای آن را اداره می‌کند حائز اهمیت بسیاری است و خوشبختانه رئیس جمهور فردی را برای تصدی این وزارتخانه پیشنهاد کرده که کاملا آشنا به زیر و بم‌های مسائل آب کشور است چرا که او هم دارای تحصیلات مرتبط در بالاترین سطوح است و هم سابقه‌ای طولانی در مدیریت منابع آب کشور از جمله معاونت آب در وزارت نیرو را دارا بوده است.  نماینده مردم قائم‌شهر بیان کرد: همچنین وی دارای تجربیات ارزشمندی در حوزه انرژی است و خوشبختانه مسئولیت چندین ساله او به عنوان قائم مقام و همچنین معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو و سوابق تحقیقاتی وی در زمینه انرژی تسلط کامل او بر حوزه انرژی را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: دارا بودن تحصیلات مرتبط در زمینه مدیریت منابع آب و داشتن سابقه علمی و اجرایی درخشان و دارا بودن کرسی دائمی فرهنگستان بین المللی آب، تدریس در دانشکده محیط زیست دانشگاه سازمان ملل متحد، تألیف و ویرایش بیش از 100 اثر علمی چاپ شده و ده‌ها اقدام علمی و بین المللی در خصوص آب و محیط زیست از او چهره‌ای علمی و اجرایی و جامعه نگر در سطح بین الملل به نمایش گذاشته است و او را برجسته‌تر کرده است. 

رضیان تأکید کرد: اردکانیان موسس واحدهای مختلفی در سطوح منطقه‌ای و بین المللی است و به عنوان قائم مقام ارشد سازمان ملل متحد نقش کلیدی در پیاده سازی اهداف توسعه پایدار در بخش آب و محیط زیست ایفا کرده است و همچنین او با دعوت دانشگاه سازمان ملل متحد، مدیر انستیتو این دانشگاه در زمینه منابع زیست محیطی آب، خاک و پسماند می‌باشد.  نماینده مردم قائم‌شهر گفت: از نکات مثبت دیگر برای تصدی وزارت نیرو می‌توان به برنامه جامعه وی اشاره کرد، او ضمن شناخت کامل وضعیت موجود برنامه وزرات نیرو را در طی چهار سال مشخص کرده است و در هر بخش راهبردها و سپس برنامه‌های خود را ارائه کرده است.

وی اذعان کرد: به هم پیوستگی در ارائه برنامه‌ها از نکات مهمی می‌باشد که تنها از یک فرد آگاه و مسلط به شرایط گذشته و کنونی صنعت آب و برق کشور مانند اردکانیان ساخته است چرا که راهبردهای ارائه شده در برنامه وی به خوبی تشریح گردیده است که از جمله آنها می‌توان به ارتقای سطح تعامل در دولت به ویژه شورای عالی آب و ظرفیت‌های ساختاری نیروی انسانی، استقرار حکمرانی خوب به واسطه مدیریت به هم پیوسته منابع‌ آب مبتنی بر مدیریت تقاضا، صیانت از منابع آب کشور با تمرکز و احیا و تعادل‌بخشی و جبران تراز منفی آب‌های زیرزمینی، توجه جدی به اقتصاد آب و بهبود کسب و کار، فرهنگ‌ سازی و اصلاح مصرف و مدیریت تقاضا، افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاه‌ها، بهینه سازی و کاهش تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع، افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر، توجه جدی به محیط زیست و پیشگیری از آلودگی منابع آب و بازنگری در طرح‌ها و حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و افزایش سهم بخشی خصوصی می‌توان اشاره کرد. 

رضیان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط حساس آب در کشور و نیاز و اتخاذ تدابیر سخت در وزارت نیرو نیاز به شخصی قاطع داریم که بتواند تصمیمات قاطعی بگیرد و با شناختی از شخصیت اردکانیان داریم این ویژگی در او به صورت ملموس دیده می‌شود که جزء نقاط قوت وی است.  نماینده مردم قائم‌شهر افزود: با توجه به بحران آب نیاز به فردی متخصص داریم که هم تجارب داخلی داشته باشد و هم به دانش روز مسلط باشد در مجموع کارنامه اردکانیان در این زمینه مثبت است لذا برای گذر از شرایط کنونی نیاز به فردی داریم که حمایت کننده و پشتیبان بدنه مدیریت صنعت آب و برق در بخش دولتی و خصوصی باشد. 

وی خاطرنشان کرد: اغلب نهادهای اصلی بخش خصوصی صنعت آب و برق و مدیران پیشین و فعلی این صنعت که اساتید دانشگاه از او حمایت کرده‌اند و با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادی کشور و محدودیت‌های منابع آبی نیاز داریم تا فردی در رأس وزارت نیرو قرار گیرد که اعتبار بین المللی و توان لازم جهت جذب سرمایه گذار خارجی در بخش خصوصی داخلی را دارا باشد که خوشبختانه اردکانیان از این ویژگی‌ها برخوردار است.  رضیان تصریح کرد: در حال حاضر بر حسب آمارهای ارائه شده از اروند تا گواتر به عمق 100 کیلومتر مطالعه‌ای صورت گرفته که جهت استفاده از آب شیرین‌کن‌ها در حال حاضر در 63 منطقه آب‌شیرین‌‌کن موجود است و حدود 280 میلیون متر مکعب در حال ساخت است. 

نماینده مردم قائم‌شهر ادامه داد: سیاست اردکانیان حداکثرسازی آب زیرزمینی که یکی از آنها نمک زدایی و انتقال آب از دیگر نقاط مورد نیاز است که در برنامه‌های وی وجود دارد و همچنین تنوع بخشی به ساماندهی تولید و توزیع آب شرب و بهداشتی و بهره‌گیری از آب‌های غیرمتعارف که شامل آب‌شیرین‌کن‌ها می‌شود و عملیاتی کردن اسناد بالادستی از برنامه‌های او است البته لازم است که به یک نکته اشاره کنم در حال حاضر در شمال کشور ما حدود 7 میلیارد مترمکعب آب در حال هدر رفتن است و ما تا زمانی که این مقادیر آب را مهار نکنیم و مبحث آب‌شیرین‌کن‌ها در این مناطق کشور توجیه اقتصادی ندارد.

وی تأکید کرد:‌ از دیگر نکات مهم برنامه اردکانیان می‌توان به توجه ویژه آب شرب شهرها و روستاها اشاره کرد که در حال حاضر مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد و افزایش یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب در ظرفیت آبرسانی در نظر گرفته شده است و از آنجایی که وضعیت فعلی منابع آب کشور و وابستگی آب شرب اغلب مناطق به منابع آب زیرزمینی است باید گفت که این منبع در حال کاهش است.  رضیان خاطرنشان کرد:‌ در برخی کلان‌شهرهای کشور و تعدادی شهرها در مرحله شکننده‌ای قرار داریم و بسیاری از روستاها با مشکل تأمین آب پایدار مواجه هستند لذا تأمین آب شرب به عنوان حیاتی‌ترین نیاز مردم است. 

نماینده مردم قائم‌شهر در پایان خاطرنشان کرد: بهره برداری از 20 هزار مگا‌وات ظرفیت جدید نیروگاهی با احداث و رویکرد و افزایش بازدهی با میانگین هزار مگاوات ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر در کشور و ارتقای متوسط راندمان و بازدهی‌ نیروگاه‌های کشور به میزان 40 درصد و تک رقمی نمودن تلفات شبکه توزیع برق از برنامه‌های اردکانیان برای تصدی وزارت نیرو است.

***

کاتب در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو: اردکانیان از چهره‌های متخصص و آگاه به مسائل داخلی و خارجی است

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در جریان روند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو و در موافقت با  رضا اردکانیان گفت: اولین سفر اردکانیان باید به استان خوزستان باشد تا مشکلات انها را بررسی کند.

وی افزود: اجماع مدیران بخش آب و برق کشور جزء برنامه های اردکانیان است، همه به اتفاق معتقدند اردکانیان از چهره های متخصص و آگاه به مسائل داخلی و خارج کشور است.  عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: اردکانیان معتقد است که افزایش قیمت حامل های انرژی باید در راستای سیاستهای کلان دولت انجام شود.

***

 جلسه نوبت عصر رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو آغاز شد

جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی با دستور رای اعتماد به وزرای پیشنهادی علوم و نیرو  و با ریاست علی لاریجانی آغاز شد.  شایان ذکر است که در جلسه نوبت صبح، مخالفان و موافقان غلامی مطالب خود را بیان کردند.

***

یوسفی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو: مسئله آب در کشور به شرایط بحرانی رسیده/مخالفتم با اردکانیان به دلیل دغدغه‌های محیط زیستی است

همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در جریان روند رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو و در مخالفت با  رضا اردکانیان گفت: حل مشکل آب نیازمند توسعه همزمان در سایر بخش‌هاست که متاسفانه ما مفهوم توسعه را به خوبی درک نکردیم و بیشتر توهم توسعه است.  وی افزود: تمرکز بر مدیریت عرضه باعث شده که فرصت های تقاضا را از دست بدهیم، برای مدیریت حوزه آب باید نقشه راهی درست تهیه کنیم که در دوره های اخیر با کوتاهی در این حوزه روبه رو بوده ایم.  نماینده مردم اهواز با بیان اینکه سیاسی شدن موضوع آب این مسئله را پیچیده تر کرده است، اظهار کرد: امنیتی کردن آب یکی از خطرات حوزه مدیریتی آب است. با توجه به جهانی بودن مسئله آب، این موضوع باید یکی از جنبه های دیپلماسی کشور باشد. 

یوسفی ادامه داد: استان خوزستان درگیر مسائل زیست محیطی است که علت آن کمبود آب است، پروژه های انتقال آب نفس های خوزستان را به شماره انداخته است.  وی گفت: مسئله آب در کشور به شرایط بحرانی رسیده است لذا باید به مسائل زیست محیطی اهمیت بیشتری داده شود؛ کمبود آب و خشک شدن چشمه ها در استان خوزستان و مشکلات دریاچه ارومیه تنها بخشی از مشکلات انتقال آب بین حوزه ای است.   این نماینده مجلس دهم بیان کرد: امروز می بینیم که بر بدن نیمه جان کارون نگاه کاسب کارانه وجود دارد، مخالفت بنده با اردکانیان با شخص وی نیست بلکه به خاطر دغدغه های محیط زیستی ملت ایران است. اردکانیان سوابق غیرقابل انکاری در مدیریت غیرکاشناسی پروژه های انتقال آب دارد

***

گیلانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو: نحوه مدیریت آب در برنامه‌های اردکانیان وجود ندارد

سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر و گتوند در جریان روند رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو و در مخالفت با  رضا اردکانیان با بیان اینکه مهمترین ضعف کشور در بحث نیرو امروز مدیریت آب است، گفت: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو مدیریت آب به صورت جدی دیده نشده و به اصلاح آن نپرداخته است.  وی با تاکید بر اینکه احداث سد گتوند در گذشته یکی از اثرات نامطلوب وزارت نیرو در کشور بوده است، اظهار کرد: امروز به عنوان یکی از بحرانی‌ترین مسائل در خوزستان به شمار می‌رود و بیش از 7 میلیون متر مکعب نمک در پشت این سد حل شده و با خطری بزرگ از گتوند تا شوشتر را تهدید می‌کند. 

گیلانی افزود: چگونه می‌خواهند این مقدار از نمک وارد شده که در پشت سد مانند بمب ساعتی محیط زیست را تهدید می‌کند، چاره‌ای بیندیشند؟ چگونه می‌توانند کارون‌نشینان را با تدبیر مشکلاتشان را برای آینده حل کنند؟  نماینده شوشتر و گتوند تصریح کرد: بسته ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو دیده نشده است و این در حالیست که وزارت نیرو در ایجاد زیرساخت‌ها برای اشتغال مؤثر است.  وی گفت: نابرابری و گاها برخی رفتارهای ظالمانه با کشاورزان صورت می‌گیرد و 7 برابر قیمت پول آب از آنها دریافت شده که رفتاری نادرست و ناسالم است. 

گیلانی اظهار کرد: بعضا در مناطقی بیش از 70 درصد افراد زندگی‌شان برمحور کشاورزی می‌گذرد که مهمترین موضوع هم در این راستا تامین آب است که مورد بی‌مهری قرار گرفته است.  نماینده شوشتر و گتوند با تأکید بر اینکه مدیریت آب یکی از مسائل اساسی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: این موضوع باید مورد توجه مدیریت هوشمند قرار گرفته و بدون نگاه سیاسی و به صورت کارشناسی شده مورد بررسی قرار بگیرد.

***

هاشم‌زایی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو: اردکانیان محصور در جغرافیا نیست و شخصیتی ملی است

عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده مردم تهران در جریان روند رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو و در موافقت با  رضا اردکانیان گفت: اردکانیان که برای وزیر نیرو پیشنهاد شد احساس تکلیف کردم که در موافقت با او در مجلس شورای اسلامی صحبت کنم.  

وی افزود: متاسفانه در طول 37 سال گذشته شخصیت ملی کم دیده ام اما اردکانیان با سوابقی که دارد فردی ملی است.   نماینده تهران تصریح کرد: اکثر چاه های بدون پروانه در کشور با حمایت ما مسئولان، غیر علمی حفر شده است.

***

وکیلی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو: ملت ایران دل نگران مسئله آب هستند/اردکانیان از تجربه جهانی و دانش کافی برخوردار است

محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در جریان روند رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو و در موافقت با  رضا اردکانیان گفت: آب یکی از پرچالش ترین مسائل کشور است. 

وی ادامه داد: بحران آب آنچنان است که کرمانی ها و یزدی ها و مشهدی‌ها نگران نیستند بلکه ارومیه‌ای‌ها، بندرعباسی‌ها، مازندرانی‌ها و ... هم دغدغه مشترکی دارند.   نماینده تهران افزود:  اردکانیان از تجربه جهانی و دانش کافی برخوردار است و پشتوانه دانشی اردکانیان ما را امیدوار می‌کند.

***

اردکانیان در صحن علنی: کاهش برداشت از منابع زیرزمینی در اولویت برنامه‌هایمان است

رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت نیرو اظهار کرد: از همه مخالفان و موافقان که با نقد برنامه های اینجانب مرا در مسیر پیش رو یاری می کنند، تشکر می کنم.  وی افزود: در خلال سه هفته گذشته از بامداد تا پاسی از شب با نمایندگان جلسات مختلفی داشتیم. 

به عنوان یک کارشناس بین المللی در کشور‌های در حال توسعه و گاه توسعه یافته حضور داشتم و در مورد مسائل آب نشست‌های مختلفی داشته ام.  اردکانیان تصریح کرد: امروز سطح آگاهی و همکاری نمایندگان برای حل مشکلات قابل توجه است، در سرفصل مربوط به آب و پساب برنامه، اصلی‌ترین کار ما تدوین طرح‌های آمایش سرزمین با تعریف محور آب است. 

وی ادامه داد: توسعه شبکه، تولید، جمع آوری و پردازش اطلاعات پایه به عنوان پیش نیاز برنامه‌های ماست، ساختار مدیریت آب باید متناسب با اصول عرضه و تقاضا طراحی شود.  وزیر پیشنهادی نیرو اظهار کرد: گزارش ملی آب با تکیه بر چشم اندازه آینده و حرکات اصلاحی ارائه خواهد شد، کاهش برداشت از منابع زیرزمینی به اندازه ۸ میلیارد مکعب در دستور کار برنامه‌های ما قرار دارد، همچنین تامین پایدار آب شرب سالم و بهداشتی به خصوص در 13 روستای کشور مورد توجه ماست.

***

 آغاز رای‌گیری مجلس درباره صلاحیت غلامی و اردکانیان

صحن مجلس  مجلس شورای اسلامی وارد رای گیری از نمایندگان برای وزرای پیشنهادی علوم و نیرو شد. بعد از پایان اظهارات مخالفان و موافقان وزرای پیشنهادی نیرو و علوم، توضیحات برنامه‌های غلامی و اردکانیان، مجلس وارد رای گیری از نمایندگان شد.  همراه با آغاز رای گیری، هیات دولت از جلسه مجلس خارج شده و کارت‌های اعلام رای بین نمایندگان توزیع شد.

***

رضا اردکانیان با اکثریت آرای نمایندگان مجلس، وزیر نیرو دولت دوازدهم شد

 رضا اردکانیان امروز (یکشنبه 7 آبان) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از 276 رای ماخوذه با کسب 255رای موافق وزیر نیرو دولت دوازدهم شد.

***

منصور غلامی با رای اکثریت نمایندگان مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دوازدهم شد

 منصور غلامی امروز (یکشنبه 29 مرداد) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از مجموع 276 رای اخذ شده، با کسب 180 رای موافق، 82 رای مخالف و 14 رای ممتنع حائز اکثریت آرای نمایندگان مجلس برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد.


نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶
۰
۰
اعتماد؟؟؟؟بفرمائید زد و بند و بده بستون