۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱

ارقام من درآوردی به سبک شهرداری شیشه‌ای

درحالی معاون نجفی از بکارگیری ۳۰درصدی مدیران جوان در انتصابات شهرداری خبر می‌دهد که اعلام دقیقی از میزان انتصابات وجود ندارد و مشخص نیست برچه اساسی با افتخار از حضور جوانان و زنان صحبت می شود چراکه بیشترین انتصابات به پیرمردها اختصاص داده شده است.
کد خبر : ۳۸۸۰۶۲
صراط: درحالی معاون نجفی از بکارگیری ۳۰درصدی مدیران جوان در انتصابات شهرداری خبر می‌دهد که اعلام دقیقی از میزان انتصابات وجود ندارد و مشخص نیست برچه اساسی با افتخار از حضور جوانان و زنان صحبت می شود چراکه بیشترین انتصابات به پیرمردها اختصاص داده شده است.

به گزارش فارس، شهرداری پایتخت با حدود 20 هزار پست مصوب سازمانی، 68 هزار کارمند دارد که به گفته نجفی شهردار تهران برای این تعداد کارمند، ماهیانه بالغ بر 500 میلیارد تومان، حقوق می پردازد.

این درحالی است که بسیاری از این کارمندان بازنشسته یا از سوی سازمان های مختلف به شهرداری تهران مأمور شده اند.

آنچه که جالب است تعداد کارمندان گفته شده از سوی شهردار است چراکه تعداد پست سازمانی 15هزار نفری که شهرداری تهران به آن استناد می‌کند صرفاً مربوط به ستاد مناطق 22 گانه و 3 سازمان غیر مستقل (تاکسیرانی- حمل و نقل- املاک)شهرداری تهران است نه همه سازمانها و شرکت‌های شهرداری تهران و 68 هزار نفر پرسنل شاغل مورد ادعای شهردار، تمام ستاد مناطق 22 گانه و حدود 50 سازمان و شرکت وابسته به شهرداری تهران را شامل می شود.

بنابراین برای بسیاری از پست‌های موجود در شهرداری می توان از زنان و جوانان استفاده کرد؛درحالی که این ظرفیت در حد و اندازه یک وعده انتخاباتی باقی مانده است.

از طرفی انتصابهای پرحاشیه آقای شهردار از بکارگیری مدیران بازنشسته و مدیرانی که بدون مشورت با شورای شهر انتصاب شدند این روزها داد اصلاح طلبان را درآورده است.

صدور این احکام انتصاباتی جدید و پرحاشیه در حالی است که شهردار تهران همیشه در روزهای انتخابات و پس از آن،  از بکارگیری مدیران زن آن هم با حضور 30 درصدی‌ در مدیریت شهری و بهره‌مندی از ظرفیت جوانان وعده داده بود.

با‌این‌حال، آنچه تا این لحظه رخ داده برخلاف وعده‌های گفته شده از سوی شهردار منتخب شورا پنجمی ها است.

در مجموعه‌ای که بیش از 63 هزار کارمند دارد تنها نام 9 هزار کارمند زن به چشم می‌خورد و سهم زنان در همین سازمان عریض و طویل، در پست‌های معاونت سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه صفر درصد است، یعنی تاکنون هیچ زنی به این سمت‌ها در شهرداری تهران دست نیافته است.

ژن خوب مادر برای فرزند/3 پست زنانه در بین 20هزار پست مصوب

البته اگر بخواهیم از حق نگذریم 3 پست کلیدی در این میان به زنان رسیده؛خانم راکعی در سمت مشاور شهردار در امور زنان( که غیر از این نمی توانستند از مردان در این سمت استفاده کنند)، خانم حاجوی شهردار منطقه 7 که ایشان هم دندانپزشک بوده و تجربه مدیریت شهری به جز فعالیت در شهرک شهر سالم و مدت کمی در ناحیه بوده، نداشته و گویا اکنون هم از سوی قائم مقام شهردار هدایت می شود(هدایتی مردانه) و دیگری خانم صادق زاده شهردار منطقه 10 است که ژن خوب دارد و پسرش را به سمت مشاور و رئیس امور سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی منصوب کرده است.

این درحالی است که ابراهیم شیخ، معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران گفته است:تاکنون 28.5 درصد از پست های مدیریتی به افراد زیر 40 سال، 30.2 به افراد بالای 50 سال، 41.3 درصد انتصابات افراد بین 40 تا 50 سال بوده است که با نگاهی اجمالی به آمار ذکر شده 30 درصد پست های مدیریتی در اختیار جوانان 30 تا 40 سال قرار گرفته و گواهی بر توجه مدیریت شهری به جوانگرایی است. البته آقای شیخ نفرمودند چند انتصاب تاکنون صورت گرفته و این آمار بر چه اساسی است و البته حرفی هم وی از حضور خانم‌ها نزده است؟

با اینکه وعده داده بودند که از باندبازی و فامیل بازی در انتصابات خبری نخواهد بود اما اکنون می بینیم به وضوح حتی در شورا از پسر وبرادر در پستها بهره می گیرند یا به گفته خود مسئولان شهری، در بین مدیران منصوب شده 36.5 درصد از افراد گرایش سیاسی پررنگ اصلاح طلبی داشته اند.

این درحالی است که بر اساس برخی آمارها، در حدود ٥٠ شهر بزرگ جهان و حتی در همسایگی کشورمان حتی مسئولیت شهرداری به دست زنان سپرده شده است.

در تهران هم اگرچه لیست امید ٢١ کرسی شورای شهر را  به دست گرفته‌؛ اما هنوز اقدامی در جهت بکارگیری زنان حتی در یک انتصاب انجام نشده و خبری هم از بکارگیری جوانان نواندیش و خلاق نیست.