۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱

کانون زمین لرزه اخیر کجا بود؟ +تصاویر

موسسه ژئو فیزیک در گزارشی اعلام کرد کانون زمین لرزه 7.3 ریشتری در نزدیکی ازگله کرمانشاه بوده است.
کد خبر : ۳۸۹۰۹۲
صراط: موسسه ژئو فیزیک در گزارشی اعلام کرد کانون زمین لرزه 7.3 ریشتری در نزدیکی ازگله کرمانشاه بوده است.

به گزارش میزان، شبکه های لرزه نگاری وابسته به مرکز لرزه نگاری کشور موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت 21:48 روز یکشنبه روز گذشته زمین لرزه ای را با بزرگی 7.3 ریشتر در استان کرمانشاه و تعیین مکان کرده است. مشخصات این زمین لرزه به همراه مشخصات اعلام شده از سوی برخی از مراجع داخلی وبین المللی پس از بازبینی در جدول شماره یک آورده شده است.

همانطور که در این جدول و شکل یک مشاهده می شود دیگر مراکز نیز زمین لرزه اصلی را علی رغم پراکندگی در گزارشات اولیه پس از بررسی های تکمیلی در داخل این را تعیین محل کرده اند.

کانون زمین لرزه اخیر کجا بود؟ +تصاویر

آمار زمین لرزه های ثبت شده در مرکز زلزله نگار ی کشوری نشان می دهد که این زمین لرزه تا ساعت 12 روز شنبه با 551 پس لرزه همراه بوده است. آمار کلی این زمین لرزه ها در جدول شماه دو آورده شده است.

کانون این زمین لرزه حوالی ده کیلومتری جنوب ازگله و درحدود 35 کیلومتری شمال شهرهای سر پل ذهاب و قصر شیرین در منطقه لرزه زمین ساختی زاگرس تعیین شده است. فاصله رومرکزی کانون تا مرکز استان در حدود 130 کیلومتر و تا تهران 521 کیلومتر بوده است. مدل سازی اولیه لغزش دلالت بر حرکت لغزش از شمال به سمت جنوب یعنی از محل کانون به سمت شهر سرپل ذهاب دارد.این الگوی لغزش با خرابی زیاد مشاهده شده در شهرستان سر پل ذهاب همخوانی دارد.

در بین نواحی لرزه خیز فلات ایران کمربند چین – گسل زاگرس به عنوان قسمتی از کمربند کوه زایی آلپ – ایتالیا یکی از جوانترین و فعالترین منطقه های برخورد زمین است. این منطقه فعال که مرز شمال شرقی صفحه عربستان را تشکیل می دهد ر وی پی سنگ دگرگونی پرکامبرین قرار گرفته و جنوب غربی ایران ، شمال عراق ، شرق ترکیه و شمال سوریه را در بر می‌گیرد.

اکثر زمین لرزه های زاگرس در عمق کمتر از 20 کیلومتر رخ می دهد. این زمین لرزه ها غالبا مرتبط با گسل های راندگی هستند که توسط چین ها و رسوبات بالایی پوشیده شده است. گسلهای اصلی زاگرس در منطقه وقوع زمین لرزه گسل زاگرس مرتفع ( HZF) و گسل پیشانی ( یاجبهه) و کوهستان زاگرس ( MFF) هستند.

کانون زمین لرزه اخیر کجا بود؟ +تصاویر

کانون زمین لرزه اخیر کجا بود؟ +تصاویر 

کانون زمین لرزه اخیر کجا بود؟ +تصاویر
در شکل سه زمین لرزه های تاریخی کرمانشاه و نواحی مجاور نشان داده شده است زمین لرزه تاریخی سال 958 میلادی با بزرگی 6.8 ریشتر باعث تخریب سر پل ذهاب و کشته شدن بسیاری شد. این زمین لرزه که در بغداد نیزحس شد و پس لرزه هانی در سرتاسر ماههای نخست سال ادامه داشت بر منابع آب زیر زمینی درزاگرس اثر گذاشت.


آخرین زمین لرزه تاریخی در این منطقه در سال 1226 میلادی با بزرگی 6.5 ریشتر در امتداد گسل زاگرس مرتفع رخ داده است.

در شکل چهار توزیع مکانی زمین لرزه های دستگاهی ( 1900 تا 2017 میلادی) در استان کرمانشاه و نواحی مجاوز نشان داده شده است در این دوره حداقل دو زمین لرزه با بزرگی 5.1 و 5.4 دهم در منطقه مورد اشاره ثبت شده که نشان دهنده لرزه خیزی سیستم گسلی منطقه است.

کانون زمین لرزه اخیر کجا بود؟ +تصاویر

کانون زمین لرزه اخیر کجا بود؟ +تصاویر