۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱

داعش و کارنامه‌ای که پر از سیاهی است+تصاویر

حدود 6 سال پیش بود که گروه تکفیری تروریستی داعش به رهبری ابوبکر البغدادی از مجاهدین سلفی جداشده از شبکه القاعده، تأسیس شد.
کد خبر : ۳۸۷۲۶۷
صراط: حدود 6 سال پیش بود که گروه تکفیری تروریستی داعش به رهبری ابوبکر البغدادی از مجاهدین سلفی جداشده از شبکه القاعده، تأسیس شده و با دولت‌های عراق و سوریه و دیگر گروه‌های شورشی مخالف دولت سوریه وارد جنگ شد. داعش یکی از رادیکال‌ترین گروه‌های اسلام‌گرا در جهان است که اسلامی با دیدگاه منحصر به خود دارد. آنها افزون بر عراق و سوریه بخش‌هایی از لیبی و نیجریه را نیز در کنترل خود دارند و گروه‌های هم‌پیمان آن در نقاط دیگر دنیا مثل افغانستان و آسیای جنوب شرقی و آفریقا نیز فعال هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ریشه داعش به جماعت توحید و جهاد می‌رسد که در سال 1999 به رهبری ابومصعب الزرقاوی تأسیس شد و در سال 2004 به شبکه القاعده پیوست و پس از آن به القاعده عراق معروف شد.

استراتژی داعش برای کسب درآمد عبارت است از تولید و قاچاق نفت، مالیات، آدم‌ربایی و زورگیری پول، فروش آثار باستانی دزدیده شده، اخاذی و کنترل محصولات کشاورزی.  برخی سربازان سابق عراقی که پس از انحلال ارتش صدام حسین و رژیم بعث نمی‌خواستند به خدمت دولت جدید عراق در آیند، به پیکارجوی داعش تبدیل شدند.

داعش و کارنامه‌ای که پر از سیاهی است+تصاویر

داستان تلخی که شروع شد

آوریل ۲۰۱۰ (فروردین ۱۳۸۹)

پس از آنکه ابوعمر البغدادی و ابوایوب المصری بر اثر عملیات مشترک عراق و ایالات متحده کشته شدند، ابوبکر البغدادی رهبر دولت اسلامی عراق شد.

آوریل ۲۰۱۳ (فروردین ۱۳۹۲)

دولت اسلامی عراق (ISI) اعلام کرد گروه ستیزه‌جوی تحت حمایت القاعده را در سوریه که به جبهه النصره مشهور است، در خود جذب کرده است. البغدادی عنوان می‌کند گروهش هم‌اکنون باید به عنوان دولت اسلامی در عراق و شام (ISIS) شناخته شود. ابومحمد الجولانی، رهبر جبهه النصره، تلاش داعش را برای ادغام با این گروه رد می‌کند.

ژانویه‌ی ۲۰۱۴ (دی ۱۳۹۲)

داعش کنترل شهر فلوجه را به دست می‌گیرد.

۳ فوریه، ۲۰۱۴ (۱۴ بهمن ۱۳۹۲)

پس از ماه‌ها درگیری داخلی میان جبهه ‌النصره و داعش، القاعده پیوند با داعش را انکار کرد.

مه ۲۰۱۴ (اردیبهشت ۱۳۹۳)

به گزارش گروه نظارت دیده‌بان حقوق بشر سوریه واقع در لندن، داعش بیش از ۱۴۰ پسر مدرسه‌ای کُرد را در سوریه ربود، و آن‌ها را مجبور فراگیری الهیات اسلامی افراطی نمود.

۹ و ۱۰ ژوئن، ۲۰۱۴ (۱۹ و ۲۰ خرداد ۱۳۹۳)

در فاصله‌ی یک شب، از دوشنبه شب تا روز سه‌شنبه، تروریست ها فرودگاه، ایستگاه‌های تلویزیونی و دفتر فرمانداری موصل را به تصرف درآوردند. داعش حدود1000 زندانی را از زندان‌ها آزاد کرد.

 داعش و کارنامه‌ای که پر از سیاهی است+تصاویر

۱۰ و ۱۱ ژوئن، ۲۰۱۴ (۲۰ و ۲۱ خرداد ۱۳۹۳)

داعش کنترل موصل و تکریت را به دست گرفت.

۲۰ ژوئن، ۲۰۱۴ (۳۰ خرداد ۱۳۹۳)

سازمان ملل متحد اعلام کرد بیش از یک میلیون عراقی آواره شده‌اند.

۲۱ ژوئن، ۲۰۱۴ (۳۱ خرداد ۱۳۹۳)

داعش کنترل شهر القائم – در نزدیکی مرز با سوریه – و هم‌چنین سه شهر دیگر عراق را به دست گرفت.

۲۸ ژوئن، ۲۰۱۴ (۷ تیر ۱۳۹۳)

کردستان عراق ورود به مرزهای‌اش را برای پناه‌جویان محدود می‌کند.

۲۹ ژوئن، ۲۰۱۴ (۸ تیر ۱۳۹۳)

داعش پیدایش خلافتی (دولت اسلامی) را اعلام می‌کند که همه‌ی مرزهای رسمی را از بین می‌برد،‌ و البغدادی را به عنوان ولی خود خوانده‌‌ حدود یک و نیم میلیارد مسلمان جهان معرفی می‌کند. هم‌چنین این گروه تغییر نام خود را به دولت اسلامی (IS) اعلام می‌کند.

۳۰ ژوئن، ۲۰۱۴ (۹ تیر ۱۳۹۳)

سازمان ملل اعلام می‌کند حدود یک میلیون و 200 هزار عراقی مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.

 داعش و کارنامه‌ای که پر از سیاهی است+تصاویر

۳۰ ژوئن، ۲۰۱۴ (۹ تیر ۱۳۹۳)

پنتاگون اعلام می‌کند؛ ایالات متحده در حال گسیل 300 سرباز اضافه به عراق است؛ به این ترتیب، مجموع نیروهای آمریکایی در عراق نزدیک به 800 نفر می‌شود. ایالات متحده برای پشتیبانی نیروهای امنیتی عراق و کمک به محافظت از سفارت ایالات متحده و فرودگاه بغداد نیروها و مستشاران نظامی خود را به این کشور فرستاده است.

جولای ۲۰۱۴ (مرداد ۱۳۹۳)

داعش کنترل بزرگ‌ترین میدان نفتی سوریه را به دست گرفت و یک میدان گازی را در استان حمص تصاحب کرد، به تجهیزات آن‌جا یورش برد و ده‌ها کارگر را به قتل رساند. آنان گستره‌ی 145کیلومتری از شهرهای سوریه‌ را به اشغال خود درآوردند؛ از دیرالزور تا مرز عراق. آن‌ها آرامگاه یونس نبی را در موصل منفجر کردند؛ قدمت این مکان مقدس به قرن هشتم پیش از میلاد باز می‌گشت.

۶ آگوست، ۲۰۱۴ (۱۵ مرداد ۱۳۹۳)

 تروریست های داعش به شهر شنگال در شمال عراق حمله کردند؛ این شهر موطن گروه اقلیت مذهبی به نام ایزدی‌ها است. به گفته‌ی یکی از نمایندگان قانونگذار ایزدی، متعاقب این حمله 500 مرد کشته شدند، 70کودک از تشنگی مردند و زنان نیز برای بردگی به فروش رسیدند. بیش از 30 هزار خانواده در کوه‌های شنگال گیر افتادند.

۸ آگوست، ۲۰۱۴ (۱۷ مرداد ۱۳۹۳)

دو جت جنگنده‌ی F/A-18 متعلق به ایالات متحده واحدهای توپخانه‌ی داعش را در عراق بمباران کردند. رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، باراک اوباما، اجازه‌ی "‌حملات هوایی هدفمند‌”‌ را در صورت لزوم و با هدف حفاظت از کارکنان ایالات متحده در برابر تروریست های داعش صادر کرده بود. هم‌چنین ارتش ایالات متحده می‌توانست برای جلوگیری از خطر نسل‌کشی گروه‌های اقلیت توسط پیکارجویان داعش که مقامات رسمی همواره در مورد آن هشدار می‌دهند، از حملات هوایی استفاده کند.

۱۹ آگوست، ۲۰۱۴ (۲۸ مرداد ۱۳۹۳)

در یوتیوب ویدئویی ارسال شد که در آن،‌ خبرنگار آمریکایی، جیمز فولی، که از 2012در سوریه ناپدید شده بود، توسط تروریست‌های داعش سر بریده شد. سپس این تروریست‌ها تهدید کردند خبرنگار دیگر آمریکایی (قاعدتا استیون ساتلاف) را که در بند آنها است، به قتل خواهند رساند.

 داعش و کارنامه‌ای که پر از سیاهی است+تصاویر

۲ سپتامبر، ۲۰۱۴ (۱۱ شهریور ۱۳۹۳)

داعش ویدئوی دیگری را منتشر کرد که صحنه‌ سر بریدن خبرنگار آمریکایی، استیون ساتلاف، را به نمایش می‌گذاشت. جلادی که سر ساتلاف را از تن جدا کرد، آشکارا با لهجه‌ بریتانیایی مشابه‌ مردی صحبت می‌کرد که ظاهرا پیش‌تر فولی را به قتل رسانده بود.

۱۱ سپتامبر، ۲۰۱۴ (۲۰ شهریور ۱۳۹۳)

سازمان جاسوسی آمریکا اعلام کرد، شمار آدم‌هایی که برای داعشی‌ها می‌جنگند شاید سه برابر بیش‌تر از میزانی است که پیش‌تر تخمین زده بودند.

۱۳ سپتامبر، ۲۰۱۴ (۲۲ شهریور ۱۳۹۳)

تروریست‌های داعش در وب‌سایتی مرتبط با این کار ویدئویی ارسال کردند که در آن، اعدام یک امدادگر بریتانیای به نام دیوید هینس را آشکاری نشان می‌داد. وی سومین اسیر غربی بود که در ظرف یک ماه به دست این گروه افراط‌گرای اسلامی به قتل رسانده شد. در پایان این ویدئو، یک اسیر بریتانیای دیگر به نام آلن هنینگ را نشان دادند که وی را نیز آشکارا به قتل تهدید می‌کردند.

 

۳ اکتبر، ۲۰۱۴ (۱۱ مهر ۱۳۹۳)

داعش ویدئویی دیگر منتشر کرد که در آن، سر بریده شدن گروگان بریتانیایی، آلن هینینگ، را به طور آشکار نشان می‌داد. در همان ویدئو، این گروه تهدید کرد یک امدادگر آمریکایی را به نام پیتر کسیگ که به عبدالرحمن کاسیگ نیز مشهور بود به قتل خواهند رساند.

۳ نوامبر، ۲۰۱۴ (۱۲ آبان ۱۳۹۳)

دولت عراق اعلام کرد؛ تروریست های داعش 322نفر از اعضای قبیله‌ی البونمر را به طور دسته‌جمعی اعدام کردند.

۱۴ نوامبر، ۲۰۱۴ (۲۳ آبان ۱۳۹۳)

کمیسیون مستقل بین‌المللی تحقیق در مورد سوریه تاکید کرد گروه‌داعش‌ مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده است.

 

۷ ژانویه، ۲۰۱۵ (۱۷ دی ۱۳۹۳)

2 فرد مسلح به دفتر مجله طنز شارلی ابدو در پاریس حمله کردند. در این تیراندازی 12 نفر کشته و 10 نفر زخمی شدند. این حمله در پاسخ به کشیدن کاریکاتور پیامبر اسلام توسط مجله‌ی طنز شارلی ابدو صورت گرفت.

 داعش و کارنامه‌ای که پر از سیاهی است+تصاویر

۱۷ ژانویه، ۲۰۱۵ (۲۷ دی ۱۳۹۳)

بر اساس گفته‌های مقامات رسمی کردستان عراق، داعش حدود 250 ایزدی را آزاد کرد. بسیاری از آنها کودک و سالخورده بودند.

۲۰ ژانویه، ۲۰۱۵ (۳۰ دی ۱۳۹۳)

داعش برای در ازای حفظ جان دو گروگان ژاپنی به نام‌های کنجی گوتو و هارونا یوکاوا از کشور ژاپن 200 میلیون دلار پول طلب کرد.

 ۲۲ ژانویه، ۲۰۱۵ (۲ بهمن ۱۳۹۳)

مقامات سیاسی ایالات متحده اظهار کردند؛ بر اثر حملات هوایی مشترک علیه گروه‌داعش‌، حدود 6 هزار داعشی (تا آن زمان) کشته شده‌اند؛ که در این میان، نیمی از فرماندهان ارشد این گروه تروریستی از بین رفتند. مقامات اطلاعاتی ایالات متحده تخمین زدند داعش هم‌چنان دارای 9 هزار تا 18 هزار پیکارجو و هزاران هوادار است.

۲۴ ژانویه، ۲۰۱۵ (۴ بهمن ۱۳۹۳)

یکی از طرفداران داعش به صورت آنلاین (برخط) ویدئویی ارسال کرد که در آن کنجی گوتو (یکی از گروگان‌ّهای ژاپنی) را نشان می‌داد که عکسی از بدن و سر بریده شده‌ هارونا یوکاوا را به دست داشت. این ویدئو حاوی درخواستی برای آزادی ساجده الریشاوی،‌ زنی اردنی و مظنون به انجام اعمال تروریستی، در ازای کنجی گوتو بود.

 داعش و کارنامه‌ای که پر از سیاهی است+تصاویر

۳۱ ژانویه، ۲۰۱۵ (۱۱ بهمن ۱۳۹۳)

داعش ویدئویی در اینترنت منتشر کرد که در آن جسد سر بریده شده‌ کنجی گوتو، خبرنگار ژاپنی، را نشان می‌داد.

۳ فوریه، ۲۰۱۵ (۱۴ بهمن ۱۳۹۳)

طرفداران داعش عکس‌ها و ویدئوهایی را در اینترنت منتشر کردند که در آنها به صورت آشکار نشان می‌داد معاذ الکساسبه، خلبان نیروی هوایی ارتش اردن،‌ زنده زنده در قفس به آتش کشیده شد.

۵ فوریه، ۲۰۱۵ (۱۶ بهمن ۱۳۹۳)

جت‌های جنگنده‌ اردنی در سوریه به انجام حملات هوایی پرداختند که طبق گزارش‌ها، در این حملات مراکز آموزشی داعش و انبارهای اسلحه و مهمات آن‌ها در شهر رقه‌ سوریه، پایتخت خودخوانده‌ی داعش، مورد هدف قرار گرفتند.

 

۱۰ فوریه، ۲۰۱۵ (۲۱ بهمن ۱۳۹۳)

خانواده‌ی کایلا مولر پس از دریافت مدارکی از طرف داعش که حاوی عکسی از جسد پوشیده شده وی در کفن بود، اعلام کردند دخترشان مرده است.

۱۱ فوریه، ۲۰۱۵ (۲۲ بهمن ۱۳۹۳)

رئیس جمهور وقت آمریکا، باراک اوباما، از کنگره درخواست کرد به صورت رسمی اجازه‌ استفاده از نیروی نظامی را علیه داعش صادر کند.

۱۵ فوریه، ۲۰۱۵ (۲۶ بهمن ۱۳۹۳)

داعش بار دیگر ویدئویی منتشر کرد که در آن تروریست ها سر 21 مسیحی مصری را در سواحل لیبی بریده بودند. فردای آن روز، طی یک عمل انتقامی هواپیماهای جنگی مصر چند حمله‌ی هوایی علیه اهداف داعش در لیبی ترتیب دادند.

 داعش و کارنامه‌ای که پر از سیاهی است+تصاویر

۲۲ فوریه، ۲۰۱۵ (۳ اسفند ۱۳۹۳)

داعش ویدئویی منتشر کرد که در آن دست‌کم 21 مبارز پیشمرگ کُرد را نشان می‌داد که داخل قفس در حال عبور از خیابان‌های عراق بودند. آخرین صحنه‌های ویدئو این اسیر را زنده نشان می‌داد.

۲۶ فوریه، ۲۰۱۵ (۷ اسفند ۱۳۹۳)

هویت جلاد داعش ملقب به جان جهادی، مرد نقاب پوشی که با لهجه‌ بریتانیایی در ویدئوهای داعش ظاهر می‌شد و گروگان‌های غربی را اعدام می‌کرد، شناسایی شد؛ وی محمد اموازی نام داشت که در کویت متولد و در لندن بزرگ شده بود. در همین روز، داعش ویدئویی منتشر کرد که در آن نشان می‌داد، تروریست‌ها این گروه آثار باستانی متعلق به موزه‌ موصل را نابود می‌کنند.

۱ مارس، ۲۰۱۵ (۱۰ اسفند ۱۳۹۳)

داعش از یک گروه 220 نفری از آشوری‌های به اسارت گرفته شده در شمال سوریه، 19 اسیر مسیحی را آزاد کرد.

۴ مارس، ۲۰۱۵ (۱۳ اسفند ۱۳۹۳)

داعش تصویری از مردی را منتشر کرد که از ساختمانی در شهر رقه سوریه به پایین انداخته شده است. این یکی از دست‌کم ده‌ها موردی بود که در آن، داعش مردی را به اتهام هم‌جنس‌گرایی به قتل می‌رساند.

۷ مارس، ۲۰۱۵ (۱۶ اسفند ۱۳۹۳)

ابوبکر شکائو، رهبر گروه تروریستی بوکوحرام، گروه اسلامی افراط‌گرای نیجریه‌ای، در یک پیام صوتی به طور آشکار وفاداری خود را به گروه‌داعش‌ اعلام کرد.

 داعش و کارنامه‌ای که پر از سیاهی است+تصاویر

۱۲ مارس، ۲۰۱۵ (۲۱ اسفند ۱۳۹۳)

فردی که به عنوان سخنگوی داعش شناسایی شد، در یک پیام صوتی ادعا کرد، خلافت داعش تا غرب آفریقا گسترش یافته است و رهبر گروه‌داعش‌، ابوبکر البغدادی، پیمان وفاداری بوکوحرام را پذیرفته است. در همین روز، نیروهای عراقی بیش‌تر بخش‌های تکریت را از داعش پس گرفت، و داعش ستاد ارتش عراق را در شمال رمادی منفجر کرد، و دست‌کم 40 سرباز عراقی را از بین برد.

۱۸ مارس، ۲۰۱۵ (۲۷ اسفند ۱۳۹۳)

دو مرد مسلح ناشناس با حمله به موزه ملی باردو در پایتخت کشور تونس، اقدام به گروگان‌گیری کردند. مجموع تلفات این حمله به 23 تن رسید.