۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
امیری فر:

احمدي نژاد ديگر خادم ملت نيست، خادم بقاييست

امام جماعت مسجد نهاد ریاست جمهوری دولت احمدی نژاد گفت: تمام تیم احمدی نژاد توسط بقایی کنترل می شد. به نظرم احمدی نژاد دیگر در مطالب خود نباید بنویسد خادم ملت بلکه باید بگوید خادم بقایی.
کد خبر : ۳۸۹۲۷۴
صراط: امام جماعت مسجد نهاد ریاست جمهوری دولت احمدی نژاد گفت: برای نظام ما الحمدالله آبروی افراد مهم است ولی بدانید تخلفات احمدی‌نژاد و بقایی فقط سیاسی و مالی نیست.

به گزارش خبرآنلاین، زمانی رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد نهاد ریاست جمهوری بود؛ آن زمان برای عباس امیری فر، محمود احمدی نژاد مردمی‌ترین رئیس جمهور  و مشایی هم از مسولان دلسوز به حساب می آمد؛ اگر کسی به موعظه های سال 90 امیری‌فر گوش کند و آن را با صحبت های امروزش مقایسه کند قطعا از تعجب، انگشت به دهان می‌ماند و با خود می‌گوید که چطور فردی که تمام قد از احمدی نژاد حمایت می کرد امروز آن را به نقد می کشد و عنوان می کند روزی بر علیه آنها دست به افشاگری خواهد زد.  

البته شاید بازداشت عباس امیری فر در سال 90 در این تغییر نگاه بی تاثیر نبوده و حکم عزلی که از سوی بقایی دریافت می‌کند تیغ نقدش را تیزتر کرده است اما هرچه بود یا هرچه هست امروز عباس امیری فر دل پری از جریان احمدی نژاد دارد و مسبب اصلی همه این مشکلات را حمید بقایی معرفی می‌کند.

امیری فر در گفت و گو با خبرآنلاین عنوان می‌کند مطالب زیادی دارم که درباره ارتباط این سه نفر بگویم اما باز مصلحت اندیشی را ترجیح می دهم، می‌گوید به وقتش خواهم گفت چرا این سه نفر از هم جدا نمی شوند. او تلویحا می‌گوید انچه موجب شده احمدی‌نژاد تماما گوش به فرمان بقایی باشد نوعی باج خواهی بقایی است.

آنچه در ادامه می خوانید مشروح گفتگوی خبرآنلاین با امیری فر است؛

این روزها تیم سه نفره احمدی نژاد، بقایی و مشایی در قامت یک شبه اپوزیسیون رفتار می کنند، از آنجایی که شما زمانی با این افراد مراوده داشتید و حتی از این تیم حمایت کامل می کردید نظرتان امروز نسبت به این رفتارهای احمدی نژاد چیست؟

آقای احمدی نژاد علی رغم اینکه در دور اول و نیمه دور دوم ریاست جمهوری خدمات زیادی داشت و حتی حضرت آقا از ایشان حمایت می کردند اما او متاسفانه به جای اینکه موهبت رهبری را قدر بداند، دنباله رو افرادی شد که چندان خوش نام نبودند.

منظورتان چه کسانی هستند ؟

منظورم آقای بقایی و آقای مشایی است و عمدتا آقای بقایی که عملکردش مثبت نیست و در حد سمت هایی که به آنها واگذار شد نیز نبود در حالی که می توانست از افراد خوشنام در مسیر خود استفاده کند.

منظور شما از افراد خوشنام چه کسانی هستند ؟

منظورم افرادی مانند آقای الهام است اما متاسفانه رفتار خود را با مشایی و بقایی تنظیم می کرد. معتقدم امروز تمام اقدامات احمدی نژاد محصور شده است به رای و نظر بقایی. حتی یک روزی به آقای مشایی گفتم همه می گویند مشایی احمدی نژاد را سحر کرده است اما من می گویم بقایی شما را سحر کرده است چراکه احمدی نژاد بقایی را از کجا می شناخت؟ شما معرفی کردی؛ شنیدم اول راننده ات بوده بعد رئیس دفترت کردی و بعد از آن شد معاون و حالا او را به احمدی نژاد تحمیل کردی و شد معاون رئیس جمهور.

عزیزانی که از آن زمان در نهاد ریاست جمهوری بودند همه می دانستند که من در آن مقطع این صحبت ها را می گفتم.

واکنش آنها به این صحبت ها چه بود؟

مرا عزل کردند. من در آن مقطع سه سمت داشتم. یعنی احمدی نژاد دستور داده بود که من با حفظ سمت رئیس شورای فرهنگی بشوم مشاور فرهنگی. با این وجود او بهمن ماه سال 91 مرا عزل کرد که در همان زمان من گفتم این عزل بزرگترین سند افتخار من خواهد بود که همه بدانند من با شما همراه نبودم و مرا عزل کردید. همین رفتارهایی که امروز دارند آن زمان هم داشتند البته منظورم همکارهای آقای احمدی نژاد است.

چه رفتارهایی؟

تندروی ها، برخوردهای چکشی، عزل و نصب ها. من بارها به احمدی نژاد و مشایی گفتم بقایی دوستان شما را از شما دور می کند و این سمت برازنده نیست. آنها هم در ظاهر  قبول می کردند اما در ظاهر کار  دیگری می کردند.

علی رغم خصلت های خوبی که احمدی نژاد از جمله مردمی بودن داشت و همیشه با مردم در اجتماعات ظاهر می شد اما بقایی در ساختمان کوثر زنگ می زدند آسانسور را اختصاصی می کردند و بعد مستقیم به اتاق می رفتند. صبحانه و ناهار اختصاصی داشتند.

من چهار سال آنجا امام جماعت بودم یک بار  آقای بقایی را در نمازخانه ندیدم و حتی کارشکنی هم می کردند بودجه فرهنگی نمی دادند و بودجه ای را که قرار بود به امامان جماعت بدهند را قطع کرد. درواقع اعتقادی به روحانیت نداشتند و هنوز هم ندارند.

با این تعاریف شما، این سه نفر چطور این چنین به هم وصل شدند ؟

من دلایلی دارم که امروز نمی توانم آنها را بیان کنم و باید زمان بگذرد تا فرصت مناسبی برای طرح آن باشد. اما همانطور که قبلا گفتم امروز هم معتقدم بقایی، احمدی نژاد را به نابودی کامل می کشاند و تنها یک اسم از او باقی می ماند.

من یک روز به احمدی نژاد گفتم شما به چه دلیل به این فرد سمت می دهید دانش دارد که ندارد؛ سواد بالایی دارد که ندارد؛ به لحاظ صورت ظاهری هم که  ظاهر زیبایی ندارد ( در فقه بحثی وجود دارد که اگر دو عالم روحانی قرار است امام جماعت شود اگر همه شرایط یکسان است می گویند آنکه زیبارو تر است کار را به عهده بگیرد یعنی ظاهری تمیزتر آراسته تر عطرزده و مرتب باشد)

یعنی شما معتقدید آقای بقایی مطالبی را از آقای احمدی نژاد می داند و در همان راستا باج خواهی می کند؟

چیزی شبیه به این؛ من گفتم بین این سه نفر مسائلی وجود دارد که آنها را به هم پیوند داده و کار را به جایی رسانده که برای احمدی نژاد همه اسلام و مسلمین در مشایی و بقایی ختم شده است.

چرا قبلا مشایی همه کاره بوده است و امروز بقایی؟

همان حرفی که از ابتدا گفتم خود مشایی باعث شد که همه کاره بقایی شود. در یک جلسه ای یادم می آید از بقایی نزد آقای احمدی نژاد گله می کردم و برای او در مورد تبعات پیروی از تصمیمات بقایی را توضیح می دادم و او نیز حرف های من را پذیرفت؛ که به یکباره بقایی متوجه شد من در دفتر احمدی نژاد هستم به سرعت خود را به دفتر رئیس جمهور رساند و به کل نظر احمدی نژاد عوض شد و در ان لحظه بود که فهمیدم  احمدی نژاد، احمدی نژاد نیست بلکه بقایی است؛ یک نکته ای را همینجا در پرانتز بگویم که آقای بقایی عواملی را در دفتر احمدی نژاد داشت که به محض آنکه فردی بدون هماهنگی با او دیدار می کرد برخورد می کرد. واضح تر بگویم تمام تیم احمدی نژاد توسط بقایی کنترل می شد. به نظرم احمدی نژاد دیگر در مطالب خود نباید بنویسد خادم ملت بلکه باید بگوید خادم بقایی.

حلقه اولیه وصل این سه نفر کجا و چه کسی بود؟

از شهرداری اینها باهم بودند یعنی اول مشایی و احمدی نژاد با هم بودند؛ بعد مشایی مسیر را برای نزدیک شدن بقایی فراهم کرد؛ به طوری که از راننده بودن تا معاون ریاست جمهوری او را بالا آورد.

من یک موضوع دیگر را بگویم و آن اینکه حتی مشایی هم روی حرف بقایی حرف نمی زد. موقعی که من عزل شدم می خواستم مصاحبه ای انجام بدهم و همه موضوعات را مطرح کنم. اختلاف من با بقایی از آن زمانی شدت گرفت که بقایی بدون هماهنگی با من هیات امنایی برای مسجد سلمان تعیین کرده بود بدون هماهنگی من که امام جماعت آن بودم که در این رابطه به احمدی نژاد نامه نوشتم که مگر این مسجد بیرون از نهاد بود که بدون هماهنگی با من برای آن هیات امنا تعیین کردید؟! بقایی بابت این نامه ناراحت شد و گفت عزلت می کنم و گفتم عزل کن برخی امدند و پادرمیانی کردند که شما نامه را پس بگیر و  شما هم به پستت برگرد من گفتم  برای مقام نیامده ام. همان روز مشایی به من زنگ زد که شما بیا نامه ای بنویس که من منظورم این نبود و ... که در پاسخ به او گفتم این چه حرفی است که می زنید یعنی من برای یک پستی بیایم برخلاف نظرم رفتار کنم. شما چرا این حرف را به زبان می آورید ؟ مشایی گفت بیا استخاره کن گفتم باشد که استخاره کردم و بسیار بد آمد.

بعدا متوجه شدم اینها تمام تصمیم خود را در دولت و در سطح کلان  در محل ساختمان سفید از زمان ناهار تا بعد از آن اتخاذ می کنند و نقش بیشتر را هم بقایی به گردن داشت. من آنجا فهمیدم که هر شکایتی از بقایی به احمدی نژاد فقط دشمنی های احمدی نژاد را بیشتر می‌کند.

وقتی حکمی صادر نشده است شما حق ندارید علیه یک قوه و رئیس قوه قضائیه این چنین صحبت کنید بنده طلبه ای هستم که قوه قضائیه برخورد خوبی با من نکرد اما هیچ موقع مصاحبه ای علیه قوه قضائیه از من نمی بینید. حتی آقای روحانی که با هم رفیق بودیم و در عزل من بسیار بد برخورد کرد و اولین نفر مرا عزل کرد اما هیچگاه در صدد تضعیف دولت و قوه مجریه برنیامدم. نمی شود به دلیل ناراحتی و دلخوری قوا را زیر سوال برد. از احمدی نژاد هم می خواهم تغییر روش دهد.

با صحبت های شما می توان این نتیجه را گرفت که تصمیم احمدی‌نژاد برای ثبت نام در انتخابات نیز از تحت تاثیر بقایی بوده است؟

آقای بقایی که صددرصد می دانست رد صلاحیت می شود و از مدتها پیش پرونده اش در جریان بود و حتی به خوبی می دانست که اساسا شورای نگهبان اجازه مطرح شدن او را نخواهد داد که کار به بررسی صلاحیت برسد. با این وجود کاملا مشخص بود که شورای نگهبان احمدی نژاد را هم رد صلاحیت می کند و من در تمام مصاحبه هایم گفته بودم.

یعنی نهی رهبری هم نبود باز رد صلاحیت می شد؟

بدون شک رد صلاحیت می شد. اصلا یک دلیل نهی رهبری همین بود که می دانستند رد صلاحیت می شود و برای همین به مصلحت خود احمدی نژاد می دانستند که ثبت نام نکند. دلیل آن هم عملکردی بود که داشت. اگر او دولت را به خوبی تحویل می داد و به دنبال ایجاد جنجال در کشور نبود و سکوت می کرد امروز چنین نظری در موردش ایجاد نمی شد.

تقابلی که امروز انجام می دهند یعنی صحبت علیه قوه قضائیه آن هم به گونه ای که گویا می خواهند مستقیم بگویند علیه ما وارد عمل شو بازداشت کن یا قرار محدودیت صادر کن به چه علت است؟ آیا می خواهد قهرمان سازی کند؟

نه او به دنبال تشنج و فرار رو به جلو است.

یعنی پرونده قضایی بقایی به محکومیت منجر می شود؟

با توجه به اطلاعاتی که دارم و از آنجایی که به مسائل قضایی آشنا هستم شک نکنید که او محکوم خواهد شد و خودش هم چون می داند محکوم می شود فرار روبه جلو را کلید زده و می خواهد مملکت را به تشنج بکشد.

محکومیت در انتظار آقای احمدی نژاد هم هست؟

اگر این تخلفات ادامه پیدا کند بله.

با توجه به تخلفات امروز و پرونده هایی که در مورد احمدی نژاد مطرح است گفته می شود مسائل اقتصادی را در بر می گیرد و از همین رو احمدی نژاد تلاش می کند تا موضوع را سیاسی جلوه دهد آیا به نظر شما اینطور است؟

سیاسی که قطعا نیست اما غیرمالی هست ؛برای  نظام ما الحمدالله آبروی افراد مهم است ولی قطعا شما بدانید فقط تخلفات مالی نیست و غیرمالی هم وجود دارد.

منظور شما از غیرمالی چیست؟

 یعنی سیاسی و مالی نیست.

به نظر شما ادامه این رفتارها به برخورد با خود آقای احمدی نژاد هم می رسد؟

صد در صد می رسد. جالب است وقتی آقای احمدی نژاد رئیس جمهور بود همین  آقای صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه بود چرا آن زمان این اتهامات را مطرح نمی کرد؟ چرا امروز بیان می کند.

این رفتارها درست برخلاف نظر امام و آقا است و این جرم است  و این رفتارها ادامه پیدا کند باید آقای احمدی نژاد هم محکوم شود. قضیه احمدی نژاد با رفسنجانی و خاتمی خیلی فرق می کند آنها حزب و طرفدار دارند درحالی که احمدی نژاد نه حزب دارد و نه طرفدار دارد حتی دوستان خود را هم از دست داده است. من از دوستانشان بودم یک نهی رهبری را افشا کردم ببینید چه بلایی به سر من آوردند و چه اتهاماتی زدند. چه کسی فکر می کرد امیری فری که 30 سال در سپاه بود را به زندان ببرند. بخاطر آنها ما را بازداشت کردند تصور می کردند ما هم با تخلفات آنها همراه هستیم . این افراد کاری کردند که همه از آنها دور شدند از نیکزاد و حسینی وزارت ارشاد گرفته تا حسینی اقتصاد.

آقای خاتمی بلاخره حزبی دارد طرفدارانی دارد برخی علما حامی او هستند اما امروز یک مرجع را نام ببرید که از آقای احمدی نژاد حمایت کند کسی نمانده. من دوستانه می گویم آقای احمدی نژاد از این رفتار فاصله بگیرید من شما را دوست دارم.

یعنی شما هنوز به احمدی نژاد علاقه مند هستید و اگر از بقایی و مشایی فاصله بگیرد بار دیگر از او حمایت می کنید؟

بله من اولین نفری هستم که با ایشان همکاری می کنم و از قدرتی که دارم استفاده می کنم رابطه ایشان را به رهبری نزدیک کنم. آیا اقای احمدی نژاد که زمانی رئیس جمهور بود نمی توانست به جای آقای فدایی به عنوان مشاور رهبر منصوب شود؟! آقا دنبال یار و خدمت گذار هستند. چرا باید کار به جایی برسد که عضویت او در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با اما و اگر باشد و حتی برخی به حضور او در این مجمع اعتراض کنند. من می خواهم بگویم امروز حتی برای بکار گرفتن احمدی نژاد در حد یک استاندار یا وزیر هم اکراه وجود دارد و اینها به خاطر  کارهایی است که تا امروز انجام داده است و من از مهر همکاری که با او بر پیشانی ام خورده است شرمنده ام.

من خطاب به آقای احمدی نژاد می گویم لازم است برگردد سمت آقا از ایشان و از ایشان عذر خواهی کند و راه خدمتگزاری در پیش بگیرد.

به نظر شما اگر احمدی نژاد برگردد باز اصولگرایان به او اعتماد خواهند کرد؟

نه دیگر تمام شد؛ البته با این روش، او دیگر به تاریخ سپرده شد و بعید می دانم دیگر احمدی نژاد بتواند به عرصه سیاسی بازگردد. ما اگر بخواهیم دوره های بعد فردی با خصوصیات مثبت احمدی نژاد داشته باشیم باید به دنبال فرد جدیدی بگردیم که دارای آن خصلت های مثبت به علاوه عقل سیاسی باشد.