۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷

علت حفظ برخی سازه‌ها در زلزله کرمانشاه چه بود؟

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور افزود:مجری طرح مسکن مهر سرپل ذهاب بنیاد مسکن نیست و سازمان های دیگر دراین رابطه باید پاسخگو باشند.
کد خبر : ۳۸۸۸۷۲
صراط: ساختمان هایی که مقررات ملی ساختمان را رعایت کرده بودند در زلزله کرمانشاه سالم ماندند.

به گزارش ایرنا به نقل از معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، جواد حق شناس  اظهار داشت : مطابق این مقررات سازه ساختمان ها و بنا می بایست بتوانند زلزله 7 ریشتری را تحمل کند و فرو نریزند، فراموش نکنیم که زلزله کرمانشاه 7.3 ریشتر بود و بسیار شدیدتر از آنچه در مقررات ملی ساختمان در نظر گرفته شده بوده است.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور اضافه کرد: اگر چه الحاقات دیوارها احتمالا مطابق این مقررات در همان زلزله 7 ریشتری هم می تواند تخریب شود، مطابق این برنامه مقررات همه ساختمان هایی که در استان کرمانشاه ساخته شده به خوبی زلزله را تحمل کرده و سازه ساختمان ها فرو نریخته است.

حق شناس افزود: ساختمان های بخش خصوصی و دولتی که مطابق با مقررات ملی ساختمان در کرمانشاه بنا شده در این زلزله کارکرد خوبی داشته اند هر چند این زمین لرزه بیشتر از 7 ریشتر بوده است ، مواردی هم بوده است که متاسفانه با همه تذکرات رعایت مسایل فنی نکرده اند و دچار آسیب شده اند.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور افزود:مجری طرح مسکن مهر سرپل ذهاب بنیاد مسکن نیست و سازمان های دیگر دراین رابطه باید پاسخگو باشند.

حق شناس بیان کرد:‌ در شهرهایی که زمین لرزه رخ داده است، پروژه هایی در قالب مسکن مهر متعلق به بنیاد مسکن وجود داشته که بر اساس بررسی های انجام شده از جمله در شهر پاوه و چند شهر دیگر همه این پروژه ها با توجه به کنترل و نظارت های اعمال شده و رعایت مقررات سالم است.

این مقام مسئول با بیان اینکه حدود پنج پروژه متعلق به بنیاد مسکن در شهرهای زلزله زده غرب کشور وجود دارد گفت : همه این پنج پروژه سالم است و زمین لرزه 7.3 ریشتری را تحمل کرده است، در شهر پاوه نیز 2 پروژه نسبتا بزرگ احداث شده که سالم مانده است.
وی گفت: در اجرای این طرح ها از سیستم قالب بتن تونلی استفاده شده، سیستم قالب تونلی در زمین لرزه های مختلف آزمایش شده و جواب داده است، طرح های غیر مهر هم که بنیاد مسکن احداث کرده است دراین زمین لرزه مقاومت خوبی نشان داده و سالم مانده است.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور ادامه داد : با مقاوم سازی و مناسب سازی می شود بنا را در مقابل زلزله و مخاطرات حفظ کرد، انتظار است که هم ما و هم دیگران این مقررات را بیشتر رعایت کنیم، نظارت های بنیاد مسکن دراین زمینه هر چند فراگیر است اما افزایش می یابد.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور درادامه به بازسازی مناطق آسیب دیده در کرمانشاه و غرب کشور اشاره کرد و گفت : در قالب تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد به روستاییان و ساکنان مناطق شهری آسیب دیده از زمین لرزه تسهیلات پرداخت می شود ، برای واحد های آسیب دیده نیازمند بازسازی مجدد علاوه بر تسهیلات مبلغی به عنوان بلاعوض اعطا خواهد شد، رقم مناسبی دراین زمینه تعیین شده است.

وی گفت:کارشناسان بنیاد مسکن از روز اول در مناطق حضور داشته اندو پیش بینی های لازم برای آغاز بازسازی را داشته اند، تاکید رییس جمهوری روی واگذاری بازسازی در مناطق شهری و روستایی به بنیاد مسکن است.
حق شناس گفت:‌مسئولیت مدیریت بازسازی به عهده بنیاد مسکن است،ممکن است دستگاه های دیگر هم در کنار بنیاد مسکن به مساعدت بیایند ، بنیاد مسکن استقبال می کند و برای بالابردن سرعت و کیفیت بازسازی ازاین مشارکت ها استفاده خواهد کرد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه در فصل سرد قرار داریم هر دستگاهی بتواند در بازسازی ها کمک کند بنیاد مسکن استقبال می کند ، ستادهای معین بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه با تمام تجهیزات و نیروی انسانی مستقر شدند تا کار ارزیابی و بازسازی واحدهای مسکونی زلزله زدگان را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن استان کردستان اکنون در منطقه ثلاث باباجانی مستقر شده است، گفت: کارکنان بنیاد مسکن استان آذربایجان غربی نیز در شهرستان دالاهو مستقر شدند.

به گفته وی طبق برنامه رزی های انجام شده بنیاد مسکن استان قزوین در شهرستان گیلان غرب و کارکنان بنیاد مسکن اصفهان در شهر سر پل دهاب مستقر می شوند.برای کمک به بازسازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی مقرر شده کارکنان بنیاد مسکن کرمانشاه در روستاهای سر پل ذهاب و بنیاد مسکن استان لرستان در شهرستان اسلام آباد غرب مستقر شوند.
زلزله 7.3 ریشتری یکشنبه شب در استان کرمانشاه رخ داد و بیش از همه شهرها و روستاهای سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، دالاهو و اسلام آباد غرب آسیب زد، منطقه ای که حدود 200 هزار نفر جمعیت دارد.

این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرد.

در جریان این زلزله 12 هزار واحد مسکونی به کلی تخریب شده و بیش از 15هزار واحد دیگر نیز آسیب دیده است.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶
۰
۰
دعای حسن آخر باعث شده بود که نریزند والا همه اش تقصیر مسکن مهر بوده. میگی نه؟ از اسحاق بپرس