۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰

برخورد با قلیان سراها شاید وقتی دیگر!

دادستان تهران عزم خود را برای برخورد با قلیان سراهای غیرمجاز نشان داده و در این راه پلیس نیز جزم لازم را داراست اما تاکنون برخورد مناسبی با عرضه کنندگان غیرقانونی قلیان انجام نشده است.
کد خبر : ۳۸۹۴۰۲
صراط: دادستان تهران عزم خود را برای برخورد با قلیان سراهای غیرمجاز نشان داده و در این راه پلیس نیز جزم لازم را داراست اما تاکنون برخورد مناسبی با عرضه کنندگان غیرقانونی قلیان انجام نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ تیرماه سال 94 بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور بخشنامه‌ای عرضه قلیان در اماکن عمومی از جمله قهوه‌خانه‌ها را ممنوع اعلام کرد؛ بخشنامه ای که هرگز عملی نشد. اوایل مهرماه امسال هم بحث ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی در کشور داغ شد و اواخر همین ماه دادستان کل کشور به این بحث جنبه رسمی و اجرایی داد و با بیان اینکه عرضه قلیان در اماکن عمومی ممنوع و خلاف قانون است، گفت: به لحاظ قانونی در سراسر کشور این ممنوعیت باید اجرا شود.

چندی بعد محمد جواد حشتمی، معاون قضایی دادستان کل کشور با تاکید بر اجرای سراسری این قانون در کشور، برخی استانداران را مانعی بر سر راه اجرای ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی دانست.

البته این طرح از بین برخی نمایندگان مجلس هم مخالفانی داشت و همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت درمان مجلس گفت: اگر چه با استعمال دخانیات به هر شکل مخالفم اما اجرای طرح ضربتی جمع آوری قلیان را درست نمی دانم.

وی با بیان اینکه طرح ضربتی جمع آوری قلیان ها مبنای علمی ندارد و طرح موفقی نخواهد بود؛ اظهار کرد: دامنه منع در کشور زیاد است و طرح ضربتی جمع آوری قلیان خیانت به کشور است.

به هر حال با همه این کش و قوس ها در بعضی شهر های کشور، با چندین مراکز غیرمجاز عرضه قلیان برخورد قانونی صورت گرفت اما بحث ها درباره نحوه و لزوم اجرای این قانون همچنان ادامه دارد.

اواسط آبان ماه بود که صادق حضرتی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به زودی طرح برخورد با مراکز عرضه قلیان اجرا می شود، گفت : ۱۰ سال است که قانون برخورد با عرضه قلیان در صنوف مختلف صادر و ۹ سال هم هست که شیوه نامه قانونی آن به نگارش درآمده است، اما زمانی که فشار افراد و اصناف وارد می‌شود موجب می‌شود تا کار رها شود.

وی عنوان کرد: همگان می‌دانند که قلیان به شدت برای سلامت مضر است. بنابراین مشکل ما بحث علمی نیست بلکه فرهنگ استفاده از قلیان است که به پدیده‌ای تفریحی در بین خانواده‌ها تبدیل شده و جایگزینی هم برای آن دیده نشده است.

حضرتی گفت: وزارت بهداشت باید در طی ۱۰ سال آینده ۲۵ درصد از مرگ و میرهای قابل کنترل را کاهش دهد که از جمله راه‌های آن، کاهش مصرف قلیان در بین جوانان است.

محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز عرضه کنندگان قلیان را دزدان سلامتی مردم توصیف کرده و افزود: طرح جمع آوری قلیان‌ها طرحی ادامه‌دار است، اما متاسفانه در وسط کار به دلیل فشار اصناف و افراد بعضا شاهد عقب نشینی مسئولان در این زمینه هستیم.

وی گفت: حداقل 6 آیین نامه صادر شده که نشان می‌دهد هیچ قهوه‌خانه‌ای در تهران مجوز عرضه قلیان ندارد، آنهایی هم که داشتند باید در مدت یکسال جمع می‌شدند. این قانون برای 3 سال پیش بوده که متاسفانه عملیاتی نشده است.

مسجدی افزود: بزرگترین مشکل ما فرار از قانون است. اگر عده‌ای کار خلافی مرتکب می‌شوند، باید جلوی آنها ایستاد، اگر صنفی آمده پروانه قلیانی را برای کسبه‌ای صادر کرده طبیعتا مجرم است و باید در مقابل قانون پاسخگو باشد.

سید علی اصغر میر ابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس نیز اخیرا گفته است: طبق قوانین موجود رستوران‌ها اجازه ارائه قلیان ندارند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قطعا با آنها برخورد خواهد شد.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران اخیرا در موضوع قلیان، به دیدگاه‌های متفاوت در سطح جامعه و مسئولان اشاره کرد و افزود: اولویت در برخورد با واحدهای صنفی فاقد مجوز است و لذا پلیس در مورد رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های عرضه کننده قلیان مکلف به برخورد است؛ مگر این که از برخی نهادها مانند سازمان میراث فرهنگی مجوز داشته باشند. هم‌چنین قهوه‌خانه‌دارانی که دارای مجوز عرضه قلیان هستند، با اقدامات قضایی و پلیسی مواجه نخواهند شد.

هفته گذشته نیز سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در خصوص برخورد با قلیان سراها گفت: به غیر از قلیان سراهایی که مجوز قانونی دارند و قوانین و مقررات را رعایت می کنند با قلیان سراهای غیر مجاز برخورد می کنیم.

وی تاکید کرد: با آن دسته از قلیان سراهایی نیز که تنباکوهای اعتیاد آور عرضه می کنند برخورد می شود چرا که این تنباکوها سلامت روانی و جسمی جامعه را به مخاطره میندازند و موجب شیوع بیماری می شوند.

به هرحال با تمام این اظهار نظرها، پس از حدود یک ماه از اینکه دادستان کل کشور عرضه قلیان در اماکن عمومی را ممنوع اعلام کرد و صحبت از برخورد با مراکز عرضه قلیان در اماکن عمومی خبر داد، هنوز به طور جدی این طرح آغاز نشده است و به نظر می رسد این قانون هم از پشتوانه اجرایی ضعیفی برخوردار است چرا که اگر خلاف این بود حداقل باید تاکنون در پایتخت شاهد برخورد با اینگونه مراکز بودیم.

البته این موضوع را هم که بحث ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی از سال 94 مطرح شده است را هم نادیده می گیریم!

لازم به ذکر است جهت اطلاع از تعداد قهوه خانه های غیر مجاز در تهران و اطلاع از اینکه تاکنون برخوردی با قهوه خانه های غیر مجاز صورت گرفته است یا خیر، قصد گفتگو با رئیس اتحادیه قهوه خانه داران را داشتیم که با وجود تماس های مکرر پاسخی از سوی وی دریافت نشد.

قانون ممنوعیت عرضع قلیان، با قهوه خانه های مجاز برخوردی ندارد و هدف عمده این قانون قهوه خانه های فاقد مجوز و مراکزی هستند که قلیان را در اماکن عمومی عرضه می کنند و تبدیل به پاتوقی برای اتلاف وقت و به خطر انداختن سلامتی دختران و پسران جوان می شوند.

البته طبق شنیده ها و همانگونه که فرمانده انتظامی تهران گفته است، گاهی این مراکز مواد مخدر را با تنباکوی قلیان ها مخلوط و عرضه می کنند و جوانان کنجکاو را به دام خود انداخته و جیب خود را پر می کنند.

لذا لازم است مسئولین دولتی و قضایی کشور با اهتمام بیشتری طرح ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی و برخورد با عاملین را در دستور کار قرار دهند و مخالفت هایی که در این بین صورت می گیرد نباید موجب ضعف عمل آنها شود چرا که بحث سلامت جوانان کشور که آینده سازان این مرز و بوم هستند در میان است.