۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴

وعده سردار سلیمانی و "انتقامِ سپاه" حکومت داعش را سرنگون کرد +عکس

۶۰ روز پس از وعده سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، داعش حالا نابود شده و دیگر حکومتی ندارد.
کد خبر : ۳۸۹۴۲۶
صراط: ۶۰ روز پس از وعده سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، داعش حالا نابود شده و دیگر حکومتی ندارد.

به گزارش تسنیم، روز گذشته شهر البوکمال در شرق دیرالزور توسط ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی به طور کامل آزاد شد تا آخرین شهر تحت اشغال داعش در عراق و سوریه آزاد شود و عملا حکومت خودخوانده تروریست‌هایی که 6 سال منطقه را درگیر خود کرده بودند، به پایان راه برسد.

داعش را بسیاری از کارشناسان مولود نامشروع القاعده می‌دانند که نطفه آن را ابتدا در عراق ابومصعب الزرقاوی رهبر القاعده در عراق بنا نهاد، آنجایی که دولت اسلامی عراق را در این کشور اعلام کرد و اقدامات تروریستی بسیار زیادی علیه مردم عراق و البته چندین اقدام نظامی علیه نظامیان آمریکایی، انجام داد.

زرقاوی که یکی از سرشناس‌ترین تروریست‌ها و رهبران القاعده بود، پس از یک دوره رهبری تروریست‌های تکفیری در عراق و قتل بسیاری از مردم عراق، در سال 2006 در یک عملیات نظامی مشکوک، توسط آمریکایی‌ها کشته شد ولی نیروهای تحت امرش با تفکر تشکیل یک "دولت اسلامی" به زعم خود باقی ماندند و دست به اقدامات خرابکارانه تحت نام القاعده در عراق می‌زدند.

سال 2011 که سوریه درگیر یک بحران شده بود و بخشی از معترضان به سیاست‌های دولت سوریه در شمال و جنوب این کشور با تحریک بیگانگان دست به تجمع و اعتراض زده بودند، ناگهان حرکت کور تروریستی در برخی نقاط سوریه برای اولین بار مشاهده شد و کم کم شدت گرفت.

وعده سردار سلیمانی و

بحران از حد تجمعات و  اعتراضات عبور کرده و سوریه عملا درگیر یک جنگ داخلی شده بود، جنگی که مدیریتش اندک اندک از دست دولت خارج شد و به سرعت شهر رقه در شمال شرق این کشور، به دست گروهی تحت عنوان دولت عراق و شام (داعش - ISIS) به رهبری فردی به نام ابوبکر البغدادی، اشغال شد.

داعش مشهور بود به اقدامات نظامی سریع، با لوازم ابتکاری خودش؛ چیزی نگذشت که شهرها و روستاها در سوریه با همین روش نظامی، یکی پس از دیگری سقوط می‌کردند تا اینکه نوبت دمشق شد. نیمی از استان حلب، بخش‌های زیادی از حمص، مناطق وسیعی از حماه، بخش بسیار زیادی از استان دیرالزور و حسکه و حتی بخش‌هایی از ادلب توسط داعش اشغال شده بود و فقط مانده بود، دمشق پایتخت سوریه و چند استان استراتژیک در غرب سوریه یعنی لاذقیه و طرطوس.

وعده سردار سلیمانی و
وضعیت داعش در سال 2015 - تقریبا نیمی از خاک سوریه در اشغال

داعش، عملیات بزرگی را تدارک دید برای فتح قلب سوریه، عملیاتی تحت عنوان "زلزله دمشق" که قرار بود پایان کار بشار اسد و حکومت سوریه باشد، کار هم انجام شد و داعش به دیوارهای کاخ ریاست جمهوری و حتی زینبیه (س) رسیده بود و بسیاری کار را تمام شده می‌دانستند، اما فکر یک سردار ایرانی، سوریه را نجات داد و نقشه شکست خورد.

وقتی اوضاع دمشق بهم ریخت و بخش‌های زیادی از شهر سقوط کرده بود و دیگر امکان انجام کاری نبود، سردار همدانی مستشار عالی رتبه ایران در سوریه، در دیدار با بشار اسد پیشنهاد می‌دهد درهای انبار تسلیحات ارتش به روی مردم باز شود و مردم برای نجات دمشق، مسلح شوند؛ این آخرین راه بود. بشار اسد موافقت می‌کند و به مردم سلاح می‌دهند و این فکر، دمشق را از سقوط نجات می‌دهد.

وعده سردار سلیمانی و
نیروهای سپاه در تمام مدت بحران در عراق و سوریه، در کنار مردم این دو کشور بودند

در سوی دیگر میدان هم، حدود یک سوم عراق سقوط کرده و داعش موصل را چند ساعته توانسته بود اشغال کند و بعد هم تا فلوجه، تکریت، سامرا و حتی مرزهای ایران رسید.

بحران اگر چه از دمشق رفع شده بود اما به اربیل و بغداد رسیده بود که باز هم با مدیریت ایران و نیروی قدس سپاه، داعش از تصرف بغداد و اربیل منصرف می‌شود اما نبرد برای تصرف سایر مناطق را با قدرت ادامه می‌دهد.

از سال گذشته اما مقاومت با همکاری و پشتیبانی بسیار خوب روسیه از نبردهای زمینی، ورق برمی‌گردد و روند پیروزی‌ها آغاز می‌شود، ابتدا از حلب. حلب که آزاد می‌شود، بسیاری متوجه دیرالزور و رقه می‌شوند اما برای رسیدن به دیرالزور باید کاری بزرگ در تدمر و صحرای سوریه می‌شد، نیروهای مقاومت با میدان‌داری نیروهای فاطمیون وارد کارزار شده و تدمر آزاد می‌شود و عملیات بزرگی برای شکست محاصره 4 ساله شهر دیرالزور آغاز می‌شود،‌ شهری که ژنرال پرآوازه سوری یعنی ژنرال عصام زهرالدین توانسته بود، 4 سال علیرغم تحت محاصره بودن شهر توسط داعش، مانع از سقوطش شود. محاصره دیرالزور که شکسته می‌شود و اوضاع سامان می‌یابد، حرکت به سمت المیادین و البوکمال آغاز می‌شود.

وعده سردار سلیمانی و

اوضاع به نفع مقاومت در عراق و سوریه است که داعش در یک عملیات غافلگیرانه، حمله تند و تیزی به یکی از پایگاه‌های مقاومت در منطقه التنف در شرق سوریه و نزدیک مرز عراق می‌کند که منجر به شهادت تعدادی از مستشاران ایرانی و اسارت یکی از آنها به نام محسن حججی می‌شود. داعش سپس تصاویر اسارت محسن حججی را پخش می‌کند و 2 روز بعد هم او را به طرز فجیعی به شهادت می‌رساند تا ایران در سوگ سرباز دلاورش فرو برود.

تشییع بسیار درخور و بزرگی برای شهید حججی برگزار می‌شود و همه اعم از فرماندهان نظامی و مسئولان سیاسی - امنیتی از "انتقامِ سخت" سخن می‌گویند اما معلوم نیست این انتقام چیست تا اینکه سرانجام سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه،‌ طرح نیروهایش برای گرفتن انتقام خون شهید حججی را اعلام می‌کند.

سردار سلیمانی 30 شهریور ماه سال جاری در یک سخنرانی در شهر لنگرود اعلام می‌کند: ما انتقام خواهیم گرفت و ما باید به وعده خودمان صادق باشیم؛ آن انتقام کمتر از 3 ماه دیگر، اعلام پایانِ داعش و حکومتش در این کره خاکی خواهد بود. ما ضربات خودمان را قاطعانه و بدون وقفه ادامه خواهیم داد برای اینکه 3 ماه را به 2 ماه تبدیل کنیم تا این شجره خبیثه و این غده سرطانی خطرناکِ ساخته شده به دست آمریکا و اسرائیل را  ریشه کن کنیم و جشن آن را در ایران و در بین همه‌ منطقه اعلام خواهیم کرد.

بعد از این سخنان بود که درگیری‌های محور مقاومت در عراق و سوریه با داعش شدت گرفت و شهرهای باقی مانده یکی پس از دیگری آزاد شدند تا اینکه سرانجام ارتش و نیروهای مردمی عراق با شکست داعش در شهرستان راوه - استان الانبار، رسما پایان داعش را در این کشور  اعلام کردند و هم‌اکنون عملا داعش در عراق، هیچ جغرافیایی را در اختیار ندارد.

اما سوریه ماند و شهر البوکمال در شرق استان دیرالزور؛ این شهر که آخرین دژ داعش در سوریه و آخرین شهری بود که تحت اشغال داعش  بود، اهمیت زیادی داشت، لذا عملیات گسترده‌ای برای آزادسازی آن آغاز شده و این شهر توسط نیروهای مقاومت آزاد می‌شود اما چند روز بعد دوباره داعش توانست به بخش‌هایی از این شهر رخنه کند تا اینکه عملیات بزرگ دیگری طرح ریزی می‌شود و سردار سلیمانی شخصا به البوکمال می‌رود تا بر روند اجرای این عملیات نظارت کند و آنطور که شبکه خبری المیادین اعلام کرده، فرماندهی این عملیات را شخصا برعهده می‌گیرد.

وعده سردار سلیمانی و

نهایتا پس از اجرای یک عملیات چند روزه، شهر البوکمال روز گذشته آزاد می‌شود و شبکه‌های خبری ورود پیروزمندانه سرلشکر سلیمانی به آخرین شهر تحت تصرف داعش را پخش می‌کنند و عملا وعده سردار سلیمانی که گفته بود 3 ماه دیگر یا کمتر از 3 ماه دیگر، "پایانِ داعش و حکومتش در این کره خاکی را اعلام خواهیم کرد" محقق می‌شود و از شب گذشته، دیگر داعش در عراق و سوریه تقریبا هیچ سرزمینی را تحت تصرف ندارد.