۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
در سال اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال

پرونده‌ای برای واردات کالاهای عجیب چینی به ایران/ کالاهایی که خودمان می‌توانیم تولید کنیم

در حالی که مسئولان هر روز ازفصل جدید کتاب کمبود بودجه کشور رونمایی می کنند، ارز کشور صرف واردات آدمک های چوبی و مانکن های خیاطی می‌شود.
کد خبر : ۳۹۹۴۷۳

گروه اقتصادی صراط: بر اساس آمار گمرک در 9 ماهه نخست سال جاری، کشور چین اولین کشور طرف معامله ایران در واردات بود و بیش از سه میلیون و 580 هزار تن کالا به ارزش 9 میلیارد و 452 میلیون و 246 هزار دلار از این کشور به ایران صادر شد.

این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 8.16 درصد و از نظر ارزشی 25.22 درصد افزایش را نشان می دهد.اگر چه به گفته مسئولان واردات کالاهای مصرفی در سال جاری کاهش یافته است اما نگاهی به آمار واردات کالا از کشور چین در نهمین ماه از سال نشان می دهد که ارز کشور صرف واردات کالاهای عجیب چینی به ایران شده است.

شمع چینی زینت بخش خانه های ایرانی

بر اساس آمار گمرک در نهمین ماه از سال جاری بیش از 97 تن انواع شمع و اشیا همانند آن به کشور وارد شد.ارزش این میزان واردات در گمرک 197 هزار و 649 دلار ثبت شده است.

این میزان واردات شمع در حالی است که شمع سازی و فروش آن در سال های اخیر به یکی از مشاغل خانگی تبدیل شده است که درآمد مناسبی را برای کمک به بانوان خانه‌دار به همراه دارد که البته با ورود این میزان شمع آن هم تنها در یک ماه کساد شدن کسب و کار خانگی دور از انتظار نیست.

کارتن و جعبه چینی هم از راه رسید

بر اساس این گزارش طبق آمار گمرک در نهمین ماه از سال جاری بیش از 183 تن کارتن،قوطی،جعبه از کاغذ یا مقوای موج دار از کشور چین به ایران وارد شد که این میزان واردات منجر به خروج 373 هزار و 160 دلار ارز از کشور شد.

البته باید دید که امکان تولید این میزان کارتن و قوطی از کاغذ یا مقوا در کشور وجود داشته یا این که مسئولین ناچار از دادن مجوز برای واردات آن به کشو ربوده اند.

واردات میوه مصنوعی از چین

این گزارش می افزاید در سال های اخیر به لطف واردات، بازار میوه و گل های مصنوعی در کشور داغ شده است و با بالا رفتن قیمت میوه مردم ترجیح می دهند میوه های مصنوعی چینی چشم نواز ظرف های مهمانی آن‌ها باشد. بر اساس آمار گمرک در نهمین ماه از سال بیش از 144 تن گل،برگ و میوه مصنوعی و اجزای آن به کشور وارد شد.

برای واردات این میزان گل و برگ و میوه مصنوعی 441 هزار و 514 دلار ارز از کشور تنها در یک ماه خارج شد. این در حالی است که دولت می توانست به جای دادن مجوز واردات این نوع کالاها امکان تولید آن را در کشور فراهم کند. بی شک 441 هزار دلار سرمایه گذاری در این بخش می توانست منجر به احیا چندین واحد تولیدی و ایجاد اشتغال برای چند ده نفر شود.

قفل بازار اشتغال با واردات سنجاق قفلی

شاید سنجاق قفلی از آن ابزارهایی باشد که کمتر کسی به تولید و فروش آن فکر کرده باشد و پس از چندین سال، خرید سنجاق قفلی های خارجی به نوعی عادت شده است. اما چینی ها با تولید و صادرات آن در حال درآمدزایی در کشورشان هستند. این در حالی است که با وجود جوانان خلاق در کشور امکان تولید آن دور از ذهن نیست .

بر اساس آمار گمرک در نهمین ماه از سال جاری بیش از 22 تن سنجاق قفلی به ارزش 62 هزار و 736 دلار از چین به ایران صادر شده است که می توان گفت این میزان واردات آن هم برای یک ماه رقم قابل توجهی است.

صنایع دستی چینی هووی خوش آب ورنگ ایرانی

این گزارش می افزاید اگرچه ایران به لطف صنایع دستی در جهان معروف است اما چینی ها از این قافله عقب نمانده و توانستند این معادله را برهم بزنند و به دریای صنایع دستی آب بریزند و تنها در یک ماه سه تن مجسمه های کوچک و اشیا تزیینی به صورت صنایع دستی شامل خراطی،معرق،مشبک،منبت،نقاشی روی چوب خاتم به ایران صادر کنند.

ارزش این میزان واردات صنایع دستی 17 هزار و 530 دلار در گمرک ثبت شده است.

کلاه بر سر ایران به سبک چینی

بر اساس این گزارش در نهمین ماه از سال جاری چینی ها نزدیک به دو تن کلاه گیس به ایران صادر کردند. ارزش این میزان واردات کلاه گیس در گمرک 31 هزار و 646 دلار ثبت شده است.

همچنین آمار گمرک حاکی از آن است که دو تن کلاه به ارزش 13 هزار و 340 دلار از چین به ایران در یک ماه صادر شده است.

پای چین به جشن های ایرانی باز شد

این روزها زینت بخش جشن های ما تزیینات چینی است و دیگر از کاردستی های مادرانه و خلاقیت های هنری خبری نیست. البته این موضوع به لطف واردات بی‌رویه انجام شده است، به طوری‌که بر اساس آمار گمرک در نهمین ماه از سال بیش از 140 تن اشیا برای جشن،کارناوال،شعبده بازی از چین به ایران صادر شد.

بر اساس آمار گمرک برای این میزان واردات 354 هزار و 863 دلار ارز از کشور خارج شده است.

واردات ۳۰ تن عکس برگردان از چین در یک ماه

این گزارش می افزاید بر اساس آمار گمرک در نهمین ماه از سال جاری 30 تن عکس برگردان شفاف و غیر شفاف به ارزش 82 هزار و 255 دلار از چین به ایران صادر شد.

این در حالی است که چند سالی است با جذابیت شخصیت های کارتونی در بین بچه ها عکس برگردان قهرمان های کارتونی بسیار طرفدار شده است و این موضوع موجب داغی بازار این کالا شده است.

واردات مانکن و آدمک چوبی از چین

این گزارش می افزاید در مدت یاد شده بیش از نه تن مانکن خیاطی و آدمک های چوبی و متحرک برای تزیین ویترین مغازه ها به کشور وارد شده است که ارزش این میزان واردات در گمرک 27 هزا رو 598 دلار ثبت شده است.

این گزارش می افزاید در کنار واردات اقلام بالا، کالاهایی مانند انواع فندک ها ،شانه ،گیره،سنجاق سر،مداد رنگی و مداد شمعی،خودکار و مداد نوکی،دگمه،چرخ و فلک،تاب ،انواع مبلمان،انواع آلات موسیقی ،انواع ساعت دیواری،رومیزی و مچی،دفترچه مشق،کیف دستی،بادام زمینی ،آناناس،لپه،عدس،انوع اسباب بازی و اشیا برای جشن کریسمس در کنار سایر اقلام از کالاهای وارداتی در یک ماه از کشور چین بود.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس این گزارش در حالی که طبق تاکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخلی و سیاست های اقتصاد مقاومتی باید جلوی واردات بی رویه کالاهای مصرفی گرفته شود و بازار به سمت حمایت از تولیدات داخلی سوق یابد ولی واردات کالاهای عجیب آن هم تنها در یک ماه از موضوع دیگری حکایت می‌کند.