۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
حبیبی در نشست دبیران حزب موتلفه:

چرا بدهی‌ دولت برای دیوان محاسبات محرمانه است؟

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: در هیچ جای دنیا بدهی‌های دولت محرمانه نیست، آقای نوبخت باید به این اعتراض دیوان محاسبات پاسخ بدهد که چرا بدهی‌های دولت برای عالی‌ترین مرجع نظارتی نظام محرمانه است.
کد خبر : ۳۸۹۴۸۲
صراط: دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: در هیچ جای دنیا بدهی‌های دولت محرمانه نیست، آقای نوبخت باید به این اعتراض دیوان محاسبات پاسخ بدهد که چرا بدهی‌های دولت برای عالی‌ترین مرجع نظارتی نظام محرمانه است.

به گزارش فارس، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران حزب اظهار کرد: بیش از ۱۰ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی «پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه» می‌گذرد اما اهتمام چندانی نسبت به اجرای آن صورت نگرفته است. امیدواریم مقامات دولتی بیش از گذشته به این مهم بپردازند.

حبیبی افزود: کشور ما در نوار زلزله قرار دارد و هر روز گوشه‌ای از کشور می‌لرزد. اگر هزینه‌هایی که برای جبران خسارت این زلزله‌ها صرف می‌شود، برای اجرای سیاست‌های کلی در مورد سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه صرف می‌شد، قطعا به صلاح نزدیکتر بود، در عین حال که جبران سریع خسارات زلزله فعلی هم در اولویت کامل است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اظهار تاسف از سخنان رئیس‌جمهور و معاون اول او در اولین ساعات وقوع زلزله، گفت: سیاست دوقطبی سازی دولت‌ها در یک مساله ملی همچون فاجعه زلزله غرب کشور، واقعا تاسف برانگیز است. هنوز هیچ گزارش فنی از مناطق زلزله زده نیامده، دولت کسانی را به اتهامات بررسی نشده متهم می‌کند. از آقای رئیس‌جمهور و بخصوص معاون اول وی که تعصبات حزبی و جناحی وی دون شأن معاونت اول ریاست‌جمهوری است، باید پرسید که آیا به بهانه زلزله هم باید تسویه حساب سیاسی کرد؟

وی خاطرنشان کرد: البته ما براساس اطلاعاتی که داریم، لازم می‌دانیم از اقدامات مقامات کشوری، لشکری و هلال احمر و هموطنان عزیز بعد از وقوع زلزله تشکر کنیم و افزایش این اهتمام را خواستار شویم.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به جلوگیری خزانه‌داری کل آمریکا از ارسال کمک‌های نقدی ایرانیان مقیم این کشور، تصریح کرد: خصومت دولت آمریکا با ملت ایران بر کسی پوشیده نیست. آنها حتی از کمک‌های انسان‌دوستانه ایرانیان مقیم آمریکا برای آسیب‌های زلزله جلوگیری می‌کنند. اینها نشانه‌های دشمنی دولت آمریکا با مردم ایران است و ملت هرگز این کینه‌توزی‌ها را فراموش نخواهد کرد. اینگونه رفتارهای ددمنشانه، روی گرگ‌ها را سفید می‌کند.

حبیبی با اشاره به شرط دولت انگلستان برای پرداخت بدهی دولت این کشور به تهران در ازای معاوضه جاسوس انگلیسی، گفت: دولت انگلیس اعلام کرده که حاضر است بدهی نیم میلیارد پوندی خود را به تهران بپردازد. اما سوال اینجاست که چرا دولت انگلیس در این ۴ دهه بدهی خود را پرداخت نکرده است و چرا دولت‌های پس از انقلاب بویژه دولت کنونی اهتمام لازم را صرف این کار نکرده‌اند.

وی ادامه داد: انگلیسی‌ها در دوران پهلوی پولی از ایران گرفتند تا بابت آن چند دستگاه «تانک چیفتن» بدهند، اما پس از انقلاب نه تانکها را دادند و نه پول آن را پس فرستادند. امروز هم می‌خواهند بدهی خود را به مردم ایران، در ازای بازگرداندن یک جاسوس خائن بپردازند. این معامله خوبی نیست؛ دولت باید جاسوس مزبور را مجازات کند و پول ملت را هم با استفاده از روش‌ها حقوقی و دیپلماتیک پس بگیرد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در ادامه با اشاره به وعده مجدد رئیس‌جمهور در ایام انتخابات مبنی بر ارائه گزارش‌های صد روزه به مردم، گفت: به نظر می‌رسد دولت باید در پایان صد روز که از زمان آنهم گذشته، یک گزارش از عملکرد خود و وعده‌هایی که داده است، ارائه دهد.

حبیبی اظهار کرد: دولت بالاخره باید تکلیف خود را با نتایج مورد ادعای خودش درمورد برجام مشخص کند. مطالبات آمریکایی‌ها هر روز افزایش می‌یابد و تحریم‌های بیشتری هم از سوی آنها اعمال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است ما ۱۰۰ نقطه از تاسیسات هسته‌ایران را مهر و موم کرده‌ایم. سوال این است که غیر از تعهدات برجام چیزهایی وجود دارد که به مردم گفته نشده است. شنیده شده که حتی ماموران آژانس به دانشگاهها سرک کشیده‌اند و در مورد تز دکتری دانشجویانی که در حوزه انرژی هسته‌ای درس خوانده‌اند سوالاتی را مطرح کرده‌اند. این خبر اگر صحت داشته باشد یعنی نهایت پررویی و جسارت به ساحت علم و دانشگاه؛ در این مورد هم دولت باید توضیح دهد.

حبیبی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک آزادی شهر «راوه» بعنوان آخرین پایگاه داعش در عراق گفت: کار داعش در عراق به پایان رسیده‌ است اما عربستان می‌خواهد با کوچ داعشی‌ها به لبنان، آرامش این کشور را بهم بزند.مقامات دربار عربستان باید بدانند که بزودی گرفتار نتایج جنایاتشان در جهان اسلام خواهند شد.

وی با محکومیت دخالت سعودی‌ها در لبنان تاکید کرد: حکام عربستان نخست وزیر لبنان را به ریاض می‌برند و او را مجبور به استعفا می‌کنند. این حرکت باصطلاح سیاسی آنها، بیشتر به رفتار یک کودک نادان و لجباز شباهت دارد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی به وضعیت اسف‌بار کودکان و زنان و مساله قحطی در یمن اشاره کرد و گفت: فریاد سازمان ملل از مظالم عربستان در یمن بلند است. میلیون‌ها انسان در خطر قحطی و مرگ قرار دارند. یمنی‌ها عرب‌ترین قوم عرب هستند که مورد تجاوز و ستم واقع شده‌اند اما هیچ صدایی از اتحادیه عرب برای کمک به مظلومین یمنی درنمی‌آید.

حبیبی در ادامه با اشاره به لایحه بودجه ۹۷ و گزارشی که نوبخت در این خصوص به مجلس ارائه کرده است، گفت: اینکه بودجه سال ۹۷ براساس عملکرد نوشته شود، یک گام رو به جلو برای شفاف سازی است.

وی افزود: رئیس دیوان محاسبات در مجلس گفته است که محرمانه اعلام کردن بدهی‌های دولت از گرفتاری‌های ماست. در هیچ جای دنیا بدهی‌های دولت محرمانه نیست. آقای نوبخت باید به این اعتراض دیوان محاسبات پاسخ بدهد. چرا بدهی‌های دولت برای عالی‌ترین مرجع نظارتی نظام یعنی دیوان محاسبات محرمانه است و آنها نمی‌توانند اسنادی که باید تحت نظارتشان باشد را دریافت کنند و در تفریغ بودجه به مردم گزارش دهند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: دولت از یک سو می‌خواهد در بودجه نویسی شفافیت به خرج دهد و از سوی دیگر با محرمانه کاری، شفافیت زدایی کند، این دو رویکرد با هم نمی‌خواند.

حبیبی گفت: ما بارها اعلام کردیم شفاف سازی بودجه بزرگترین بنگاه اقتصادی دولت یعنی شرکت ملی نفت، به شفاف سازی بودجه کمک می‌کند. امیدوارم سیاست بودجه‌ریزی براساس عملکرد، شامل شرکت ملی نفت هم بشود.